ویندوز ۱۱ با رابط کاربری و منوی استارت جدید معرفی شد

Untitled-1.jpg

بالاخره موعد مقرر فرار رسید و مایکروسافت در مراسم امروز عصر خود از ویندوز 11 رونمایی کرد. ویندوز 11 از لحاظ ظاهر جدید شده و چهره مدرنی را به خود گرفته و حتی قابلیت‌های بیشتری نیز در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

چندین هفته پیش بود که مایکروسافت خبر داد که قرار است که نسخه جدید سیستم‌عامل ویندوز منتشر شود، اما در هفته گذشته بیلد ویندوز ۱۱ فاش شد و با ظاهرش و برخی قابلیت‌هایش آشنا شدیم. حالا این سیستم‌عامل به صورت رسمی از سوی ردموندی‌ها رونمایی شد.

همان‌ طور که از هفته پیش خبر داشتیم ویندوز 11 از لحاظ طراحی ظاهری شبیه به نسخه مدرن‌تر ویندوز ۱۰ به خود گرفته و در آن از ویندوز 10 ایکس الهام گرفته شده، سیستم عاملی که این کمپانی توسعه‌اش را متوقف کرد. اینگونه که اعلام می‌شود و ردموندی‌ها می‌گویند، ویندوز ۱۱ بروزرسانی بزرگ برای این سیستم عامل محبوب است.

Windows-11-start-menu.jpg
-

در نسخه جدید ویندوز شاهد المان‌های جدید هستیم، این تغییرات را می‌توان از استارت جدید تا تسکبار با طراحی تازه مشاهده کرد. در این سیستم عامل جدید، آیکون‌های پیش فرض شامل دکمه استارت و دکمه جستجو در مرکز تسکبار به چشم می‌خورند. اگر هم کاربران علاقه‌ای به این سبک ندارند، می‌توانند که به مانند ویندوز 10 سیستم‌عامل خود را تنظیم کنند و ظاهری شبیه ویندوز 10 ایجاد کنند.

یکی از مهم‌ترین تغییراتی که در ویندوز 11 به وجود آمده تغییر زبان طراحی است و این همراه شده با گوشه‌های گرد پنجره‌ها؛ در این نسخه از ویندوز دیگر دیگر با گوشه‌های تیز روبه‌رو نیستیم و پنجره‌ها با گوشه‌های گرد، ظاهر مدرن‌تری دیده می‌شوند و بدون شک تجربه کاربری مثبت‌تری خواهند داشت.

windows-11-inkworkspace-3.jpg
-

مایکروسافت هر وقت که نسخه جدیدی از ویندوز رونمایی کرده، به سراغ منوی استارت جدیدی رفته و همین اتفاق برای ویندوز 11 نیز افتاده است. دیگر در منوی استارت برخلاف گذشته، با کاشی‌های زنده روبه‌رو نیستم و جای خود را به آیکون‌های ساده داده‌اند. کاشی‌های زنده با معرفی ویندوز ۸ به سیستم عامل ردموندی‌ها اضافه شدند.

در منوی استارت ویندوز 11 شاهد اپ‌ها، اسناد اخیر و یک رابط جستجوی جداگانه هستیم. محل قرار گیری این دکمه‌ها مانند مک او اس و کروم او اس است. در این نسخه از ویندوز همچنین حالت روشن و تاریک بهبود یافته است.

Windows-11-Search.jpg
-

همان‌زور که در بالا به آن اشاره شد، اگر علاقه‌ای به محل جدید قرارگیری منوی استارت و دکمه‌های تسکبار ندارید، می‌توانید مانند ویندوز ۱۰ آن‌ها را به سمت چپ منتقل کنید. اگر این حالت را انتخاب کنید، طراحی آیکون‌ها نیز تغییر می‌کند و مانند ویندوز 10 خواهد شد.

در ویندوز11 برخلاف ویندوز 10 در تسک‌بار شاهد قرار گیری نوار جستجو در کنار دکمه منوی استارت هستیم، البته در این منو یک آیکون ذره‌بین در تسکبار قرار گرفته که با کلیک کردن بر روی آن، باکس مخصوص جستجو باز می‌شود و می‌توانید موارد مختلفی را درون آن جستجو کنید.

آیکون فولدرها در در این نسخه از ویندوز تغییر داشته و رنگی شده و با این تغییرات به نظر می‌رسد که جذابیت خوبی نیز حاصل شده است. در ویندوز 11 زمانی که نشانگر ماوس را روی دکمه‌های باز و بسته کردن پنجره‌ها ببرید، یک پنجره باز خواهد شد تا از شما نحوه چینش پنجره‌ها را بپرسد تا بتوانید علاوه بر شخصی سازی راحت‌تر و کارآمدتر از پنجره‌ها استفاده کنید.

Windows-11-start-menu-1.jpg
-

در ویندوز 11 به نسبت نسخه‌های قدیمی این سیستم‌عامل از پیکربندی چندین نمایشگر پشتیبانی بهتری می‌کند و برای کاربرانی که نیاز به قابلیت چند مانیتوری داشتند، کار راحت‌تر شده است و مدیریت بر روی ما‌نیتورها به راحتی انجام خواهد شد.

مایکروسافت تمرکز خود را برای ویندوز 11 روی عملکرد گذاشته و در این نسخه از ویندوز 40 درصد حجم کمتری تصاحب خواهد شد و در پس زمینه، عملکرد این سیستم‌عامل بهینه‌تر خواهد بود. بنابراین آپدیت‌ها زمانی که با دستگاه در حال کار هستید، مزاحم شما نخواهند شد. گفته شده که در طول سال فقط یک آپدیت برای ویندوز 11 منتشر می‌شود. قابلیت دیگر این سیستم‌عامل در بخش تایپ صوتی است که عملکرد خوبی را نسبت به گذشته به دست آورده است.

پشتیبانی از ویجت‌ها در ویندوز ۱۱

یکی دیگر از تغییرات این سیستم عامل جدید مربوط به ویجت‌ها هستند که می‌توانید ویجت‌هایی مانند اخبار و آب و هوا را در محل‌های مختلف نمایشگر قرار دهید.

در ویندوز ۱۱ زمانی که در حالت تبلت، نمایشگر را از افقی به عمودی بچرخانید، اپ‌‌های کنار هم به شکل عمودی و روی هم نشان داده می‌شوند تا کار با آنها ساده‌تر شود. ویندوز ۱۱ همچنین روی نمایشگر از همان ژست‌های لمسی مشابه با تاچ‌پد پشتیبانی می‌کند. به عنوان مثال با سوایپ ۳ انگشتی روی نمایشگر می‌توانید پنجره را به پایین بکشید یا به اصطلاح Minimize کنید. جدیدترین نسخه ویندوز از بازخورد لرزشی قلم پشتیبانی می‌کند. از قابلیت‌های دیگر مجهز شدن به یک کیبورد لمسی در سیستم عامل است که ظاهری مشابه کیبورد سوییفت‌کی مایکروسافت برای موبایل‌ها دارد.

Snap-windows-11.jpg
-

حداقل سیستم موردنیاز ویندوز ۱۱

کمپانی مایکروسافت در ادامه مراسم امشب خودش از حداقل سیستم مورد نیاز برای استفاده از ویندوز ۱۱ اعلام کرد تا اطلاع رسانی به کاربرنش را کامل کرده باشد؛ بر این اساس دستگاه شما باید حداقل سخت‌افزارهای زیر را برای اجرای جدیدترین سیستم عامل ردموندی‌ها داشته باشد:

  1. پردازنده ۶۴ بیتی دو هسته‌ای با حداقل فرکانس پردازشی یک گیگاهرتز
  2. ۴ گیگابایت رم
  3. ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی
  4. صفحه نمایش ۹ اینچی با رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل
  5. بایوس UEFI با پشتیبانی از Secure Boot و TPM 2.0
  6. کارت گرافیک با پشتیبانی از دایرکت ایکس ۱۲

همان‌طور که در بالا گفته شد، مایکروسافت تصمیم گرفته تا این سیستم‌عامل را فقط با نسخه 64 بیتی منتشر کند و دیگر نمی‌خواهد نسخه ۳۲ بیتی ویندوز ۱۱ را منتشر کند، اما همچنان می‌توان از اپ‌های ۳۲ بیتی روی آن استفاده کرد.

حداقل مقدار فضای ذخیره‌سازی موردنیاز ۳۲ گیگابایتی در ویندوز ۱۰ حالا به ۶۴ گیگابایت افزایش یافته است. این مسئله برای رم نیز صادق است و دیگر دستگاه‌های دارای ۲ گیگابایت رم نمی‌توانند به جدیدترین نسخه ویندوز مجهز شوند. اگر دستگاه شما از بایوس UEFI با پشتیبانی از Secure Boot و TPM 2.0 بهره نمی‌برد، مایکروسافت هیچ تضمینی در اجرای صحیح ویندوز ۱۱ نمی‌دهد.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: THEVERGE

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ساسان

جمعه, 04 تیر 1400

سپاس فراوان.. بسیار مفید بود.

پاسخ

ثبت نظر