پردازنده‌های دسکتاپ نسل 14 اینتل به فناوری تاندربولت 5 مجهز نیستند!

intel gen 14.jpg

اینتل قبلاً اعلام کرده بود که پردازنده‌های نسل چهاردهمی از استاندارد اتصال تاندربولت 5 پشتیبانی خواهند کرد. اما حالا با اصلاحیه‌ای در بیانیه خود، اعتراف کرده که فناوری Thunderbolt 5 برای پردازنده‌های دسکتاپ نسل چهاردهم که به تازگی معرفی شده‌اند، وجود ندارد.

از سوی دیگر، اینتل به تازگی نسل چهاردهم پردازنده‌های Core خود را برای کامپیوترهای دسکتاپ معرفی کرده است که با نام Raptor Lake Refresh نیز شناخته می‌شوند. این مجموعه بسیار به نسل قبلی شبیه است، با این تفاوت که اینتل ابتدا اعلام کرد که از Thunderbolt 5 پشتیبانی می‌کند.

به گزارش TechPowerUp، حالا اما این شرکت تصریح کرده است که در حالی که Thunderbolt 5 بر روی برخی از پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل Core پشتیبانی می‌کند، این قابلیت شامل مدل‌های دسکتاپی که در این هفته معرفی شدند نخواهد شد.

Intel-14th-Gen-thunderbolt-2.jpg

در ادامه، اینتل در بیانیه مطبوعاتی اصلی خود اعلام کرده است که در آینده اطلاعات بیشتری در مورد اینکه کدام پردازنده‌ها از Thunderbolt 5 پشتیبانی می‌کنند به اشتراک خواهد گذاشت. این موضوع به ویژه به پردازنده‌های لپ‌تاپ‌های آتی اشاره دارد که بر اساس معماری جدید Meteor Lake ساخته می‌شوند.

استاندارد Thunderbolt 5 آخرین نسل از اتصال‌های متنوع اینتل است که دارای پهنای باند دو مسیره 80 گیگابیت بر ثانیه و پهنای باند یک مسیره تا 120 گیگابیت در ثانیه برای پیکربندی‌های مختلف است. این فناوری قابلیت انتقال توان بیشتر، پشتیبانی از حداکثر سه نمایشگر 4K با رفرش ریت 144 هرتز با استفاده از یک پورت روی کامپیوتر و مزیت‌های دیگر را فراهم می‌کند.

Intel-14th-Gen-thunderbolt-4.jpg

با وجود این، بکارگیری Thunderbolt 5 در لپ‌تاپ‌ها قبل از اینکه برای پردازنده‌های دسکتاپ عرضه شود، به نظر می‌آید به دلیل نیاز اساسی و عملکرد متناسب با نیازهای لپ‌تاپ‌ها مورد توجه بیشتری قرار گیرد. لپ‌تاپ‌ها معمولاً دارای اندازه کوچک‌تر و تعداد پورت‌های محدودتری هستند، بنابراین پشتیبانی از این تکنولوژی در آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

Intel-14th-Gen-thunderbolt-

زمان معرفی رسمی Thunderbolt 5 و پردازنده‌های Meteor Lake اینتل هنوز مشخص نیست، اما انتظار می‌رود که در زمان برگزاری رویداد CES در اوایل ژانویه، ما با جزئیات بیشتری در این زمینه آشنا شویم. CES به عنوان یکی از مکان‌های معمول برای معرفی پردازنده‌های جدید اینتل شناخته شده است، بنابراین انتظار می‌رود که در این رویداد اطلاعات بیشتری ارائه شود.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: techpowerup

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر