تحولی عظیم در دنیای مک؛ اجرای اپلیکیشن‌های آیفون و آیپد روی کامپیوترهای بعدی اپل

apple-arm.jpg

اپل در جریان رویداد WWDC 2020 درباره خداحافظی از پردازنده‌های اینتل توضیح داد و گویا اولین کامپیوتر مک مجهز به این پردازنده همین امسال معرفی خواهد شد. اما این پردازنده چه تحولی را در دنیای اپل ایجاد خواهد کرد؟

روز گذشته شاهد برگزاری رویداد WWDC 2020 اپل بودیم که در این رویداد نسخه‌های جدید از سیستم عامل‌های مختلف اپل معرفی شد. با این حال یکی از مهم‌ترین اتفاقات این رویداد، اعلام رسمی جایگزینی پردازنده‌های اینتل با پردازنده ARM در کامپیوترهای مک بود این به این معناست که اپل بعد از 15 سال قصد خداحافظی از اینتل را دارد.

اولین کامپیوتر مک مجهز به ARM امسال معرفی می‌شود

بنا به صحبت‌هایی که در این رویداد شد، اپل تصمیم دارد همین امسال اولین دستگاه مک خود که به پردازنده ARM مجهز شده است را معرفی کند. با این وجود گویا تا دو سال آینده همه کامپیوترهای مک به جای پردازنده اینتل از پردازنده‌های اختصاصی خود اپل بهره خواهد برد.

مزیت استفاده از پردازنده ARM

تجهیز کامپیوترهای مک به پردازنده ARM یک مزیت بزرگ به همراه دارد و آن هم امکان اجرای اپلیکیشن‌های آیفون و آیپد روی این کامپیوترهاست. به این ترتیب علاوه بر اجرای برنامه‌های مخصوص به مک روی این کامپیوترها، اجرای اپ‌های موبایلی هم فراهم شده و این مسئله معنایی ندارد به جز اینکه اپل به صورت جدی به دنبال یکپارچه سازی همه‌ی سیستم عامل‌های خود است. درواقع استفاده از معماری مشابهی در ساخت پردازنده، باعث می‌شود که توسعه دهندگان ساده‌تر بتوانند برنامه‌های مختلف را برای آیفون، آیپد و کامپیوترهای مک ارائه دهند.

به گفته خود اپل، این تصمیم علاوه بر بالا بردن قدرت محصولات این کمپانی، مصرف انرژی را هم به مراتب کاهش می‌دهد. از سوی دیگر به واسطه به کارگیری پردازنده‎‌های ARM در کامپیوترهای مک، این کامپیوترها باریک‌تر شده و وزن آن‌ها هم کمتر خواهد شد.

پشتیبانی برنامه‌ها از پردازنده ARM

سازگاری برنامه‌ها با این پردازنده، احتمالا یکی از سوالاتی است که به ذهن می‌رسد. اپل توضیح داده است که برنامه‌های حرفه‌ای این شرکت با یک آپدیت، از پردازنده‌های اختصاصی ARM پشتیبانی خواهند کرد. از سوی دیگر شرکای اپل، همچون مایکروسافت و ادوبی، از مدت‌ها قبل برنامه‌ها خود را برای اجرا روی پردازنده‌ ARM توسعه داده و سازگار کرده بودند.

ضمنا اپل از توسعه دهندگان هم درخواست کرده است تا با آپدیت برنامه‌های خود، آن‌ها را برای اجرای روی کامپیوترهای مکِ مجهز به پردازنده ARM آماده کنند. از این رو با همه تلاش‌های اپل بعید است که مشکلی در خصوص سازگاری برنامه‌ها با پردازنده ARM وجود داشته باشد.

جالب است بدانید که اپل دمویی را منتشر کرده است که قدرت پردازنده جدید این شرکت را به رخ می‌کشد. درواقع یک فایل PSD به حجم 5 گیگابایت بدون هیچ گونه مشکلی و به صورت کاملا روان روی این پردازنده به اجرا درآمده است.

حالا باید ببینیم که آیا این پردازنده می‌تواند با محصولات قدرتمندی همچون اینتل و AMD رقابت کند یا نه؟ نظر شما در این خصوص چیست؟ به نظر شما تصمیم اپل برای جایگزینی پردازنده ARM در کامپیوترهای مک به جای پردازنده‌های اینتل درست است؟

اخبار مرتبط:

8 قابلیت کاربردی که iOS14 از اندروید دزدیده است

لیست کامل آیفون‌ها و آیپدهایی که iOS14 و iPadOS 14 را دریافت می‌کنند

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: appleinsider


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر