مطالعه جدید تأیید کرد: ماهواره‌های استارلینک درحال نشت امواج رادیویی هستند

bfbfb.jpg

استادان اخیراً نگرانی‌های خود را درباره افزایش تعداد ماهواره‌ها در مدار زمین بیان کرده‌اند. یک مطالعه جدید اکنون تأیید کرده است که سامانه ماهواره‌ای استارلینک در حال نشت امواج رادیویی در باندی خارج از فرکانس مجاز خود است و ممکن است بر رصدهای نجومی رادیویی تأثیر منفی بگذارد.

در یک مطالعه جدید، محققان نشان داده‌اند که ماهواره‌های شرکت اسپیس‌ایکس در فرکانس پایین امواج رادیویی نشت می‌دهند. فدریکو دی‌ورونو از اتحادیه بین‌المللی نجوم و رصدخانه آرایه کیلومتر مربعی (SKA) می‌گوید: "این تحقیق اقدامی جدید است که به درک بهتر تأثیر سیستم‌های ماهواره‌ای بر رصدهای رادیویی کمک می‌کند."

دانشمندان با استفاده از رصدخانه آرایه فرکانس پایین (LOFAR) در اروپا، که شبکه‌ای از حدود ۲۰ هزار آنتن رادیویی در ۵۲ نقطه دارد، به بررسی این موضوع پرداختند. آن‌ها ۶۸ ماهواره استارلینک را مورد بررسی قرار دادند و متوجه نشت الکترومغناطیسی در آن‌ها شدند.

a70ca1da16_50182223_askap-csiro-voie-lacte-e.jpg.webp
-

بررسی ماهواره‌های استارلینک نشان می‌دهد که این ماهواره‌ها در ۴۷ مورد از ۶۸ ماهواره‌ای که بررسی شدند، امواج رادیویی در دامنهٔ ۱۰۰ تا ۱۸۸ مگاهرتز را نشت می‌دهند. این دامنه فرکانسی شامل باندی است که توسط اتحادیه جهانی مخابرات به رصدهای نجومی اختصاص داده شده است.

اما به نظر می‌رسد که این نشت رادیویی ناخواسته است و قوانین مربوطه را نقض نمی‌کند. قوانینی درباره تداخل الکترومغناطیسی در فضا وجود ندارد. به طور کلی، تأثیر این نشت رادیویی نسبتاً کم است، اما نگرانی وجود دارد که در آینده شرایط تغییر کند. با افزایش تعداد ماهواره‌های استارلینک متعلق به اسپیس‌ایکس، امواج رادیویی ممکن است به طور قابل توجهی بیشتر شوند.

اگرچه در حال حاضر هزاران ماهواره در مدار زمین وجود دارند، اما محققان با اسپیس‌ایکس در حال بررسی راه‌حل‌هایی هستند تا این مشکل در ماهواره‌های آینده رفع شود. با توجه به اینکه هزاران ماهواره دیگر نیز قرار است به مدار پرتاب شوند، این اتفاق می‌تواند از وقوع یک بحران جدی جلوگیری کند.

نتایج این تحقیق در مجله "Astronomy & Astrophysics" منتشر شده است.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: aanda

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر