هوش مصنوعی می‌تواند پیش‌بینی خطر ابتلا به سرطان ریه را بهبود بخشیده و ساده‌تر کند

sigar.JPG

یک تحقیق تازه نشان می‌دهد که مدل‌های هوش مصنوعی می‌توانند با تعریف سه متغیر، پیش‌بینی خطر ابتلا به سرطان ریه را بهبود بخشیده و ساده‌تر کنند.

در این تحقیق، محققان از دانشگاه "کالج" لندن و دانشگاه "کمبریج" با استفاده از داده‌های زیست بانک بریتانیا و آزمایش‌های غربالگری ملی ریه در ایالات متحده، مدل‌های هوش مصنوعی توسعه دادند که از آن‌ها می‌توان برای پیش‌بینی خطر ابتلا به سرطان ریه در پنج سال آینده استفاده کرد.

در این تحقیق، بیش از ۶۰ مدل مختلف یادگیری ماشینی برای پیش‌بینی خطر ابتلا به سرطان ریه تست شدند و با ترکیب چهار مدل مختلف، دقت پیش‌بینی بهبود یافت. نتایج این تحقیق در مجله "PLOS Medicine" منتشر شده است.

استفاده از این رویکرد می‌تواند به غربالگری جمعیت زیادی از افراد در جهت تشخیص سرطان ریه در مدت زمان کمک کند.

دکتر "تام کالندر" از دانشگاه کالج لندن تاکید می‌کند: "مطالعه ما نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند تنها با استفاده از سه پارامتر، یعنی سن فرد، تعداد سال‌های سیگار کشیدن و میانگین تعداد سیگار در هر روز، خطر ابتلا به سرطان ریه را پیش‌بینی کند."

no-one-would-believe-me-when-i-suspected-i-had-lung-cancer-0923-new-1024x474.jpg.webp

سرطان ریه به عنوان یکی از عوامل مرگ و میر بزرگ در جهان تلقی می‌شود و سیگار کشیدن می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را به شدت افزایش دهد. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سرطان ریه در سال ۲۰۲۰ منجر به مرگ ۱.۸ میلیون نفر شده است.

تشخیص سرطان ریه در مراحل ابتدایی می‌تواند بهبود درمان و نتایج بهتری را به ارمغان آورد. دولت بریتانیا اعلام کرده است که یک برنامه ملی غربالگری سرطان ریه را تا ۵ سال آینده اجرا خواهد کرد و افراد ۵۵ تا ۷۴ سال با سابقه مصرف دخانیات در اولویت آن قرار دارند.

«میهالا ون درشار» یکی دیگر از نویسندگان این تحقیق می‌گوید: «این تحقیق نمونه‌ای بارز از این است که ابزارهای یادگیری ماشینی مانند "AutoPrognosis" چگونه می‌توانند به همراه تحقیقات بالینی نوآورانه در افزایش مراقبت‌های اجتماعی کمک کنند.»

دانشمندان در مراحل بعدی قصد دارند از هوش مصنوعی برای تفسیر سی‌تی اسکن قفسه سینه و جستجوی نشانگرهای بویولوژیکی نیز استفاده کنند. این مقاله همچنین به بررسی استفاده از ربات‌ها در درمان سرطان ریه می‌پردازد.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: euronews

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر