مدرنا: واکسن درمانی برای سرطان پوست ملانوما احتمالاً تا دو سال دیگر در دسترس قرار خواهد گرفت

moderna.jpg

شرکت مدرنا (Moderna) اعلام کرده است که واکسن درمانی برای بیماری ملانوما تا دو سال آینده در دسترس قرار خواهد گرفت؛ این اقدام یک پیشرفت مهم در مبارزه با جدی‌ترین نوع سرطان پوست است.

در سال 2020، حدود 325 هزار مورد جدید ملانوما ثبت شد و 57 هزار نفر به علت این سرطان جان خود را از دست دادند. مدیرعامل این شرکت بیوتکنولوژی اظهار داشته است که احتمالاً این محصول تا سال 2025 در برخی از کشورها به بازار عرضه خواهد شد.

به گفته مطالعات شرکت مدرنا، نتایج کارآزمایی‌های بالینی این واکسن درمانی بسیار امیدبخش بوده‌اند. این واکسن، برخلاف واکسن‌های معمولی، هدف از درمان بیماری است به جای پیشگیری از آن و از فناوری RNA پیام‌رسان (mRNA) برای مقابله با ویروس کرونا استفاده می‌کند.

در مطالعه‌ای روی 157 فرد مبتلا به ملانوما پیشرفته، واکسن جدید در ترکیب با داروی ایمونوتراپی Keytruda تا 49 درصد خطر عود یا مرگ را در مدت سه سال، نسبت به مصرف Keytruda به‌تنهایی، کاهش داد.

واکسن سرطان

نکته جالب درباره این واکسن، کمبود عوارض جانبی آن است. همچنین، پژوهشگران بیان کرده‌اند که با افزایش مدت‌زمان مصرف این واکسن، شانس بقای بیماران نیز افزایش می‌یابد. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط این شرکت، هر دو بیمار تحت درمان با این واکسن، یک نفر زنده می‌ماند که این رقم در مقایسه با بهترین داروهای موجود در بازار امیدبخش است.

برای تأیید نهایی این واکسن (که درحال حاضر با نام mRNA-4157 شناخته می‌شود)، نیاز به یک آزمایش بزرگ‌تر نیز وجود دارد. شرکت مدرنا با انجام این آزمایش روی هزار نفر در سال 2024، قصد دارد مجوز نهایی را تأیید کند. در حال حاضر، سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده و آژانس دارویی اروپا این درمان را در مسیر بررسی سریع خود قرار داده‌اند.

توسعه این واکسن با تعیین توالی ژنوم تومور هر بیمار و شناسایی جهش‌های خاص آن برای کدگذاری آغاز می‌شود؛ بدین ترتیب، این درمان به‌نوعی به هر بیمار خاص خواهد بود و هر واکسن به‌صورت خاص برای هر بیمار طراحی می‌شود. علاوه بر این واکسن‌ها، شرکت مدرنا به دنبال ابداع روش‌های نوین‌تری مثل "بیوپسی‌های مایع" برای تشخیص زودهنگام سرطان نیز می‌باشد؛ این روش می‌تواند علائم تومور را زودتر از روش‌های معمولی آزمایش خون تشخیص دهد.


اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: Moderna

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر