محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی 2019 معرفی شدند؛ پایتون در رتبه اول

محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی 2019 معرفی شدند؛ پایتون در رتبه اول

محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی 2019 معرفی شدند؛ پایتون در رتبه اول قرار دارد.

اگر برنامه نویس هستید و یا اینکه به این حوزه علاقه‌مندید و تصمیم دارید یک برنامه نویس حرفه‌ای شوید، بی شک انتخاب زبان برنامه نویسی که در بین عموم برنامه نویسان در سراسر دنیا محبوب است، برای شما اهمیت دارد. موسسه IEEE به صورت سالانه لیست پرطرفدارترین زبان‌های برنامه نویسی را منتشر می‌کند و این راه خوبی است که شما را به جواب برساند. با بررسی این موضوع همراه فیسیت باشید.

بهترین زبان های برنامه نویسی 2019

امسال برای سومین سال متوالی، پایتون باز هم در رتبه اول محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی قرار گرفته است و نمره 100 را به دست آورده است. جاوا با کسب نمره 96.3 در جایگاه دوم، سپس C با نمره 94.4، بعد از آن ++C با امتیاز 87.5 و در رتبه پنجم هم زبان R با امتیاز 81.5 قرار گرفته است. در جایگاه‌های شش تا ده هم به ترتیب زبان‌های جاوا اسکریپت، #C، متلب، سوئیفت و Go قرار گرفته است که با محبوب‌ترین زبان‌های سال 2018 تفاوت زیادی دارد.

پایتون اگرچه از سال 2017 تا به امروز، به عنوان محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی معرفی شده است اما C++ تغییر رتبه بدی را تجربه کرده است. ++C سال گذشته با کسب نمره 99.7، تنها 0.3 با پایتون که در جایگاه اول قرار داشت، فاصله داشت اما حالا با افت شدید، نمره 87.5 را کسب کرده و در جایگاه چهارم قرار گرفته است.

رتبه بندی محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی در سال 2018 به این صورت بوده است: پایتون با نمره 100 در جایگاه اول، ++c با نمره 99.7 در رتبه دوم، Java با کسب امتیاز 97.5 در جایگاه سوم، زبان C با نمره 96.7 رتبه چهارم و #C با امتیاز 89.4 در جایگاه پنجم قرار گرفته بودند. رتبه 6 تا 10 هم به ترتیب به زبان‌های PHP، R، جاوا اسکریپت، Go و Assembly تعلق گرفته بود.

مجله IEEE، بزرگ‌ترین سازمان مهندسی و علوم کاربردی، محبوبیت پایتون را به دلیل بهره بردن از تعداد زیادی کتابخانه تخصصی می‌داند که بیش از هر کسی برای توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی کاربرد دارد.

به عنوان چند مورد از کتابخانه‌های کاربردی این زبان، می‌توانیم به Keras برای TensorFlow توسعه داده شده توسط گوگل، CNTK و همچنین Theano، کتابخانه پایتون برای یادگیری عمیق اشاره کنیم. همچنین از سال 1991 که پایتون ایجاد شد، این زبان برنامه نویسی در حوزه میکروکنترلرها و همچنین کامپیوترهای کوچک مانند ادفروت و رزبری پای کاربرد داشت.

محبوبترین زبان های برنامه نویسی 2019

رتبه خوب متلب، اهمیت این زبان در مهندسی سخت ‌افزار را نشان می‌دهد

 

البته این را باید بدانید که لیست 10 زبان محبوب دنیا که توسط IEEE اعلام شده است، برای خوانندگان این مجله بهینه سازی شده است و احتمالاً دلیل این که متلب در این لیست 10 تایی قرار گرفته است هم همین موضوع است. این مجله توضیح داده است که شاید امتیاز بالا و رتبه خوب متلب برای شما شگفت انگیز باشد اما این موضوع به سادگی اهمیت زبان متلب در مهندسی سخت افزار را نشان می‌دهد.

ضمناً باید بدانید که این رتبه بندی بر اساس 11 متریک از 8 منبع، شامل CareerBuilder، گوگل، گیت هاب، هکر نیوز، IEEE، ردیت، توییتر و stack over flow بوده است.

 

چرا PHP افول کرده است؟

Tiobe شاخص رتبه بندی متفاوتی برای تعیین محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی دارد و نتیجه رتبه‌بندی‌اش هم مربوط به سپتامبر 2019 است. در رتبه بندی Tiobe به ترتیب جاوا، C، پایتون، ++C و #C، ویژوال بیسیک، .Net، جاوا اسکریپت، SQL، PHP و در آخر هم Objective-C قرار گرفته است. چیزی که در این رتبه بندی به وضوح مشخص است، از دست رفتن جایگاه PHP است که از سال 2001 به بعد همواره در لیست 10 تایی Tiobe حضور داشت. تحلیلگران Tiobe درباره افول PHP چنین توضیح داده‌اند:

از ابتدا PHP ویژوال بیسیک برای طراحی وب بود، سادگی یادگیری و سادگی توسعه. اما اساساً به وسیله طراحان وبی به کار می‌رفت که پس‌زمینه مهندسی نرم افزار محدودی داشتند. رکود PHP بیشتر به دلیل سادگی استفاده از حفره‌های امنیتی آن بوده است.

 

به نظر شما بهترین زبان برنامه نویسی چیست؟ آیا پایتون انتخاب شماست؟ دلیلتان برای این انتخاب چیست؟

 

اخبار مرتبط:

شش وب‌سایت عالی برای آموزش زبان برنامه‌نویسی پایتون

پایتون، محبوب ترین زبان برنامه نویسی سال 2017

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام همراهی کنید. 

منبع خبر: zdnet


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

پوریا

شنبه, 04 آبان 1398

بشخصه حس می کنم کاربرد زبان هایی مثل پایتون، گو و جاوااسکریپت خیلی گسترده تر و بیشتر هست.

پاسخ

ثبت نظر