انویدیا قدرت RTX 3060 را برای استخراج رمز ارز محدود می‌کند

Untitled-1.jpg

کمپانی انویدیا اعلام کرده است که کارت گرافیک RTX 3060 را به نحوی طراحی کرده است که در هنگام استخراج اتریوم نرخ هش این کارت گرافیک 50 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. این قابلیت برای کارت گرافیک های سری امپر موجود در بازار رخ نخواهد داد.

در سراسر جهان کمبود تراشه به شدت احساس می‌شود و حتی صنایع بسیاری در این بازار آسیب دیده‍اند. عوامل متفاوتی دست به دست یک دیگر داده تا این اتفاق رخ دهد، امروزه در سراسر جهان تهیه یک کارت گرافیک برای یک گیمر بسیار سخت شده است. در چندین ماه گذشته قیمت بسیاری از رمزارزها به شکل محسوسی بالا رفته و همین موضوع باعث شده تقاضا برای کارت‌گرافیک به‌ منظور استخراج اتریوم بالا برود و گیمرها از این اتفاق به‌شدت ناراحت شوند.

حالا به گزارش نشریه تک‌اسپات، این کمبود تراشه قطعا بر روی تولید کارت گرافیک مورد انتظار RTX 3060 نیز تاثیر خواهد گذاشت؛ اما گفته می‌شود که کمپانی انویدیا لطفی به طرفداران خودش کرده و همین اتفاق باعث شده تا ماینرها علاقه‌ای به این کارت گرافیک نشان ندهند. سؤال این است که آیا محدودیت‌های اعمال‌شده روی قدرت RTX 3060 در زمینه‌ی استخراج ارز دیجیتال، کارت‌های دیگر خانواده‌ی RTX 3000 را هم شامل می‌شود؟ که در جواب این سوال، کمپانی انویدیا پاسخ منفی داده است.

در روز گذشته شاهد خبری بودیم که رسانه‌های حوزه فناوری و تکنولوژی تماما به آن توجه کرده‌اند، این خبر این است که، درایور RTX 3060 انویدیا که روز ۲۵ فوریه‌ی ۲۰۲۰ (۷ اسفند ۱۳۹۹) از راه می‌رسد، بخش مهم این خبر این است که توانایی این کارت گرافیک در این است که مشخصه‌های خاصی از الگوریتم‌های استخراج اتریوم را دارا می‌باشد و می‌تواند نرخ هش یا بهره‌وری استخراج رمز ارز را حدودا ۵۰ درصد محدود کند. براساس اطلاعاتی که تک‌اسپات منتشر کرده، کمپانی انویدیا قصد ندارد که این محدودیت‌ها را روی کارت گرافیک‌های فعلی اجرا کند.

تعداد بسیار زیادی از گیمیر ها بدون شک از اعمال محدودیت روی نرخ هش تمامی کارت‌های گرافیک‌ها استقبال خواهند کرد؛ اما از لحاظ اخلاقی و قانونی این اتفاق درست نیست. البته این را نباید فراموش کنیم که شماری از گیمرها، استخراج رمز ارز انجام می‌دهند و شماری از ماینرها، گیمر هستند و به ‌همین ‌دلیل نمی‌توان به‌طور مشخص جامعه‌ی گیمرها را دربرابر جامعه‌ی ماینرها قرار داد.

کمپانی انویدیا تصمیم گرفته تا فقط این محدودیت را روی کارت گرافیک RTX 3060 اجرایی کند و سایر کارت گرافیک‌های سری امپر که عضو سری CMP (مخفف Cryptocurrency Mining Processor) هستند، را از این تصمیم معاف کند؛ این کمپانی امیدوار است تا با این کار خود فشار بی‌سابقه‌ی تقاضای زیاد ماینرها برای پردازنده‌ی گرافیکی را تعدیل کند. کولت کرس، مدیر ارشد مالی انویدیا، در ماه نخست سال جاری میلادی گفته بود احتمال عرضه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی این‌چنینی برای جامعه‌ی ماینرها وجود دارد.

پردازنده گرافیک‌های سری CMP خروجی تصویر ندارند و در مقایسه ‌با پردازنده‌های گرافیگی گیمینگ دارای فرکانس و ولتاژ پایین‌تر هستند. در همین رابطه کمپانی انویدیا اعلام کرده است که کارت های گرافیک CMP گرافیکی CMP در حد و اندازه‌ی کارت‌های گرافیک سری GeForce نخواهند بود و قرار نیست که زنجیره‌ی تأمین خانواده‌ی GeForce را متأثر این اتفاقات شود. احتمالا تمامی پردازنده‌های گرافیکی سری CMP به ‌جز مدل 90HX، بر پایه‌ی معماری تورینگ ساخته شده‌اند (این پردازنده‌ها شامل مدل 30HX و 40HX و 50HX و 90HX هستند).

در نهایت باید بگوییم که اپیدمی کرونا، افزایش قیمت رمز ارزها، تقاضای زیاد ماینرها و نقش دلالان همگی باعث شده‌اند امروزه تهیه‌ی کارت‌ گرافیک نسل جدید کار بسیار سختی باشد. ما نیز امیدواریم تا زودتر این مشکلات رفع شود و وضعیت بازار برای گیمرها بهتر شود.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: techspot

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر