جنجال نقض حریم خصوصی توسط اسکای روم

اسکای روم.jpg

به دنبال نارضایتی یکی از کاربران اسکای روم از این پلتفرم، اسکای روم با انتشار تصاویری از این جلسه قصد دفاع از خود را داشت اما ماجرای نقض حریم خصوصی این پلتفرم مشخص شد.

حالا که شیوع کرونا در سراسر دنیا، کسب و کارهای زیادی را به تعطیلی و یا حداقل دورکاری مجبور کرده است، در این بین استفاده از ابزارهایی همچون نرم افزارهای ویدیو کنفرانس به شدت رواج پیدا کرده است. ایران هم از این ماجرا مستثنی نیست و کسب و کارهای مختلف برای برگزاری جلسات و یا نشست‌های خود و همفکری، از نرم افزارهای مختلف ویدیو کنفرانس بهره می‌برند.
در بین بی شک انتخاب برخی از افراد، استفاده از سرویس‌های داخلی موجود است. یکی از این سرویس‌های ایرانی ویدیو کنفرانس، نرم افزار اسکای روم است. اسکای روم همان نرم افزاری است که محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، در ابتدای سال 99 و برای دیدار نوروزی با تعدادی از فعالان حوزه فناوری اطلاعات، مورد استفاده قرار دارند.

آیا اسکای روم حریم خصوصی کاربران را حفظ می‌کند؟
ماجرا به روز گذشته برمی‌گردد که یکی از کاربران توییتر، با انتشار پشتی، نسبت به سرعت و کیفیت اسکای روم انتقاد کرد. این کاربر در توییتر خود چنین نوشته بود:

امروز قرار بود اولین جلسه آنلاین را با یک وزیر جمهوری اسلامی داشته باشیم، می‌دانم که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات زحمت و ابتکارات زیادی را انجام می‌دهند. هرچند به لطف پلتفرم داغان اسکای روم - دانش بنیان بچه‌های شریف-11 بار از جلسه پرت شدم بیرون. #باتچکر

-

همین توییت کافی بود که اسکای روم واکنش نشان دهد و بخواهد به نوعی از پلتفرم خود و عملکرد آن دفاع کند اما این نوع دفاع خودش باعث شد تا مسئله نقض حریم خصوصی اسکای روم مطرح شود. حتی ماجرا به اینجا هم ختم نشد و نقض حریم خصوصی توسط اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های بومی، باز هم به ماجرای داغ توییتر تبدیل شد.
اسکای روم در توییت به اصطلاح دفاعیه، تصویری از این جلسه ویدیو کنفرانس را منتشر کرده و توضیح داد که مشکل از سرعت اینترنت کاربر بوده است. همین انتشار تصاویری از جلسه به این معنا بود که اسکای روم جلسات ویدیو کنفرانس را ذخیره می‌کند. اسکای در توییتر چنین توضیح داده بود:

سلام جناب است کی عزیز از اینکه تجربه شما با اسکای روم با اختلال همراه بود خیلی متاسفیم. برای ما کاملا قابل درک است که اختلال در رویدادهای آنلاین چقدر برای کاربر آزاردهنده می‌شه. اما اینکه پلتفرم داغان بوده یا اینترنت کاربر قابل بررسی است.

-

IMG_20200331_100814.jpg
توییت‌های انتقاد از اسکای روم و دفاع تولیدکنندگان این نرم افزار -

آیا اسکای روم مجرم است؟

حالا گفته می‌شود که عمل اسکای روم واقعا نقض حریم خصوصی بوده است و بنا به ماده 16 قانون جرائم رایانه‌ای قابل پیگیری است. اما مسئله اینجاست که برای این موضوع باید شاکی خصوصی وجود داشته باشد. ماده 16 قانون جرائم رایانه‌ای به شرح زیر است:

ماده 16- هر کس از طریق سیستم رایانه‌ای یا مخابراتی مرتکب اعمال زیر شود، در مورد جرایم موضوع بند الف به حبس از یک سال تا سه سال یا پرداخت جزای نقدی از سه میلیون تا پانزده میلیون ریال یا به هر دو مجازات و در مورد جرایم موضوع بند ب و ج به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از دو میلیون و پانصد هزار تا ده میلیون ریال یا به هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

الف) محتویات مستهجن از قبیل نمایش اندام جنسی یا نمایش آمیزش یا عمل جنسی اشخاص زیر 18 سال یا ظاهراً زیر 18 سال تمام تولید یا ارایه یا منتشر یا ذخیره‌سازی یا تهیه یا در دسترس دیگران قرار دهد.
ب ) به منظور دستیابی اشخاص زیر 18 سال تمام به محتویات موضوع بند الف این ماده یا ماده قبل، مبادرت به تبلیغ یا تحریک یا تشویق یا دعوت یا فریب یا تهدید آنها نموده یا طریق دستیابی به محتویات مذکور را تسهیل نموده یا آموزش دهد.
ج) به منظور ارتکاب جرایم و انحرافات جنسی یا سایر جرایم یا خودکشی یا استعمال مواد روانگردان اشخاص زیر 18 سال تمام را آموزش داده یا تبلیغ یا تحریک یا تهدید یا تشویق یا دعوت نموده یا فریب دهد یا طریق ارتکاب یا استعمال آنها را تسهیل نماید یا آموزش دهد.

تبصره 1: تولید یا ذخیره‌سازی یا تهیه محتویات غیر واقعی چنانچه به قصد ارایه یا انتشار یا قرار دادن در دسترس دیگران نباشد از شمول این ماده مستثنی است.

تبصره2: مفاد دو ماده فوق شامل آن دسته از محتویاتی که برای استفاده متعارف علمی یا هر مصلحت عقلایی دیگر ارایه می‌گردد، نخواهد بود.

آیا تاکنون از سرویس اسکای روم استفاده کرده‌اید؟ انتخاب شما برای ویدیو کنفرانس چه نرم افزاری است؟ آیا به سراغ سرویس‌های بومی می‌روید و یا اینکه ترجیح می‌دهید از سرویس‌های غیر بومی استفاده کنید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مقالات مرتبط:

منتظر کشف داروی کرونا هستید؟ از کامپیوتر خود برای تحقیق استفاده کنید

وب‌سایت گوگل در رابطه با ویروس کرونا راه اندازی شد

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: فیسیت


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

Mehrdad

سه‌شنبه, 12 فروردین 1399

یعنی شما یک داری که اسکای روم که هیچی هر نرم افزار دیگه ای از این دست حتی دولتی هم نباشه اصلا اجازه داشته باشه که اطلاعات شما رو ذخیره نکنه - اولین شرط اینه که اطلاعات ضبط و هر ماه یه نسخه هم به فلان جا تحویل بشه :)

پاسخ

ثبت نظر