گوگل در حال طراحی کروم بوک‌هایی با پردازنده‌ی AMD Ryzen Zen 3؛ تنگ شدن عرصه بر اینتل

پردازنده رایزن روی کروم بوک.jpg

بنا به اخبار جدید، گوگل در حال طراحی کروم بوک‌هایی با پردازنده‌های AMD مبتنی بر معماری Zen 3 است که این موضوع باعث کاهش سهم بازار اینتل شده و عرصه را بر آن تنگ خواهد کرد.

کمپانی AMD امسال با وجود پردازنده‌های رایزن جدید خود و به لطف معماری 7 نانومتری، پیشرفت عالی را تجربه کرده و نگاه‌های بسیاری را به سمت خود جلب کرده است و به این ترتیب توانسته است با اینتل وارد رقابتی نزدیک شود و شرکت‌ها را به سمت خود سوق دهد.

درواقع با پردازنده‌ی رایزن 5000 و 5000U، اصلاً عجیب نبود که گوگل شروع به طراحی بُردهای مرجع برای این پردازنده‌های جدید کرده تا راه را برای ارائه‌ی عملکردی در حد پرچمدار روی کروم بوک‌هایش باز کند. با توجه به اطلاعات منتشر شده در Chromium Gerrit، این بردهای اصلی dubbed Guybrush، Mancomb و Majolica نام دارند و برای کروم بوک‌هایی که از پردازنده‌های Cezanne مبتنی بر معماری Zen 3 شرکت AMD بهره می‌برند. اگرچه هنوز مشخصات پردازنده‌های AMD را نمی‌دانیم اما با توجه به اطلاعات فاش شده توسط ExecutableFix، سه پردازنده‌ی سری 500U رایزن مبتنی بر Cezanne خواهد بود.

لیست پردازنده‌های AMD Ryzen در دست ساخت.png
لیست پردازنده‌های AMD Ryzen 5000 در دست ساخت -

سه پردازنده‌ی رایزن 5400U، 5600U و 5800U دارای توان طراحی حرارتی قابل تنظیم بین 10 تا 25 وات هستند. پردازنده‌ی Ryzen 7 5800U دارای 8 هسته و 16 ترد است و فرکانس پایه‌ی آن 2 گیگاهرتز و فرکانس توربو بوست آن 4.4 گیگاهرتز است. از طرفی معماری Zen 3 نسبت به Zen 2 با افزایش 19 درصدی IPC همراه است و از این جهت عملکرد به مراتب بهتری در بخش تک هسته‌ای و چند هسته‌ای دارد. حالا بنا به اطلاعات، به نظر می‌رسد که گوگل در حال ساخت کروم بوکی قدرتمند با پردازنده‌ی Zen 3 کمپانی AMD است.

به هر ترتیب به نظر می‌رسد که استفاده از پردازنده‌های قدرتمند رایزن در کروم بوک‌ها کار درستی است، به این جهت که اینتل در زمینه‌ی عرضه و حتی تولید پردازنده‌های 7 نانومتری مشکلاتی دارد. از این رو به نظر می‌رسد که AMD به خوبی بتواند سهم بزرگی از بازار پردازنده‌های اینتل در کروم بوک‌ها را به خود اختصاص دهد. به طور کلی پردازنده‌های AMD با معماری Zen 3 فرصت بسیار خوبی برای کروم بوک‌ها فراهم می‌کنند تا محصولاتی قدرتمند و با عملکرد عالی را ارائه دهند.

اخبار مرتبط:

بررسی پردازنده‌های AMD Ryzen 5000؛ نتیجه تلاش‌های AMD برای رقابت با اینتل

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: androidpolice


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر