گزارش اختصاصی فیسیت از چهارمین کنفرانس تجربه کاربر شیراز - بخش اول

چهارمین کنفرانس تجربه کاربر شیراز

چهارمین کنفرانس تجربه کاربر شیراز در تاریخ ۲۰ و ۲۱ آذر ماه برگزار شد. در این کنفرانس ۱۱ سخنرانی در مورد موضوعات مختلف پیرامون طراحی به مخاطبان ارایه شد و در نهایت ۲۱ آذر با برگزاری اختتامیه چهارمین کنفرانس تجربه کاربر شیراز به کار خود خاتمه داد.

کنفرانس تجربه کاربر شیراز چهار سال است که با رویکرد «ارتقای کیفیت زندگی» و با حضور طراحان،‌ صاحبان کسب‌و‌کار، مدیران محصول و علاقه‌مندان به طراحی برگزار می‌شود.

کنفرانس امسال با سه هفته تاخیر نسبت به زمان برنامه ریزی در تاریخ ۲۰ و ۲۱ آذر ماه ۱۳۹۸ برگزار شد که البته علت این تاخیر نه ضعف برنامه‌ریزی تیم اجرایی که قطعی سراسری اینترنت و شرایط پیش‌بینی نشده‌ای بود اتفاق افتاد.

گفتنی است تمامی بلیط‌های این کنفرانس تا چند هفته پیش از شروع کنفرانس به فروش رفته بود که این موضوع نشان‌دهنده‌ی استقبال طراحان و علاقه‌مندان به مبحث طراحی تجربه کاربر از این کنفرانس است.

در اولین روز کنفرانس پس از پذیرش و افتتاحیه در بخش پارالوگ تمامی سخنران‌ها روی صحنه آمدند و پیرامون چند پرسش مطرح شده در رابطه با رویکرد خود نسبت به طراحی، به تبادل نظر پرداختند. در این بخش مخاطبان می‌توانستند دید کلی‌ای نسبت به سخنران‌ها به دست بیاورند تا به این طریق درک بهتری از محتوای سخنرانی‌ها نیز داشته باشند.

سخنران‌های چهارمین کنفرانس تجربه کاربر شیراز در بخش پارالوگ پیرامون رویکرد خود نسبت به طراحی به تبادل نظر پرداختند

پس از این بخش سخنرانی‌های چهارمین کنفرانس تجربه کاربری شیراز شروع شدند. حامد عبدی، پژوهشگر علوم شناختی، برای اولین سخنرانی با عنوان «مردم دیزاینی که آن‌ها را نادیده بگیرد را نادیده خواهند گرفت» روی صحنه رفت و با شرح مختصری درباره‌ی فرآیند شناخت در ذهن انسان ارایه‌اش را آغاز کرد. او پس از نگاهی به محدودیت‌های شناختی انسان به تفکر «خلاف واقع» و نقش آن در فرآیند طراحی پرداخت.

دومین سخنران کنفرانس، حسام الدین مطهری، نویسنده و کپی رایتر بود که ارایه‌ای با عنوان «تفکر فارسی در جریان نوآوری فناورانه و مسئله زبان-لحن در طراحی تجربه کاربری» را برای مخاطبان آماده کرده بود. سخنرانی او با تشویق طولانی مخاطبان به پایان رسید و با استقبال بی‌نظیری همراه بود. او در ابتدای سخنانش کرسی را به عنوان محصولی که طراحی درستی دارد معرفی می‌کند. او می‌گوید: «کرسی دیزاین دارد، و اصلا هم لاکچری نیست. کرسی برای پاییز و زمستان، زمانی که شب‌ها بلند است و آدم‌ها زمان زیادی را برای دور هم نشستن و گپ زدن دارند طراحی شده است. این طراحی اعجاب آور نیست؟» مطهری با ذکر این مثال موضوع بحران هویت را مطرح می‌کند و به این مبحث می‌پردازد که در طراحی‌هایی که انجام می‌شوند هویت مخاطب مانند زبان، فرهنگ، مذهب و تاریخ لحاظ نمی‌شوند. او بخشی از کتاب «از کتاب رهایی نداریم» را برای مخاطبان خود می‌خواند که در آن به اثر خط و زبان در فرهنگ و رفتار اهل زبان اشاره شده است. پس از این مقدمه مطهری به این می‌پردازد که چطور باید با کاربر یا مخاطب فارسی زبان حرف زد و تجربه‌ای متناسب با ذهنیت او را رقم زد.

حسام الدین مطهری در سخنرانی خود به نوشتن تجربه کاربر پرداخت

پس از وقت ناهار و استراحت، سعید محمدی با سخنرانی «رویکرد‌های آینده‌ی طراحی تجربه کاربری» روی صحنه رفت و با نگاهی به سیر تحولات در دنیای طراحی، دسته‌ای از طراحان را در خطر انقراض می‌داند، چراکه پیشرفت‌های تکنولوژی مانند یادگیری ماشین و پردازش کلان داده‌ها باعث می‌شوند بسیاری از کارها با سهولت و بدون نیاز به طراح انجام شوند. سخنرانی او نگاهی آینده‌پژوهانه به مبحث طراحی دارد.

اولین روز از چهارمین کنفرانس طراحی تجربه کاربر شیراز با سخنرانی پرهام زارع، برنامه نویس، به پایان می‌رسد. او در سخنرانی خود به دیزاین سیستم‌ها و نحوه‌ی تعامل تیم‌های توسعه دهنده و طراح پرداخت.

myAvatar.png

سروش غفاری - برنامه نویس و نویسنده

مهندسی فناوری اطلاعات خوانده‌ام و امنیت اطلاعات. برنامه‌نویسی می‌کنم و می‌نویسم. علاقه‌مندم به عکاسی و نوشتن و داستان. نظرات، انتقادها و پیشنهادهای شما را هم در آدرس ایمیل ghaffari.soroosh@gmail.com یا در بخش نظرات پذیرا هستم.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر