مشکلات اینترنت در سیستان و بلوچستان و برنامه‌های وزارت ارتباطات برای رفع آن

آذری جهرمی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در لایو اینستاگرامی خود به موضوع مشکلات اینترنت در سیستان و بلوچستان پرداخته و از برنامه های این وزارت خانه برای رفع مشکلات گفته است.

لایو اینستاگرامی امروز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به موضوع وضعیت ارتباطات در استان سیستان و بلوچستان می‌پرداخت. در این لایو، آذری جهرمی اشاره کرده است که 4 درصد از همه‌ی روستاهای سیستان و بلوچستان به هیچ نوع ارتباطی (تلفن همراه، تلفن ثابت و اینترنت) دسترسی ندارند. همین موضوع باعث شده است تا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصمیم بگیرد تا از 6 دی ماه، یک سفر 10 روزه به سیستان و بلوچستان داشته باشد و بر روند اتصال روستاها به اینترنت نظارت کند. حتی بنا شده که پس از این سفر، یکی از معاونان آذری جهرمی تا پایان زمان پروژه، در سیستان و بلوچستان بماند.

مشکلات اینترنت و برنامه‌های وزارت ارتباطات

آذری جهرمی اشاره کرده است که مشکلات سیستان و بلوچستان به دلیل کمبود پهنای باند است. به گفته‌ی او، بیشتر فیبر نوری این استان (حدود 1300 کیلومتر)، به صورت هوایی کشیده شده که پایداری مناسبی ندارد و باید زمینی شوند. از طرفی در روستاهایی که اتصال وجود دارد، ارتباطات اینترنت رادیویی است و ازطریق فیبر برقرار نمی‌شود؛ بنابراین مشکل کمبود پهنای باند وجود دارد.

حالا برای رفع این مشکلات، وزارت ارتباطات در نظر دارد تا 500 کیلومتر فیبر نوری جدید در این استان احداث کند و همچنین اینترنت همراه را در 1200 روستا برقرار سازد که برای این کار نیاز به احداث 972 سایت جدید است.

هزینه‌های مورد نیاز

وزیر ارتباطات هزینه‌ی کشیدن فیبر نوری و شبکه‌ی انتقال را حدود 160 میلیارد تومان اعلام کرده است. علاوه‌بر این مبلغ، اپراتورهای تلفن همراه هم برای ارتقا و احداث سایت باید ۹۷۳ میلیارد تومان هزینه کنند. از طرفی تامین برق و مسیر جاده دسترسی برای ساخت سایت، هم هزینه‌های خودش را دارد.

به گفته‌ی آذری جهرمی، مذاکره برای تامین مالی اجرای پروژه‌ی مذکور با رییس‌جمهور، رییس سازمان برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد باعث اختصاص ‌هزار میلیارد تومان اعتبار شد و بخشی هم از محل اعتبارات استان هزینه می‌شود.

اخبار مرتبط:

آذری‌ جهرمی : فیلترینگ عامل اصلی افت کیفیت اینترنت است

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر