لایحه حفظ کرامت و تأمین امنیت بانوان تایید شد: ارسال تصاویر مبتذل جرم محسوب می‌شود

majless.jpg

مجلس شورای اسلامی لایحه‌ای را تصویب کرد که به‌منظور حمایت از حقوق و امنیت زنان در برابر خشونت جنسی، مجازاتی برای افرادی که تصاویر نامناسب به زنان ارسال می‌کنند، درنظر گرفته است.

این لایحه که با عنوان "طرح حفظ کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت" شناخته می‌شود، پس از بررسی‌های چندین جلسه‌ای در کمیسیون اجتماعی و اصلاح برخی مواد، با اتفاق آرا تایید شد.

ماده 30 این لایحه بیان می‌کند: "هرگونه ارسال پیام، تصویر یا نماد مستهجن یا مبتذل از طریق رایانه، مخابرات یا هر روش دیگری بدون رضایت و مطابق با تمایل زنی که موجب آزار روحی او شود، جرم محسوب می‌شود و مرتکب آن به جریمه نقدی متناسب با نوع محتوای ارسالی و نرخ تورم مواجه خواهد شد."

تعریف محتویات مستهجن و مبتذل در تبصره 4 ماده 14 قانون جرایم رایانه‌ای آمده است. این ماده بیان می‌کند: "محتویات مستهجن و مبتذل شامل تصویر، صوت یا متن واقعی یا ساختگی است که نشان‌دهنده برهنگی کامل یا جزئی یا رابطه یا عمل جنسی انسان باشد." زنان می‌توانند از افرادی که این نوع تصاویر را برای آن‌ها ارسال می‌کنند شکایت کنند، اما باید بتوانند جرم را با ارائه شواهد معتبر اثبات کنند.

این لایحه برای اولین‌بار در ایران مجازاتی را برای ارسال تصاویر نامناسب به زنان درنظر گرفته است که ممکن است تا حدی از این اقدامات جلوگیری کند. البته مبلغ جریمه نقدی که بین 3 تا 6 میلیون تومان است، ممکن است در نگاه اول سنگین به‌نظر نیاید، اما با توجه به نرخ تورم که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود، می‌تواند افزایش یابد و جنبه بازدارندگی بیشتری داشته باشد.

نظر شما چیست؟ به نظر شما لایحه حفظ کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت، می‌تواند به کاهش خشونت علیه بانوان در جامعه و مخصوصاً فضای مجازی کمک کند؟

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: فیسیت

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر