استخراج بیت کوین قانونی شد؛ دولت با ماین کردن ارزهای دیجیتال موافقت کرد

استخراج بیت کوین قانونی شد؛ دولت با ماین کردن ارزهای دیجیتال موافقت کرد

استخراج بیت کوین قانونی شد؛ دولت با ماین کردن ارزهای دیجیتال موافقت کرد اما هنوز قانون مشخصی برای آن تعیین نشده است.

ارز دیجیتال حوزه‌ای است که سال‌هاست افراد زیادی در سراسر دنیا را به سمت خود جذب کرده است. ایرانی‌ها هم از این ماجرا مستثنا نبودند و افراد زیادی به خرید و فروش رمز ارزها و افراد دیگری هم به استخراج ارز دیجیتال می‌پرداختند.

بانک مرکزی اما با این روال اصلاً موافق نبود و نه تنها این ارزها را به رسمیت نمی‌شناخت، بلکه به کاربران هم توصیه می‌کرد که وارد این حوزه نشوند و روی ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری نکنند. این روال همچنان ادامه داشت، یعنی مردم از ارزهای دیجیتال استقبال می‌کردند و بانک مرکزی هم بر سر مخالفتش بود. حتی ماه گذشته بانک مرکزی هر گونه فعالیت در حوزه رمز ارزها را غیرمجاز اعلام کرده بود.

 

استخراج ارز دیجیتال قانونی شد

عصر روز گذشته اما ماجرا کاملاً تغییر کرد و هیئت وزیران در جلسه‌ عصر روز یکشنبه به ریاست رئیس جمهور، حسن روحانی، با استخراج ارز دیجیتال به‌عنوان فعالیتی صنعتی با کسب مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت موافقت کردند.

 

قوانین و شروط فعالیت در صنعت ارز دیجیتال

البته برای این صنعت همچنان قوانینی در نظر گرفته شده است، اول اینکه شما باید مسئولیت ریسک از سوی متعاملان را بپذیرید و دولت ضمانت و یا حمایتی از تراکنش‌های شما نخواهد داشت. از سوی دیگر از ارزهای دیجیتال در مبادلات خارج از کشور نمی‌توانید استفاده کنید.

گذشته از این شرایط، دولت ایران هم مانند آمریکا تصمیم گرفته است که برای ارزهای دیجیتال و فعالیت‌های این حوزه مالیات در نظر بگیرد. البته ماجرا اینجاست که شرایطی برای معافیت از مالیات هم در نظر گرفته شده است. بنا به تصمیم هیئت وزیران، معافیت از مالیات، منوط به صادرات ارز دیجیتال و بازگرداندن ارز حاصله به چرخه‌ی اقتصادی کشور است.

در وب سایت رسمی رئیس جمهور، خبر به رسمیت شناخته شدن استخراج ارز دیجیتال به صورت زیر بیان شده است:

هیئت وزیران در جلسه عصر یکشنبه به ریاست حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور، با استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده به عنوان یک فعالیت صنعتی و با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت موافقت کرد. به موجب این تصمیم، استفاده از رمز ارزها صرفاً با قبول مسئولیت ریسک از سوی متعاملان بوده و مشمول حمایت و ضمانت دولت و سیستم بانکی نمی‌شود و بهره‌گیری از آن در مبادلات داخل کشور نیز مجاز نیست. همچنین این فعالیت همچون سایر فعالیت‌های صنعتی، مشمول مالیات خواهد بود و شمول معافیت از مالیات، منوط به صدور رمز ارز و بازگرداندن ارز حاصله به چرخه اقتصادی کشور است.

 

هنوز قانون نوشته‌ای در حوزه رمز ارزها وجود ندارد

اگرچه ماینینگ در ایران به رسمیت شناخته شد، اما هنوز هم قانونی برای فعالیت در صنعت ارزهای دیجیتال در ایران تعیین نشده و به تصویب نرسیده است. برای مثال یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که بر سر موضوع استخراج ارز دیجیتال مطرح بود، میزان برق مصرفی و هزینه آن بود. در اخباری که منتشر شده است نه درباره هزینه برق مصرفی توضیحی داده شده است و نه درباره مالیاتی که به این حوزه تعلق می‌گیرد بحثی شده است.

 

اخبار مرتبط:

ارزهای دیجیتال در آمریکا مشمول مالیات شدند؛ در ایران اوضاع چگونه خواهد بود؟

قانون گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال در دست تدوین است

ترامپ صراحتا اعلام کرد مخالف ارزهای دیجیتال است

ارزجو؛ اولین کیف پول ارز دیجیتال ایرانی را ارائه میکند (الکامپ 98)

 

منبع خبر: فیسیت


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

علی اکبر

شنبه, 19 مرداد 1398

بله هیچ وقت نمیشه جلو قدرت مردم رو گرفت، البته باید با هم متحد باشن، نمونه دیگه این شرایط، تلگرامه که نشد جلو کاربرا رو گرفت

پاسخ

ثبت نظر