انجمن واردکنندگان موبایل خواستار افزایش تعرفه گمرکی واردات تجاری آیفون شد

لبتلعنعن.JPG

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرده است که طرحی جهت افزایش تعرفه گمرکی برای واردات آیفون به دولت ارائه داده‌اند. در صورت تصویب و ابلاغ این طرح، تعرفه واردات تجاری آیفون به نسبت 25 درصد و بر اساس تصمیم مجلس برای واردات مسافری 50 درصد خواهد بود.

با گذشت بیش از 9 ماه از معرفی جدیدترین مدل آیفون، سری 14، هنوز گوشی‌های اپل به صورت تجاری به ایران وارد نشده است. از طرف دیگر، برخی نمایندگان مجلس همواره تلاش کرده‌اند تا واردات آیفون را ممنوع کنند.

در این راستا، انجمن واردکنندگان موبایل به دولت پیشنهاد داده است که جهت بهره‌برداری از مزایای واردات آیفون، تعرفه واردات آن افزایش یابد. مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، در این خصوص اظهار نظر کرده است:

«در حال حاضر مدل‌های رفرش و ری‌پک آیفون 13 وارد کشور می‌شود و آیفون اصلی نیست. برای اینکه دولت از واردات آیفون منتفع شود، در رابطه با واردات آیفون به صورت مکتوب تقاضایی را به کمیسیون اقتصادی دولت دادیم و به مخبر (معاون اول رئیس جمهور) نامه زدیم. درخواست ما این است که با توجه به اینکه مجلس در لایحه بودجه سال 1402 دست دولت را باز گذاشته و تعرفه واردات گوشی‌های بالای 600 دلار را حداقل 15 درصد تعیین کرده است، دولت تعرفه بازرگانی واردات آیفون را 25 درصد کند.»

abqari-1-1024x683.jpg
-

به گفته وی، این طرح هنوز در حال بررسی است و در صورت تأیید دولت، به ابلاغ خواهد رسید.

اما دلیل ارائه این پیشنهاد چیست؟ عبقری در این زمینه توضیح می‌دهد: "ما پیشنهاد دادیم تا از تخلفات واردات کالاهای مسافری اپل که امروزه به صورت قاچاق در بازار انجام می‌شود، جلوگیری شود. با توجه به تصویب مجلس که حداقل تعرفه واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار را به نسبت ۱۵ درصد تعیین کرده است، ما پیشنهاد دادیم تعرفه واردات تجاری آیفون را به ۲۵ درصد افزایش دهیم."

طبق لایحه بودجه، واردات گوشی‌ها بر اساس دوبرابر قیمت محاسبه و اخذ خواهد شد. به عبارت دیگر، اگر تعرفه واردات تجاری آیفون به نسبت ۲۵ درصد تأیید شود، تعرفه واردات مسافری نیز بر اساس تصمیم مجلس به ۵۰ درصد خواهد رسید.

انجمن واردکنندگان موبایل درخواست افزایش تعرفه گمرکی واردات تجاری آیفون را داشته است. این در حالی است که براساس گزارش‌های دیجیاتو از فعالان بازار تلفن همراه، قرار است تعرفه واردات تجاری تلفن‌های همراه با قیمت بالای ۶۰۰ دلار (بدون درنظر گرفتن گوشی‌های اپل) دوبرابر شده و به ۳۰ درصد خواهد رسید؛ اما عبقری این ادعا را رد کرده و آن را یک شایعه می‌داند.

لازم به ذکر است که نمایندگان مجلس در حین بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، با پیشنهاد دولت موافقت کرده‌اند و تعیین کرده‌اند که حقوق ورودی واردات گوشی‌های همراه خارجی با قیمت بالای ۶۰۰ دلار را ۱۵ درصد اعمال کنند. طبق آنچه در مصوبه مجلس آمده است، این تعرفه به منظور حمایت از توسعه زیرساخت‌های صنعت میکروالکترونیک اعمال خواهد شد.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: فیسیت

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر