نوت‌پد یا وردپد؟ فرق بین ویرایشگرهای متن چیست؟

نوت‌پد یا وردپد؟ فرق بین ویرایشگرهای متن چیست؟

نوت‌پد و وردپد دو اپلیکیشن ویرایش متن بسیار قدیمی در ویندوز هستند. اما کمتر کسی با این دو نرم‌افزار بسیار کاربردی آشنایی دارد.

بیشتر مردم فکر می‌کنند که مایکروسافت ورد نرم‌افزار متن نویسی روی ویندوز است اما آیا می‌دانستید که همه‌ی نسخه‌های ویندوز دارای دو ابزار ویرایشگر متن دیگر هستند؟ نوت‌پد و وردپد معمولاً مورد توجه قرار نمی‌گیرند اما هرکدام برای اهداف خاص کاربردی هستند. در این مقاله فیسیت نگاهی به هردو نوت‌پد و وردپد می‌اندازیم، تفاوت آن‌ها را بررسی کرده و بهترین جایگزین را برای آن‌ها معرفی می‌کنیم. 

 

نوت‌پد چیست؟ 

نوت‌پد ویرایشگر متن خشک و خالی ویندوز است. این ابزار از اولین روزهای ساخت سیستم عامل ویندوز وجود داشته و تا حد امکان ساده است. وقتی که آن را باز می‌کنید یک صفحه سفید می‌بینید که در آن می‌توانید هرچه می‌خواهید را تایپ کنید. هیچ گزینه‌ای در نوت‌پد وجود ندارد. منو فایل دارای فرمان‌های Open ، Save و Print و البته گزینه‌ی Edit است که دارای ابزار ساده برای جایگزینی یا یافتن کلمات و جست‌وجو با بینگ است. تنها گزینه‌ی قابل تغییر منو Format است که در آن شما می‌توانید کلمات را انتخاب کرده و فونت را تغییر دهید. درضمن با فشار دادن دکمه Enter می‌توانید به خط بعد بروید. 

نوت پد


شاید همه‌ی این‌ها زیادی ساده به نظر برسند اما هدف نوت‌پد نیز همین است. شما تنها می‌توانید فایل خود را به صورت txt. ذخیره کنید که فرمت نوشته ساده است. برخلاف فایل‌های DOCX در ورد یا فایل‌های RTF، نوشته ساده هیچ قالب بندی مثل رنگ، تیتر یا هایپرلینک ندارد. همه‎ی نرم‌افزارها برای ذخیره سازی تنظیمات پیکربندی از فایل‌های متن ساده استفاده می‌کنند. نداشتن قالب بندی به این معنی است که ارسال و تجزیه‌ی آن در هر سیستم عاملی ساده است. 


موارد استفاده‌ی نوت‌پد 

نوت‌پد برای یادداشت برداری، اپلیکیشن بسیار خوبی است. شما می‌توانید از آن برای ذخیره سازی متن‌هایی که نمی‌خواهید از بین بروند استفاده کنید. درضمن می‌توانید متون را بدون قالب بندی آن‌ها ذخیره کنید. نوت‌پد برای نوشتن اسکریپت‌های ساده و کدهای ساده مثل HTML گزینه‎ی نسبتاً مناسبی است. البته برای این کار بهتر است که از جایگزین‌های پیشرفته‌تر از نوت‌پد استفاده کنید. 

 

وردپد چیست؟ 

بیشتر مردم حتی اگر از نوت‌پد استفاده نکنند نام آن را شنیده‌اند اما کمتر کسی از وردپد استفاده می‌کند و حتی ممکن است نام آن را نیز نشنیده باشند حتی با این که این نرم‌افزار از ویندوز95 به بعد موجود بوده است. وردپد قابلیت‌هایی بیشتر از نوت‌پد دارد. این نرم‌افزار یک پردازنده‌ی کلمه است و نه ویرایشگر متن. رابط کاربری آن شباهت بسیار زیادی به مایکروسافت ورد دارد. 

وردپد


اگر قصد دارید تنها یک چیز ساده بنویسید وردپد کار را برای شما انجام می‌دهد. این نرم‌افزار فونت‌های ایتالیک، خط زیر کلمه، بولد و خط روی کلمه را پشتیبانی می‌کند. شما حتی می‌توانید به آن بولت پوینت، فاصله خط، جاستیفای متن و حتی عکس اضافه کنید. جدا از این موارد کسانی که مدام از مایکروسافت ورد استفاده می‌کنند ممکن است با وردپد احساس راحتی نکنند. وردپد قابلیت‌های بسیار زیادی از جمله چک کردن کلمات، استایل‌های فونت یک کلیکی، ابزار مرجع، نظر دادن و خیلی چیزهای دیگر را ندارد. این نرم‌افزار برای نویسندگان حرفه‌ای و همکاری با دیگران ساخته نشده است. 
برخلاف نوت‌پد، وردپد راه‌هایی برای ارسال متن دارد. فرمت پیش‌فرض RTF است. RTF فرمت عمومی برای ذخیره متن غنی (که شامل قالب‌بندی ساده مثل بولد، بولت پوینت و فونت‌های مختلف است) ساخته شده که برنامه‌های زیادی آن‌ را باز می‌کند. با این نرم‌افزار حتی می‌توانید فایل‌ها را با فرمت DOCX ذخیره کنید تا با مایکروسافت ورد سازگاری داشته باشد یا آن‌ها را با فرمت ODT ذخیره کنید که با نرم‌افزارهای متن‎باز آفیس مثل لیبرآفیس کار می‌کند. 

ردپد

 


موارد استفاده از وردپد 

اگر نیاز به تایپ کردن یک متن دارید و هیچ نرم‌افزاری موجود نیست وردپد کار شما را راه می‌اندازد. این نرم‌افزار همچنین برای باز کردن فایل‌های متن غنی که در برنامه‌های دیگری که شما آن‌ها را نصب ندارید استفاده می‌شود. هردو این موارد برای زمانی کاربردی است که شما از کامپیوتری غیر از کامپیوتر خود استفاده می‌کنید. درضمن یکی از کاربردهای دیگر وردپد زمانی است که شما می‌خواهید از چیزی یادداشت داشته باشید، به خصوص اگر نیاز به قالب‌بندی دارید که نوت‌پد پشتیبانی نمی‌کند. 

 

جایگزین‌های نوت‌پد و وردپد 

همانطور که دیدید نوت‌پد و وردپد هردو بسیار محدود هستند. هردو برای مواقع اضطراری بسیار خوب هستند اما برای استفاده‌ی طولانی مدت به شما پیشنهاد نمی‌شوند. در این مقاله نگاهی به بهترین جایگزین‌های این دو برنامه می‌اندازیم: 

 

جایگزین‌های نوت‌پد

گزینه‌های بسیار زیادی برای ویرایش متن وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفده کنید. یکی از محبوب‌ترین آن‌ها Notepad++ است. این نرم‌افزار دارای چندین تب است، پلاگین، هایلایت، تم و غیره را پشتیبانی می‎کند. یک گزینه‌ی خوب دیگرVisual Studio Code برای مایکروسافت است. این ویرایشگر بسیار خوب دارای ابزاری برای دیباگ کردن و کنترل گیت است. 

ویژوال استودیو

 

جایگزین‌های وردپد 

اگر وردپد برای شما کافی نیست ما به شما مایکروسافت ورد را پیشنهاد می‌کنیم. اما این اپلیکیشن رایگان نیست. البته ورد در آفیس  نیز موجود است که یک سرویس ثبت نامی است. اگر دسترسی به اینترنت دارید می‌توانید از Word Online نیز استفاده کنید. البته این نرم‌افزار به اندازه‌ی نسخه‌ی دسکتاپ ورد قابلیت‌های مختلف ندارد اما کارهای بسیار بیشتری می‌توانید با آن انجام دهید. اگر دنبال یک گزینه‌ی رایگان دسکتاپ هستید از LibreOffice استفاده کنید. این نرم‌افزار آفیس جایگزین‌هایی نیز برای اکسل و پاورپوینت دارد. 

 

نوت‌پد و وردپد: کاربردی اما فراموش شده

از بین همه‌ی اپلیکیشکن‌های پیش‌فرض ویندوز نوت‌پد و وردپد از همه کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. درحالی که این نرم‌افزارها برای مواقع خاص بسیار کاربردی هستند اما ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای استفاده‌ی دائمی جایگزین‌های قوی‌تری برای آن‌ها بیابید. اما به خاطر داشته باشید که این نرم‌افزارها رایگان هستید و به صورت پیش‌فرض روی ویندوز شما قرار دارند. 

 

بیشتر بخوانید:

آموزش غیر فعال کردن آپدیت خودکار برنامه های اندرویدی

پنج وب‌سایت خیلی خوب و رایگان برای ویرایش PDF

 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر