چالش مومو؛ نگرانی جدیدی برای والدین و فعالیت در فضای مجازی

چالش مومو.jpg

نهنگ آبی و چالش مومو، چالش‌هایی هستند که هر چند مدت یکبار باعث ایجاد نگرانی می‌شوند. حالا و با شدت گرفتن استفاده از فضای مجازی توسط کودکان، شایعات و اخباری در خصوص جریان یافتن این چالش مطرح شده و حتی مرگ یک کودک اهوازی به دنبال چالش مومو هم منتشر شده است. اما داستان چالش مومو چیست؟

این روزها بیشتر از هر زمان دیگری کودکان در حال استفاده از گوشی هوشمند هستند. استفاده از فضای مجازی توسط کودکان، به خودی خود برای والدین نگرانی‌هایی را به دنبال دارد اما وجود چالش‌های عجیب و غریبی مانند چالش نهنگ آبی و مومو، نگرانی‌های بیشتری را رقم زده است.

درواقع مدتی است که از این دست چالش‌ها در سراسر دنیا در جریان است اما در ایران هم چند باری شاهد آن‌ها بوده‌ایم. برای مثال در سال 96 شاهد اقدام به خودکشی دو دختر نوجوان اصفهانی، تحت تاثیر چالش نهنگ آبی بودیم. چالش مومو هم در اواسط سال 97 در ایران شروع به گسترش کرد و با ارسال لینک دعوت به بازی آنلاین ترسناکی از طریق شماره ناشناس در واتساپ، دست به دست می‌شد.

حالا چند روزی است که در فضای مجازی، اخباری در خصوص قربانی شدن یک نوجوان 11 ساله‌ی کلاس پنجمی اهوازی به واسطه‌ی چالش مومو، منتشر شده است. در این بین اما هیچ شکایتی به فرماندهی انتظامی اهواز یا پلیس فتا صورت نگرفته است. سرهنگ کیومرث

کشوری، جانشین فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان اهواز در این خصوص چنین توضیح داده است:

تاکنون هیچ شکایتی به فرماندهی انتظامی اهواز و یا پلیس فتا مبنی بر قربانی گرفتن چالش مومو در سطح شهرستان اهواز واصل نشده است. حتی هیچ تماسی هم با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ برای اعلام گزارش در این زمینه نداشته‌ایم. اطلاع و پیگیری بعد از وقوع جرم در صورتی امکان پذیر است که خبر آن از سوی مردم به مرکز فوریت‌های پلیسی اطلاع داده شود و یا شکایتی ثبت شود که مأموران برای پیگیری به این دو مورد استناد می‌کنند ولی برای این خبر تاکنون نه شکایتی واصل شده و نه تماسی داشته‌ایم.

-

با این اوصاف در کنار احتمال شایعه بودن این خبر، این احتمال وجود دارد که خانواده این کودک هنوز اقدام به شکایت نکرده باشند.

با این حال چیزی که می‌دانیم این است که در چالش مومو، با استفاده از یک حساب کاربری ناشناس واتساپ، یک لینک تماس برای فرد ارسال می‌شود و سپس به دنبال شروع گفت و گو، فرد به انجام رفتارهای خطرناک دعوت می‌شود. بنابراین چه جریان یافتن این چالش در کشور صحت داشته باشد و چه نداشته باشد، والدین بایستی مراقب فعالیت فرزندان خود در فضای مجازی باشند. ضمناً مردم می‌توانند مشکلات و موارد مشکوک در فضای مجازی را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی cyberpolice.ir در بخش فوریت‌های سایبری، اطلاع رسانی کنند.

اگر تجربه‌ای در این خصوص دارید، با ما و سایر کاربران فیسیت به اشتراک بگذارید.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: مهر


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

سیدرضا

یک‌شنبه, 27 مهر 1399

بسه بسه بسه تورو خدا بسه خجالت بکشید حالا که خبر خودکشی کودکان و نوجوانان از هر سو اخبارش میاد یهو خبر چند سال پیش رو شروع کردین به پخش کردن؟ نکنید این کارو زشته تا کی آخه؟ حدی هم داره این وقاحت و زشتی یا همینجوری یا عرش اعلا میخواد ادامه دار باشه؟
برید یکم خجالت بکشید.

پاسخ

احمد

دوشنبه, 28 مهر 1399

"با این اوصاف در کنار احتمال شایعه بودن این خبر، این احتمال وجود دارد که خانواده این کودک هنوز اقدام به شکایت نکرده باشند." اینو بخون داداش. بنده خدا داره میگه یا شایعه هست یا هنوز شکایت نکردن. یعنی داره بی طرف چیزی که گفته شده رو بیان میکنه. من شخصا دیدم چقد پیام درباره مومو بین بچه ها ترس ایجاد کرده. داداش 12 ساله خودم از ترسش روبیکاشو حذف کرده.

مصطفي

پنج‌شنبه, 01 آبان 1399

آقا اين مومو به ما پيام نداده
برنامه چيه
فكر كنم حسن روحاني تو اينم دست برده مال مارو برداشته

پاسخ

ثبت نظر