مایکروسافت و OpenAI احتمالاً ابرکامپیوتر هوش مصنوعی ۱۰۰ میلیارد دلاری می‌سازند

Ai microsoft

طبق گزارش جدید، مایکروسافت و OpenAI در حال کار بر روی یک پروژه دیتاسنتر به هزینه‌ای نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار هستند که شامل ایجاد یک ابرکامپیوتر به نام "دروازه ستارگان" نیز می‌شود. این پروژه احتمالاً در سال ۲۰۲۸ راه‌اندازی خواهد شد.

به گفته The Information، احتمالاً مایکروسافت سرمایه این پروژه را تأمین خواهد کرد. پروژه‌ای که هزینه‌اش تقریباً ۱۰۰ برابر بزرگ‌ترین دیتاسنترهای کنونی است. همچنین، این گزارش بیان می‌کند که این ابرکامپیوتر مدنظر مایکروسافت و OpenAI در آمریکا ساخته می‌شود و احتمالاً بزرگ‌ترین ابرکامپیوتری خواهد بود که تا سال ۲۰۲۸ توسط هر شرکت دیگری ساخته می‌شود.

گزارش امروز مدعی است که هزینه ۱۰۰ میلیارد دلاری از سوی فردی اعلام شده که با "سم آلتمن"، مدیرعامل OpenAI، صحبت کرده است. همچنین، فرد دیگری که این گزارش به آن استناد کرده، برخی از برآوردهای اولیه مایکروسافت درباره هزینه‌های این پروژه را مشاهده کرده است.

Microsoft-OpenAI
-

گزارش The Information اظهار می‌کند که این پروژه شامل ۵ فاز است و مایکروسافت و OpenAI دو ابرکامپیوتر می‌سازند که دروازه ستارگان به فاز پنجم مربوط می‌شود. مایکروسافت همچنین در حال کار بر روی یک ابرکامپیوتر کوچک‌تر است که در فاز چهارم قرار می‌گیرد و ظاهراً در سال ۲۰۲۶ راه‌اندازی خواهد شد.

به‌نظر می‌رسد که در حال حاضر مایکروسافت و OpenAI درحال برنامه‌ریزی برای فاز سوم هستند و هزینه اصلی دو فاز دیگر به خرید تراشه‌های هوش مصنوعی مربوط می‌شود. چیپ‌های هوش مصنوعی با قیمت بالایی فروخته می‌شوند. مدیرعامل انویدیا، بزرگ‌ترین شرکت سازنده تراشه‌های هوش مصنوعی، چند وقت پیش اعلام کرد که چیپ Blackwell B200‌ قیمتی در محدوده ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار خواهد داشت. البته باید به این موضوع اشاره کرد که مایکروسافت چند وقت پیش از دو تراشه اختصاصی نیز رونمایی کرد.

اگر گزارش امروز صحت داشته باشد، پروژه مایکروسافت و OpenAI به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که بتواند با تراشه‌های تأمین‌کنندگان مختلف کار کند. درنهایت این احتمال وجود دارد که هزینه این پروژه از ۱۰۰ میلیارد دلار هم فراتر برود و به ۱۱۵ میلیارد دلار برسد که بسیار بالاتر از هزینه‌های مایکروسافت برای پروژه‌های مشابه است.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: theinformation.com

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر