3300 ماینر، دستگاه‌های ماینینگ خود را در سامانه بهین یاب ثبت کردند

دستگاه ماینینگ.jpg

تا تاریخ 5 بهمن ماه، حدود 3300 نفر ماینر، دستگاه‌های استخراج رمزارز خود را در سامانه بهین یاب ثبت کرده‌اند و به این واسطه حدود 250 میلیارد ریال عوارض پرداخت کرده‌اند.

چندین سال است که در سراسر دنیا استخراج ارزهای دیجیتال به یکی از مشاغل تبدیل شده است. با توجه به افزایش ارزش این ارزها، حالا و در سال‌های اخیر، تعداد فعالان در این حوزه بیشتر و بیشتر هم شده است. تا مدتی قبل، برای دستگاه‌های ماینری که در کشور وجود داشت، موضوع مجوز مطرح نبود اما بالاخره حدود 6 ماه پیش بود که موضوع سامانه‌ی خوداظهاری دستگاه‌های استخراج رمزارزها مطرح شد و پس از گذشت 5 ماه از مصوبه‌ی هیأت وزیران، بالاخره امکان ثبت نام دستگاه‌های استخراج رمزارز به فاز اجرا درآمد. مهلت خوداظهاری کاربران و صاحبان دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال، تا 5 بهمن ماه مشخص شده بود و بارها گفته شد که این مهلت تمدید نخواهد شد. حالا با پایان رسیدن این مهلت، مشخص شده است که حدود 4000 نفر در سامانه‌ی بهین‌ یاب ثبت نام کرده‌اند و از کل این افراد، حدود 3300 نفر دستگاه‌های ماینینگ خود را ثبت کرده و عوارض آن را هم پرداخت کرده‌اند.

جالب است اشاره کنیم که به ادعای رئیس کمیسیون بلاک چین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و بنا به اعلام رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در حال حاضر حدود 1000 نفر دارای پرونده‌ی قضایی در این زمینه هستند. این تعداد، خود نشان می‌دهد که افراد قانون‌مندِ فعال در این زمینه، به مراتب بیشتر از افراد قانون گریز هستند.

عباس آشتیانی، رئیس کمیسیون بلاک‌چین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور (نصر)، توضیح داده است که در طی این فرایند خوداظهاری، بیشتر از 250 میلیارد ریال، به صورت حقوق و عوارض قانونی به خزانه‌ی کشور وارد شده است. وی همچنین توضیح داده است که حدود 70 میلیون تراهش درخواست برای تاسیس فارم ماینینگ ثبت شده بود اما حدود 1000 جواز تاسیس فارم صادر شده است و در این بین تنها دو واحد مجوز وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) را دریافت کرده بودند که البته هر دو خاموش و غیرفعال شده‌اند.

آشتیانی در انتها درباره‌ی صنعت استخراج ارز دیجیتال چنین توضیح داده است:

موانع بسیار زیادی بر سر راه فعالین صنعت استخراج قرار دارد که ناشی از بدعت تبعیض قرار دادن بین این صنعت و سایر صنایع است و فرق خاصی هم بین مناطق ویژه و آزاد کشور و داخل سرزمین مادری در موضوع وجود موانع تولید نیست؛ امید می‌رود وزارت صمت به‌عنوان متولی صنعت کشور، یک بار برای همیشه به این موضوعات فسادزا و فرصت‌سوز خاتمه دهد.

-

فعالان حوزه‌ی ماینینگ پس از اظهار دستگاه خود می‌توانند تا پنجم اسفندماه، اقدام به بهره‌برداری از آن کنند یا دستگاه را به افراد دارای مجوز واگذار کنند یا آن را از کشور خارج کنند.

اخبار مرتبط:

ماینرهای فارم رفسنجان خاموش شدند

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: زومیت


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر