آی‌بی‌ام نخستین چیپ کوانتومی ۱۲۷ کیوبیتی دنیا را با نام Eagle معرفی کرد

Untitled-1.jpg

کمپانی آی‌بی‌ام ادعا می‌کند که گام بزرگی برای رایانش‌های کوانتومی برداشته و ساعاتی پیش از یک پردازنده کوانتومی 127 کیوبیتی با نام Eagle رونمایی کرده است. این کمپانی می‌گوید که اولین پردازنده‌ای در دنیا رونمایی که کرده که نمی‌تواند توسط یک ابرکامپیوتر کلاسیک شبیه‌سازی شود. IBM مدعی است که برای شبیه‌سازی Eagle به بیت‌های کلاسیک بیشتری نسبت به اتم‌های موجود در تمام انسان‌های روی کره‌ی زمین نیاز است.

آی‌بی‌ام در توضیحات خود، اذعان داشته که به لطف طراحی جدیدی توانسته اجزای کنترلی پردازنده را در چندین سطح فیزیکی قرار دهد و در این میان کیوبیت‌ها روی یک لایه بگیرند. با این طراحی جدید قدرت محاسباتی این چیپست به شدت قابل توجهی افزایش پیدا کرده. IBM درباره‌ی حجم کوانتومی این پردازنده اطلاعاتی ارائه نداده است. حجم کوانتومی که یک معیار ابداع شده توسط IBM محسوب می‌شود، تلاش می‌کند تا عملکرد کامپیوتر کوانتومی را با نگاه به بخش‌های مختلف آن اندازه‌گیری کند و به غیر از کیبوبیت‌ها، نحوه‌ی تعامل آن‌ها با یکدیگر هم در نظر گرفته شوند. باید به این نکته توجه کرد که هر چه حجم کوانتومی بیشتر باشد، قدرت و سرعت این کامپیوتر برای حل مسائل بسیار پیچیده و سخت بیشتر خواهد شد.

IBM-quantum-chip-2.jpg
-

بدون ارائه‌ی حجم کوانتومی این پردازنده، مقایسه‌ی آن با دیگر نمونه‌های موجود کار راحتی نیست. سال گذشته شرکت Honeywell از «سیستم مدل H1» (System Model H1) رونمایی کرد که با بهره‌گیری از ۱۰ کیوبیت متصل به یکدیگر، حجم کوانتومی‌ آن به ۱۲۸ می‌رسد. برای مقایسه می‌توانیم به یک سیستم ۲۷ کیوبیتی جدید شرکت IBM اشاره کنیم که حجم کوانتومی آن ۶۴ است. اگرچه بدون شک چیپ Eagle قدرتمند محسوب می‌شود، اما فقط بر اساس تعداد کیوبیت‌ها نمی‌توانیم درباره‌ی توان آن صحبت کنیم.

باید خاطرنشان کنیم IBM بعد از معرفی چیپ Eagle ادعای برتری کوانتومی‌ را مطرح نکرده است. به گفته‌ی این شرکت، معرفی این چیپ یک گام به سمت نقطه عطف مدنظر این شرکت است اما هنوز نمی‌تواند مسائلی را حل کند که کامپیوترهای کلاسیک قادر به حال آن‌ها نیستند. در سال ۲۰۱۹، گوگل مدعی شد که با سیستم «سیکامور» (Sycamore) به برتری کوانتومی دست یافته که این ادعا جنجال زیادی به راه انداخت. در آن زمان، IBM ادعای گوگل را رد کرد و گفت که گوگل این سیستم را برای حل یک معادله‌ی خاص ساخته است و به همین خاطر ادعای برتری کوانتومی صحت ندارد. شرکت IBM اعلام کرده که از ماه آینده پردازنده‌ی Eagle را در اختیار اعضای منتخب شبکه‌ی کوانتومی‌ خود قرار خواهد داد.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: Engadget

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر