انحصار AMD تمام شد؛ اولین کنسول دستی مجهز به گرافیک مجتمع اینتل معرفی شد

intel.jpg

نهایتاً پردازنده‌های تولید شده توسط اینتل نیز به بازار کنسول‌های دستی وارد می‌شوند. شرکت Emdoor، که به عنوان طراح گوشی‌های مقاوم شناخته می‌شود، اخیراً یک کنسول گیمینگ قابل حمل جدید معرفی نموده که از پردازنده Core Ultra اینتل بهره می‌برد، همچنین به ظرفیت 32 گیگابایت حافظه RAM LPDDR5x و یک حافظه ذخیره‌سازی SSD با ظرفیت دو ترابایت مجهز شده است.

این اعلام نشان می‌دهد که رقابت در دنیای کنسول‌های گیمینگ قابل حمل نسل جدید دیگر محدود به پردازنده‌های AMD نیست و اینتل نیز به طور فعال در این بازار حضور پیدا کرده است.

کنسول دستی اخیری که توسط شرکت Emdoor طراحی شده، نخستین دستگاه گیمینگ قابل حمل است که از تراشه Meteor Lake با فناوری چهار نانومتری استفاده می‌کند. مشخصات دقیق مدل این کنسول در دسترس نیست؛ با این حال، از تراشه‌های سری H با توان مصرفی از 35 تا 45 وات به عنوان مرکز پردازشی آن استفاده شده است.

Intel-igpu-gaming-cosole.

بیشتر کنسول‌های دستی موجود در بازار تا کنون از پردازنده‌های مبتنی بر APUهای سری Ryzen از شرکت AMD بهره می‌برند و از پردازنده‌های گرافیکی مجتمع سری Radeon استفاده کرده‌اند. انتخاب شرکت Emdoor برای این کنسول به تازگی از تراشه‌های Meteor Lake اینتل به عنوان پردازنده اصلی آن، در حالی که شرکت تخصص دارد در طراحی دستگاه‌های هوش مصنوعی و مقاوم، نشان از قدرت تراشه‌های Meteor Lake در زمینه گرافیک دارد.

با توجه به ادعای اینتل، تراشه‌های Meteor Lake دارای بهبود چشمگیری در پردازش گرافیکی نسبت به نسل‌های قبلی خود هستند. این تراشه‌ها از معماری Xe-LPG بهره می‌برند و از فناوری ساخت چهار نانومتری TSMC استفاده می‌کنند. این پردازنده‌های گرافیکی همچنین از معماری Arc Alchemist استفاده می‌کنند.

Intel-Xe-Meteor-Lake

با توجه به تعداد واحدهای برداری (EU)، تراشه‌های Meteor Lake می‌توانند تا 128 واحد برداری را داشته باشند، که به جمع 1024 هسته پردازنده گرافیکی منتهی می‌شوند. این بهبود نشان‌دهنده یک جهش مهم در معماری تراشه‌های اینتل و پیشرفت چشمگیر نسبت به نسل‌های گذشته آن است.

نمایشگر کنسول Emdoor دارای رزولوشن 1200p بوده و از ویندوز 11 به عنوان سیستم‌عامل استفاده می‌کند. این دستگاه تا 32 گیگابایت حافظه RAM LPDDR5x و یک حافظه ذخیره‌سازی SSD با فناوری NVMe تا دو ترابایت ظرفیت دارد.

Emdoor-handheld-gaming-device

اگرچه اطلاعات دقیق در مورد توان پردازنده گرافیکی این کنسول تاکنون منتشر نشده است، انتظار می‌رود که از مدل‌های میان‌رده یا بهتر از تراشه‌های سری Meteor Lake برای پردازش گرافیکی در آن استفاده شده باشد.

با ورود اینتل به بازار کنسول‌های دستی، رقابت در این دسته از دستگاه‌ها به گستره‌ای بزرگتر و جذاب‌تر گام برده و گیمرها به انتخاب‌های جدیدی برای سرگرمی در موبایل دست پیدا خواهند کرد.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: hardwaretimes

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر