عیسی زارع‌پور می‌گوید رصد اطلاعات کاربران در پیام‌رسان‌ها کاملا اشتباه است

لتلاتلاتلات.jpg

بعد از بروز نگرانی‌ها درباره رصد داده‌های مردم براساس برنامه هفتم توسعه، وزیر ارتباطات اعلام کرد که رصد اطلاعات مردم در پیام‌رسان‌ها صحت ندارد.

در پاسخ به سؤال یک کاربر در یکی از پیام‌رسان‌های داخلی، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، اعلام کرد: "این خبر که اطلاعات مردم توسط پیام‌رسان‌ها رصد می‌شود، صحت ندارد. بر اساس قوانین کشور و همچنین فتوای مقام معظم رهبری، اطلاعات افراد در پیام‌رسان‌ها جزو حریم خصوصی آنان است."

در طول زمانی که پیام‌رسان‌های خارجی فیلتر شدند و دولت بر استفاده از پلتفرم‌های داخلی تأکید کرد، ارائه داده‌های مردم به نهادها یکی از نگرانی‌های اساسی شد. این موضوع باعث شد که بسیاری از افراد ترجیح دهند از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی استفاده کنند، با وجود زحمت و هزینه استفاده از وی‌پی‌ان به جای اتصال به پیام‌رسان‌های خارجی.

وزارت ارتباطات در واکنش به این نگرانی‌ها بارها تأکید کرده است که داده‌های مردم را حفاظت خواهد کرد و اعلام کرده است که لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در هیئت دولت تصویب شده است.

با این حال، برنامه هفتم توسعه باعث تضاد با ادعاهای وزارت ارتباطات شده است. در ماده ۷۵ بند ب این برنامه که به بهانه "آینده‌پژوهی روندهای سبک زندگی جامعه ایرانی" ارائه شده است، دستگاه‌های اجرایی و پایگاه‌های داده موظف به ارائه‌ی مستمر و جامع داده‌ها به صورت آنلاین به سامانه رصد سبک زندگی مردم شده‌اند. این سامانه "رصد، پایش و سنجش مستمر شاخص‌های فرهنگ عمومی و سبک زندگی مردم" تحت نظارت وزارت ارشاد و مرکز آمار قرار دارد.

رصد، پایش و سنجش داده‌ها در تمامی پایگاه‌های داده صورت می‌گیرد، به این معنی که پلتفرم‌ها، پیام‌رسان‌ها و کسب‌وکارهای فضای مجازی نیز موظف به ارائه‌ی داده‌ها هستند. زارع‌پور در اظهارنظر اخیر خود اعلام کرده است که رصد اطلاعات مردم در پیام‌رسان‌ها صحت ندارد، اما اسمی از پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای دیگر فضای مجازی مذکور نشده است. این پاسخ نمی‌تواند نگرانی مردم را درباره داده‌هایشان در فضای مجازی برطرف کند.

وزارت ارتباطات نیاز به واکنش‌های جدی‌تر و اقدامات عملی‌تر درباره ماده ۷۵ برنامه هفتم توسعه دارد تا اراده خود در زمینه حفاظت از داده‌های مردم را نشان دهد، زیرا این ماده در نهایت به ضرر تلاش‌های این وزارتخانه درباره اعتماد به پلتفرم‌های داخلی فضای مجازی پایان می‌دهد.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: فیسیت

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر