بررسی نقاط قوت و ضعف گوشی های سری میت 10 هواوی

بررسی نقاط قوت و ضعف گوشی های سری میت 10 هواوی

هواوی از زبان طراحی مشترکی در گوشی‌های سری میت 10 شامل سه مدل Mate 10، Mate Pro و PORSCHE DESIGN Mate 10 بهره گرفته است و با طراحی آن‌ها با شیشه سه بعدی یکپارچه شده با حاشیه‌های کناری فلزی همراه با انحناهای حساب شده، تمام این مدل‌ها را بسیار زیبا و خوش دست طراحی کرده است. در ادامه همراه ما باشید تا نقاط قوت و ضعف این گوشی‌ها را مرور کنیم.

هواوی از زبان طراحی مشترکی در گوشی‌های سری میت 10 شامل سه مدل Mate 10، Mate Pro و PORSCHE DESIGN Mate 10 بهره گرفته است و با طراحی آن‌ها با شیشه سه بعدی یکپارچه شده با حاشیه‌های کناری فلزی همراه با انحناهای حساب شده، تمام این مدل‌ها را بسیار زیبا و خوش دست طراحی کرده است. در ادامه همراه ما باشید تا نقاط قوت و ضعف این گوشی‌ها را مرور کنیم.

ویژگی‌ها

نمایشگر بدون حاشیه با کیفیت بالا

نمایشگر بدون حاشیه با کیفیت بالا

نکته مشترک اولیه در گوشی‌های پرچم‌دار عرضه در این سری، صفحه نمایش Full View آن‌ها است. هواوی در هر سه مدل Mate 10 که در مونیخ معرفی کرد از صفحه نمایش FullView باکیفیتی بهره گرفته است که علاوه بر زیبایی گوشی‌ها، موجب سادگی و لذت بیشتر کار کردن با آن‌ها شده است، چرا که در دو طرف صفحه نمایش تقریباً هیچ حاشیه‌ای دیده نمی‌شود و کل پهنای این گوشی‌ها به صورت مفید به مانیتور آن‌ها تخصیص پیدا کرده و لبه‌های صفحه نمایش آن‌ها تقریباً با لبه کناری گوشی یکی شده است.

مدل پرو از یک نمایشگر AMOLED برخوردار بوده و این در حالی است که مدل اصلی میت 10 به نمایشگر LCD مجهز شده است. در حالی که هر دو نمایشگر از HDR10‌ پشتیبانی می‌کنند، نمایشگر هواوی میت 10 پرو می‌تواند نسبت کنتراست بیشتر و رنگ‌های بهتری را ارائه کند. نمایشگرهای AMOLED حدود 112 درصد NTSC را پوشش می‌دهند و در سمت دیگر نمایشگرهای LCD نیز 96 درصد این استاندارد را پوشش می‌دهند. علاوه بر این، مدل پرو از یک نمایشگر با نسبت 18:9 درست همانند گوشی‌های معروف و قدرتمند سال 2017 برخوردار است و نمایشگر هواوی میت 10 همانند محصولات گذشته، از نسبت ابعاد 16:9 بهره می‌برد. با وجود داشتن قطر 6 اینچی، نمایشگر هواوی میت 10 پرو دارای یک سطح به اندازه 92.9 سانتی‌متر مربع است.

در آن سمت، صفحه نمایش 5.9 اینچی مدل اصلی میت 10،‌ کمی بزرگ‌تر به نظر می‌رسد و در واقع دارای سطحی برابر با 95.6 سانتی‌متر مربع است. نمایشگر آمولد مدل پرو ارائه کننده وضوح 1080×2160 پیکسل است که در واقع همان وضوح Full HD یا 1080p را ارائه می‌کند. یک مدل ال سی دی با وضوح QHD یا 2K نیز عملکرد بسیار خوبی را ارائه خواهد کرد. تراکم پیکسلی در مدل پرو 499ppi بوده و این نسبت در مدل ارزان‌قیمت‌تر، 402ppi است.

پردازنده کرین 970

کرین 970 از هشت هسته‌ی پردازشی و یک واحد پردازش گرافیکی 12 هسته‌ای جدید بهره می‌برد. هواوی این تراشه را بر مبنای فرایند ساخت 10 نانومتری توسعه داده که نتیجه‌ی آن تجمع 5.5 میلیارد ترانزیستور روی سطحی کمتر از یک سانتی‌متر مربع است. تراشه‌ی بالا رده‌ جدید هواوی، نخستین پلتفرم موبایل پردازش مبتنی بر هوش مصنوعی محسوب می‌شود که از یک واحد پردازش عصبی اختصاصی بهره می‌برد. هواوی در مودم 4.5G LTE از نوع Cat.18 نیز برای تراشه‌ی کرین 970 در نظر گرفته است که سرعت 1.2 گیگابیت‌ بر ثانیه ارائه می‌دهد. طبق ادعای هواوی، معماری پردازش همگن جدیدی که کرین 970 از آن‌ بهره می‌برد، نسبت به کلاسترهای چهار هسته‌ی رایج Cortex A73، حدود 20 درصد عملکرد بهتر و 50 درصد بهره‌وری بهتر ارائه می‌دهد. چینی‌‌‌ها معتقدند تراشه‌ی جدیدشان می‌تواند تسک‌‌های پردازشی یکسان هوش مصنوعی را سریع‌تر و با مصرف انرژی کمتری انجام دهد. تراشه‌ی کرین 970 در یک تست تشخیص تصویر، موفق به پردازش 2000 عکس در دقیقه شده که سریع‌تر از عملکرد هر تراشه‌ی دیگر موجود در بازار است.

ویژگی‌های فیزیکی

ویژگی‌های فیزیکی

اگر بخواهیم صادقانه قضاوت کنیم، گوشی‌های سری میت 10 زیباترین گوشی‌های ساخت این شرکت چینی می‌باشند. به کار گیری از فریم فلزی با گوشه‌هایی گرد و قاب پشتی شیشه‌ای سری میت 10 را در رده‌های بالایی از نظر طراحی قرار می‌دهند. علاوه بر این گوشی‌های مذکور اولین مدل‌هایی در بازار محسوب می‌شوند که چینش دوربین دوگانه آن‌ها به صورت عمودی طراحی شده است. همچنین سری میت 10، اولین گوشی‌های ساخت هواوی محسوب می‌شوند که از گواهینامه عایقی پشتیبانی می‌کنند. میت 10 دارای گواهینامه عایقی IP53 بوده و این یعنی آنکه در برابر نفوذ آب‌های سطحی مقاوم است؛ در سوی دیگر میت 10 پرو از گواهی‌نامه عایقی IP67 پشتیبانی می‌کند. این یعنی آنکه همانند آیفون 8، می‌تواند به مدت نیم ساعت در عمق نیم متری آب شیرین بدون هیچ مشکلی مقاومت کند.

اندروید 8

هر سه گوشی سری میت 10 معرفی شده توسط هواوی به آخرین نسخه سیستم عامل اندروید، یعنی نسخه 8 مجهز شده‌اند که این امر یکی دیگر از نکاتی است که این سری را از رقبای اندرویدی دیگر خود متمایز کرده است. همچنین رابط کاربری کارآمد اختصاصی هواوی یعنی EMUI 8 هم در میت 10 در اختیار کاربران قرار گرفته است که با ارتقای عملکرد اندروید و افزودن بسیاری از بخش‌های مفید به رابط کاربری این سیستم عامل، تجربه کاربری میت 10 به سطح متمایزی از رقبای اندرویدی ارتقا یافته است.

دوربین باکیفیت

دوربین باکیفیت

دوربین اصلی این گوشی‌ها را دو سنسور 20 و 12 مگاپیکسلی با گشادگی دیافراگم f/1.6 بهره می‌برند. این رقم بالاترین بزرگی دریچه دیافراگم در گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود که به گوشی‌های بالا رده جدید هواوی امکان ثبت تصاویری با وضوح تصویر و روشنایی بالاتر را می‌دهد. تکنولوژی‌هایی همچون تثبیت کننده اپتیکال تصویر، فوکوس خودکار لیزری و مبتنی بر تشخیص فاز نیز به کمک شما می‌آیند تا با دوربین دوگانه این گوشی عکس‌هایی دلپذیر بگیرید. همچنین یک بخش ISP دوگانه جدید برای عکاسی با استفاده از هوش مصنوعی ایجاد شده و سرعت بالای شاتر موجب شده تا در حرکت و حتی در محیط‌های کم‌نور نیز بتوانید عکس‌های زیبا و باکیفیتی را به ثبت برسانید این دوربین‌ها با عملکرد ترکیبی خود ارائه کننده زوم 2 برابری دیجیتالی هستند و می‌توانند ویدیوهایی با وضوح 4K ضبط کنند. یک دوربین 8 مگاپیکسلی نیز برای ثبت تصاویر سلفی بر روی قاب جلویی گوشی پرچم‌دار هواوی میت 10 تعبیه شده است.

همچنین حالت عکاسی پرتره نیز در نرم افزار دوربین این گوشی تعبیه شده است. در این حالت، پس زمینه تصویر برای یک عکس‌برداری پرتره هنری مانند دوربین‌های DSLR تار می‌شود. تثبیت کننده اپتیکال تصویر از دیگر ویژگی‌های هواوی میت 10 در بخش دوربین به شمار می‌رود.

نمرات خروجی از آزمون DxOMark ترکیبی از سنجش موارد مختلف از جمله نمرات وضوح نمایش، کنتراست، رنگ، بافت، لرزش و بسیاری از عوامل دیگر است. گفتنی است کیفیت و کارایی عکس و ویدئو از دو جنبه مختلف بررسی می‌شود و موارد گوناگونی بر روی هر عامل عکس و ویدیو به صورت جداگانه بررسی می‌گردد. این وب‌سایت به تازگی گوشی‌های جدید هواوی را مورد بررسی قرار داده و به دوربین به کار رفته در گوشی‌های سری میت 10، امتیاز 97 از 100 را داده است. با نگاهی به نمرات DxO برای گوشی میت 10 پرو می‌بینیم عدد 100 برای عکس و 91 برای ویدیو ثبت شده ولی در مقابل پیکسل 2 به ترتیب 99 و 96 را برای همان موارد دریافت کرده است. حال خوب است بدانید میت 10 پرو برای وضوح نمایش، کنتراست، رنگ و فوکوس خودکار به صورت جداگانه، امتیازات بسیار بالایی را به دست آورده و حتی در بعضی موارد از پیکسل 2 جلو زده است.

باتری ظرفیت بالا و پشتیبانی از فناوری شارژ سریع

ویژگی شارژ سریع در سری گوشی‌های Mate 10 دارای گواهی‌نامه TUV Rheinland و گواهینامه ایمنی است. البته ویژگی سوپر شارژ برای این سری گوشی‌ها هنوز اضافه نشده است ولی باز هم با همان سیستم شارژ سریع، این گوشی در میان سریع‌ترین دستگاه‌های موجود از نظر شارژ شدن قرار دارد. هواوی ادعا می‌کند که باتری می‌تواند در عرض 30 دقیقه به اندازه 58 درصد شارژ شود. جدا از این قابلیت، ظرفیت باتری به کار رفته در گوشی‌های میت 10 و میت 10 پرو نسبت به میت 9 افزایش یافته و به 4 هزار میلی‌آمپر ساعت رسیده است.

امکان اتصال به نمایشگرهای جانبی

امکان اتصال به نمایشگرهای جانبی

هواوی میت 10 همانند گوشی‌های بالا رده جدید سامسونگ دارای قابلیت Dex است که امکان سازگاری این دستگاه با Mirabook را فراهم می‌کند. با این قابلیت تنها رایانه‌ای که شما نیاز دارید همین گوشی همراه است؛ یعنی تنها کافی است این پرچم‌دار جدید هواوی را درون داک DeX قرار دهید و سپس با اتصال کابل HDMI به مانیتور یا تلویزیون‌، امکان استفاده از گوشی همراه مانند یک رایانه شخصی فراهم خواهد شد و حتی می‏‌توانید ماوس و صفحه‌کلید را به داک DeX متصل کنید. البته توجه داشته باشید که برای خرید این داک، بایستی مبلغ 70 دلار بیشتر هزینه کنید.

پشتیبانی دو سیم‌کارت از شبکه LTE

یکی از معضلات گوشی‌های هوشمند بالا رده بازار کنونی، پشتیبانی یک سیم‌کارت از شبکه LTE است. این یعنی آنکه تنها یکی از دو استلات سیم‌کارت قابلیت اتصال به شبکه LTE را دارند. البته این قاعده برای گوشی‌های سری میت 10 هواوی صدق نمی‌کنند، چرا که هر دو اسلات سیم‌کارت این گوشی‌ها امکان اتصال به شبکه پرسرعت LTE را دارند. در سوی دیگر گوشی‌های میت 10 و میت 10 پرو جزو اولین گوشی‌های هوشمندی محسوب می‌شوند که از شبکه 4.5 جی پشتیبانی می‌کنند. پشتیبانی از 5 باند مختلف، آنتن 4×4 مایمو برای پوشش بهتر و پهنای باند بهتر مدولاسیون 256QAM از دیگر ویژگی‌های این گوشی محسوب می‌شوند.

کمبودها

عدم پشتیبانی از کارت حافظه جانبی

عدم برخورداری از کارت حافظه جانبی

یکی از چیزهایی که در گوشی هواوی میت 10 پرو حذف شده، اسلات کارت حافظه است. این بدان معنی است که شما نمی‌توانید حافظه داخلی 128 گیگابایتی گوشی خود را افزایش دهید و شاید به مرور زمان و با افزایش عکس‌ها، فیلم‌ها، برنامه‌ها، بازی‌ها و به خصوص ویدیوهای 4K در حافظه گوشیتان به مشکل بربخورید.

نبود جک هدفون

علی رغم آنکه میت 10 پرو پسوند پرو را هم یدک می‌کشد، با این حال برخلاف میت 10، فاقد جک هدفون است. تماما دیجیتالی شدن خروجی هدفون با خود محدودیت‌هایی را به همراه دارد، هدفون‌های بی‌سیمی که قرار است برای حل این مشکلات به کار بروند چندان چنگی به دل نمی‌زنند، استفاده از تبدیل‌ها آزار دهنده‌اند، تغییر استانداردی که برای سال‌ها موجود بود باعث می‌شود دسترسی افراد به لوازمی که به آن نیاز دارند محدود شود و چندپاره کردن استانداردهای صوتی در بین پلتفرم‌های مختلف هم واقعا مسخره است. اساساً حذف جک هدفون عاملی نیست که به تنهایی بتواند مانع فروش یک گوشی شود اما با این حال واقعا آزاردهنده است و کاربر را مجبور می‌کند برای در اختیار گرفتن برخی قابلیت‌های اولیه که از گوشی انتظار دارد پول اضافه خرج کند.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.  


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر