محققان دانشگاه هاروارد: مصرف روزانه نوشابه‌ ریسک ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهد

drink.jpg

تحقیق‌گران دانشگاه هاروارد اعلام می‌کنند که بر اساس مطالعاتشان، زنان میانسالی که روزانه حداقل یک قوطی نوشیدنی یا آبمیوه حاوی شکر مصرف می‌کنند، در معرض ریسک 85 درصدی بیشتری برای ابتلا به سرطان کبد قرار داشتند نسبت به افرادی که این عادت را نداشتند.

یک گروه از دانشمندان در دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون با مطالعه حدود 100 هزار زن آمریکایی با سن 50 سال و بالاتر در طی یک بازه زمانی بیش از 20 سال، متوجه شدند که مصرف روزانه نوشیدنی‌ها یا آبمیوه‌های حاوی شکر می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان کبد را در مقایسه با افرادی که حداکثر 3 نوشیدنی حاوی شکر در ماه مصرف می‌کردند، 1.75 برابر افزایش دهد. همچنین، افراد مصرف‌کننده این نوشیدنی‌ها در معرض ریسک 2.5 برابر بیشتری برای مرگ به دلیل بیماری‌های مزمن کبد قرار داشتند.

با این حال، دانشمندان تأکید می‌کنند که با وجود این تفاوت، ریسک کلی مرگ هنوز بسیار کم است و تنها 150 نفر در طول دوره‌ی مطالعه به دلیل بیماری‌های کبد جان خود را از دست داده‌اند. این تحقیق مبتنی بر مشاهدات بوده و نمی‌تواند رابطه علت و معلولی مستقیم بین مصرف نوشیدنی‌های شکری و سرطان کبد را نشان دهد.

محققان بیان می‌کنند که این مطالعه هیچ ارتباط مشابهی بین مصرف روزانه نوشیدنی‌های حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی و افزایش ریسک سرطان کبد نداشته است.

sodas.jpg.webp
-

نتایج این تحقیق با استفاده از واحد "شخص-سال" (Person-years) ارائه شده است، که یک معیار متشکل از تعداد افراد شرکت‌کننده در مطالعه و مقدار زمان حضور آن‌ها در تحقیق است. محققان اظهار می‌کنند که نرخ سرطان کبد در گروهی از زنان که روزانه یک یا چند نوشیدنی حاوی شکر مصرف می‌کردند، برای هر 100 هزار شخص-سال، 18 بود، در حالی که در زنانی که حداکثر 3 نوشیدنی شکری در ماه مصرف می‌کردند، این نرخ به 10.3 رسید.

نرخ مرگ به دلیل بیماری‌های مزمن کبد نیز در گروه اول به ازای 100 هزار شخص-سال 17.7 و در گروه دوم 7.1 بود. محققان با وجود عدم توانایی تحقیق در پیدا کردن نحوه اثرگذاری دقیق مصرف نوشیدنی‌های شکری در افزایش بیماری‌های کبد، تخمین می‌زنند که این تفاوت‌ها ممکن است به دلیل مواردی مانند چاقی، افزایش چشمگیر سطح گلوکز خون و تجمع چربی در کبد رخ داده باشد.

نتایج تحقیق‌های دانشمندان در مجله‌ی JAMA Network Open منتشر شده است.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: jamanetwork

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر