بریتانیا با سرمایه‌گذاری به ارزش 273 میلیون دلار، ابررایانه هوش مصنوعی خود را ایجاد می‌کند

database.jpg

دولت بریتانیا با تخصیص یک سرمایه‌گذاری به ارزش 273 میلیون دلار، قصد دارد ابررایانه‌ای قدرتمند به نام Isambard-AI را ایجاد کند که به عنوان یکی از برترین ابررایانه‌های هوش مصنوعی جهان شناخته می‌شود.

به گفته دولت بریتانیا، این ابررایانه توسط شرکت Hewlett Packard Enterprise ساخته می‌شود و 5448 ابرتراشه GH200 Grace Hopper انویدیا را در خود جای داده است. با این حال، Isambard-AI قادر است در یک ثانیه عملکرد هوش مصنوعی را با بیش از 21 اگزافلاپ و بیش از 200 کوآدریلیون محاسبه ارتقاء دهد. انتظار می‌رود که این ابررایانه تا تابستان سال 2024 به کار افتد و میزبان آن دانشگاه بریستول باشد.

با توجه به توضیحات دانشگاه بریستول، Isambard-AI نسبت به ابررایانه‌های سریع‌ترین موجود در حال حاضر در بریتانیا، سرعت 10 برابری دارد. این فناوری همچنین در مرکز ملی کامپوزیت‌های دانشگاه میزبان خواهد شد.

National-Composites-Centre

اعلام گزارش‌هایی مرتبط با این ابررایانه همزمان با برگزاری اجلاس ایمنی هوش مصنوعی بریتانیا صورت گرفته است، جایی که رهبران کشورهای مختلف، از جمله ایالات متحده، در خصوص آینده هوش مصنوعی و خطرات احتمالی آن به بحث و گفتگو پرداخته و در نهایت، Isambard-AI به ابررایانه‌های دیگر بریتانیا متصل خواهد شد.

سیمون مکینتاش اسمیت از دانشگاه بریستول اظهار کرده که Isambard-AI به محض راه‌اندازی و اجرا، یکی از قوی‌ترین سیستم‌های هوش مصنوعی برای علم باز در جهان خواهد بود.

در همین حال، گوگل نیز به پروژه‌ای برای ایجاد ابررایانه هوش مصنوعی خود اقدام نموده و ادعا کرده که تراشه‌های استفاده شده در آن، نسبت به سیستم‌های مبتنی بر تراشه A100 انویدیا، تا 1.7 برابر سریع‌تر عمل می‌کنند و بازدهی انرژی بیشتری دارند.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: gov.uk

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر