بهترین هدست های واقعیت مجازی در سال 2016 (قسمت دوم)

بهترین هدست های واقعیت مجازی در سال 2016 (قسمت دوم)

ایدۀ اولیۀ واقعیت مجازی، مفهوم جدیدی نیست! امّا در سال های اخیر، این ایده به یکی از محبوب‌ترین بحث های دنیای تکنولوژی تبدیل شده است. امروزه به راحتی در هر خانه ای با کمترین امکانات (با داشتن یک گوشی هوشمند یا یک کامپیوتر) می توان از دستگاه های واقعیت مجازی استفاده کرد. در این پست، لیستی از بهترین هدست های واقعیت مجازی را تهیه کرده ایم که برخی از آن ها به بازار عرضه شدند و برخی دیگر هنوز وارد بازار نشده اند، امّا انتظار می رود که در سال جاری حرفی برای گفتن داشته باشند. به نظر می رسد که در سال 2016، شاهد حضور دستگاه های بیشتری در این عرصه باشیم.

در بخش اول این پست به معرفی پنج رتبۀ اول هدست های واقعیت مجازی پرداختیم. در این پست، پنج هدست دیگر را معرفی می کنیم که انتظار می رود در سال 2016، رتبه های شش تا ده را در این لیست به خود اختصاص دهند.

 

رتبۀ ششم: وان پلاس لوپ

شرکت وان پلاس، هدستی مشابه با هدست سامسونگ گیر، تحت عنوان هدست واقعیت مجازی لوپ (OnePlus Loop VR) طراحی کرده است. این هدست، که قابلیت کار با بیشتر هدست های 5 و 6 اینچی را دارد، از لحاظ سخت افزاری نسبت به سامسونگ گیر، متفاوت عمل می کند.

این هدست به نحوی عمل می کند که گوشی هوشمند خود را در جلوی این دستگاه نصب می کنید که برای راحتی، با یک تسمه پوشانده شده است.

تفاوت چشمگیر هدست وان پلاس لوپ، با سایر هدست های واقعیت مجازی از این نظر است که این هدست، رایگان است، یا رایگان بوده است. وان پلاس 30 هزار هدست را روانۀ بازار کرد و کاربران تنها هزینۀ ارسال دستگاه را پرداخت نمودند!

در هدست وان پلاس لوپ، ردیابی حرکت ها توسط تلفن همراه شما صورت می گیرد، بنابراین هر چقدر کیفیت دستگاه موبایل شما بالاتر باشد، تجربۀ لذت بخش تری را خواهید داشت.

رتبۀ هفتم: هدست ال-جی 360

هدست واقعیت مجازی ال-جی 360 (LG 360 VR)، هدستی است که باید با استفاده از کابل یو-اس-بی تایپ سی (USB Type C) به تلفن هوشمند ال-جی جی 5 (LG G5) متصل شود. این هدست بیشتر شبیه به یک عینک معمولی است و دستگاه موبایل را به جای نصب در جلوی دستگاه، باید به کابل متصل نمود. بنابراین یکی از مزیت های این هدست، این است که لزومی ندارد موبایل خود را مدام در جلوی صورت خود نگه دارید.

این هدست، دو صفحه نمایش 1.8 اینچی دارد که رزولوشن هر کدام 720 * 960 پیکسل می باشد. این صفحه نمایش ها که در پشت لنز قرار گرفته اند، قابلیت فوکوس مجزا دارند (این هدست را نباید همزمان با عینک پوشید). همچنین، عرض این هدست قابل تنظیم برای اندازۀ صورت شما می باشد.

سنسورهای این هدست، به شما اجازه می دهند که در دنیای مجازی خود به راحتی اطراف را نظاره کنید. همچنین یک سنسور اضافی وسط چشم های شما قرار می گیرد تا تشخیص دهد که عینک توسط کاربر پوشیده شده است.

در قسمت خارجی این هدست، یک هدفون 3.5 میلی متری قرار گرفته است که اگر از آن استفاده نکنید، صدا از طریق تلفن هوشمند شما پخش خواهد شد. هدست واقعیت مجازی ال-جی 360، با قیمت 200 پوند در بازار وجود دارد.

رتبۀ هشتم: گوگل کاردبورد

گوگل کاردبورد (Google Cardboard) برای اولین بار در سال 2014 معرفی گردید. زیبایی گوگل کاردبورد را از دو جنبه می توان در نظر گرفت: اول اینکه، هزینۀ سخت افزاری را به حداقل (در حد رایگان) رسانده است، و دوم اینکه، طیف وسیعی از دستگاه های هوشمند را پشتیبانی می کند.

گوگل کاردبورد، به افراد اجازه می دهد تا بدون سرمایه گذاری سنگین بر روی یک سیستم پیچیده تر، از مزایای هدست های واقعیت مجازی بهره ببرند. گوگل، نرم افزارهای متفاوتی را برای گوگل کاردبورد طراحی کرده است و انتظار می رود که در آینده، برای توسعۀ هدست های واقعیت مجازی، سرمایه گذاری بیشتری داشته باشد. نکتۀ مهم این است که کاردبورد فقط نام یک هدست ساختۀ گوگل نیست، بلکه نام پلتفرم واقعیت مجازی شرکت گوگل است.

طیف وسیعی از اپلیکیشن ها برای کاردبورد وجود دارند که می توانند محیط را به صورت 360 درجه نمایش دهند، برای مثال می توانید رسانه های 360 درجه ای را بر روی یوتیوب مشاهده کنید. اگر می خواهید قدم به دنیای واقعیت مجازی بگذارید، کاردبورد، می تواند گزینۀ مناسبی برای شروع باشد.

رتبۀ نهم: گوگل دی دریم

نسل بعدی هدست های واقعیت مجازی گوگل، تحت عنوان دی دریم (Google Daydream) نام گرفته است. همان طور که می دانید، کاردبورد گوگل، به عنوان شالودۀ دنیای واقعیت مجازی با استفاده از گوشی هوشمند طراحی شد، حال دی دریم سعی دارد که آیندۀ واقعیت مجازی اندروید و گوگل را تغییر دهد.

از آن جایی که اندروید قرار است به عنوان ورژن بعدی سیستم عامل های موبایل در شرکت گوگل انتخاب شود، گوگل سعی دارد دی دریم را با اندروید یکپارچه کند و دنیای واقعیت مجازی اندروید را دچار تحول کند. گوگل اعلام کرده است که دی دریم را در سال جاری روانۀ بازار خواهد کرد.

رتبۀ دهم: زایس وی-آر وان

شرکت زایس، هدست واقعیت مجازی خود را به نحوی طراحی کرده است که یک دستگاه اندروید یا آیفون را به یک تجربۀ سه بعدی همه جانبه تبدیل خواهد کرد. زایس وی-آر وان (Zeiss VR One) شباهت بسیار زیادی به هدست سامسونگ گیر دارد، با این تفاوت که این هدست، محدود به یک برند تلفن همراه نمی شود.

وی-آر وان با هر اپلیکیشنی که برای هدست های واقعیت مجازی طراحی شده باشد، کار می کند. همچنین، با قرار دادن تلفن همراه خود در مقابل صورت، می توانید از تجربۀ سه بعدی واقعیت مجازی لذت ببرید. این هدست، با قیمت 110 پوند در بازار موجود است.

سیستم های زیادی مانند هدست واقعیت مجازی زایس وجود دارند که از تلفن های متفاوتی پشتیبانی می کنند، امّا اگر می خواهید به دنیای واقعیت مجازی مبتنی بر تلفن هوشمند بپیوندید، زایس وی-آر وان گزینۀ مناسبی است.

منبع خبر: pocket-lint

مریم بهزادی

مریم بهزادی

کارشناس ارشد هوش مصنوعی و رباتیک، علاقمند به فناوری و دنیای توسعه نرم افزار.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر