کامپیوتر به‌جامانده از فاجعه‌ هسته‌ای چرنوبیل، پس از ۳۰ سال احیا شد

computer.jpg

یک کاربر یوتیوب توانسته است کامپیوتری که قبلاً به نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل تعلق داشته است، بازسازی و تعمیر کند.

این کاربر در کانالی با نام "خانواده چرنوبیل" در یوتیوب اسلواکی فعالیت می‌کند و در حال جستجو و بازسازی دستگاه‌های الکترونیکی از دوران شوروی می‌باشد. او درآخرین ویدیو خود توانسته است یک کامپیوتر با استفاده از قطعات موجود در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل بسازد. راه‌اندازی این سیستم که هم سخت‌افزارها و هم نرم‌افزارهای دستگاه قدیمی را دربرمی‌گیرد، بسیار دشوار بوده است.

کامپیوتر چرنوبیل

قطعات مورد استفاده در این کامپیوتر از شرکت بلاروسی Minsk Mainframes بوده و شامل کامپیوتر ES-1841 با پردازنده‌ای ۱۶ بیتی با فرکانس ۵ مگاهرتز به نام K1810VM86 است که نمونه‌ای از پردازنده‌های اینتل سری ۸۰۸۶ بود. این کامپیوترها از سری ES PEVM (شامل ES-1841) به ظاهر مشابه سیستم‌های IBM PC دهه ۸۰ بودند با این تفاوت که به جای مادربرد، از Backplane برای اتصال به ماژول‌های خارجی استفاده می‌کردند و هیچ پردازنده یا حافظه‌ای درون خود نداشتند و فقط دارای اسلات‌ها و درگاه‌هایی برای اتصال به ماژول‌های خارجی بودند.

اعضای کانال "خانواده چرنوبیل" از پردازنده‌ی ES-1845 استفاده کرده‌اند که به طور اختصاصی برای سازمان اطلاعات شوروی (KGB) توسعه داده شده بود. این پردازنده با فرکانس ۵ مگاهرتز عمل می‌کرد و می‌توانست نسخه‌ای کلون شده از سیستم‌عامل DOS به نام alphaDOS را اجرا کند. یافتن نرم‌افزارهای قابل اجرا برای این سیستم‌عامل چالشی بزرگ بود و پیدا کردن دیسک‌های فلاپی سالم که بتوانند کامپیوتر را راه‌اندازی کنند نیز وظیفه‌ی دشواری بود، به‌ویژه اگر دیسک‌ها از نوع ۵ اینچی و تولید داخل شوروی بودند.

مانیتور کامپیوتر چرننوبیل

راه‌اندازی یک کامپیوتر قدیمی مرتبط با فاجعه‌ی چرنوبیل بسیار پیچیده‌تر از آنچه تصور می‌شود بوده است، به خصوص برای اصلاح کابل‌ها و پورت‌های ارتباطی آنها که اجزای مختلفی از کامپیوترهای دهه ۸۰ را به یکدیگر متصل می‌کردند. با توجه به اینکه بسیاری از این دستگاه‌ها دارای درایورها و طراحی‌های الکتریکی خاص بودند، عدم وجود هریک از کابل‌ها و اتصالات نیازمند تحلیل و مهندسی معکوس سیستم ارتباطی و سخت‌افزاری بود. اما خوشبختانه، برای اتصال مانیتور لامپ تصویری (CRT) ۱۲ اینچی Electronica MS-6105 به کامپیوتر، این کار لازم نشد. کارت گرافیک می‌توانست تصاویر با دقت رنگ ۱۶ بیتی تولید کند.

زمانی که کامپیوتر روشن شد، رابط کاربری آن به چشم می‌آمد: ترکیبی از دو رنگ سیاه و زرد که مشابه رنگ یک بالون فلورسنت بزرگ بود. به عبارت دیگر، یک کامپیوتر رومیزی بازسازی شده که پس از سپری کردن ۳۰ سال از منطقه ممنوعه‌ی رادیواکتیو چرنوبیل، اکنون در اسلواکی دوباره به کار افتاده است.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: youtubewatch?

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر