چه راهکارهایی برای محافظت چشم در برابر مانیتورها انجام دهیم؟

fabvu.jpg

امروزه بیشتر افراد درون جامعه به دلیل مشغله کاری و حتی سرگرمی ساعات زیادی را پشت میز کار و مانیتورهای کامپیوتر سپری می‌کنند. البته این هنر دنیای تکنولوژی است که انسان‌ها را همانند ربات به‌کار گرفته و ساعت‌ها او را میخ‌کوب پای خود نشانده است. البته در این میان مهم‌ترین نعمت خدادادی را نباید فراموش کنیم که آن هم سلامتی است.

کار کردن‌های طولانی افراد پای سیستم‌های کامپیوتری، می‌تواند سلامت جسمی، روحی و روانی انسان را بر هم زند. یکی از خطراتی که همیشه مانیتور لپ‌ تاپ‌ها یا کامپیوترهای رومیزی برای ما داشته‌اند این بوده که بینایی و چشم‌های ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

در ابتدا سال 2021 مطالعاتی در آمریکا انجام شد و گفته شد که فقط دو ساعت کار با لپ تاپ در شبانه‌روز باعث بروز مشکلات بینایی خواهد شد. هرچند ۷۰ درصد از افرادی که در شورای بینایی مورد بررسی قرار گرفتند، این قضیه را رد کردند، اما کسانی که هفت ساعت کار روزانه در مقابل رایانه ها و تبلت‌ها صرف می کنند و یا کسانی که به طور مداوم در حال بررسی ایمیل روی تلفن های هوشمند هستند، مسلما تحت تأثیر این فشار قرار می‌گیرند. افرادی که مدت زیادی را جلوی صفحه مانیتور می‌نشینند، معمولا با عوارض چشمی چون خستگی چشم‌ها، آبریزش چشم، خارش، تاری دید، دوبینی، سرگیجه، حالت تهوع، قرمزی و سوزش چشم، تغییر در درک رنگ‌ها و نیز سردرد روبه‌رو می‌شوند.

چرا چشم ها خسته و بیمار می شوند؟

چشم های انسان عادتشان این است به طور طبیعی به اشیاء دور و نزدیک متمرکز شوند پس هر چه بیشتر به مانیتور در یک فاصله ثابت نگاه کنیم باعث خستگی و تنبلی چشم می شود زیرا ساختار چشم به طور طبیعی به نحوی است که اشیاء را بیشتر با فاصله 6 متر مشاهده کند و وقتی که به طور ثابت به یک چیز با فاصله کمتر خیره می شود باعث تنبلی چشم می شود. از همین رو در ادامه به راه‌‌کارهایی اشاره کردیم که با رعایت آن‌ها درگیر مشکلات بینایی نخواهید شد:

پلک زدن را فراموش نکنید

زمانی که فرد به مانیتور خیره می‌شود میزان پلک زدن چشم بسیار زیاد کاهش می‌یابد و این موضوع یکی از مهم‌ترین عامل در سلامت چشم خواهد بود؛ چرا که باعث بیماری‌هایی نظیر خشکی چشم، سوزش و خستگی زیاد و در نهایت منجر به ضعیفی چشم خواهد شد.

فاصله خود را با مانیتور حفظ کنید

تا زمانی که به اندازه یک دست از صفحه مانیتور خود فاصله دارید، چشم خود را از خطراتی احتمالی در امان نگاه می‌دارید. برای این منظور دست خود را دراز کنید. آیا به سادگی می‌توانید دست خود را در مقابل مانیتور دراز کنید؟

fghfhjfdjyyj.jpg
-

اگر در فاصله مطلوبی نشسته باشید، با کف دست خود مانیتور را لمس می‌کنید. این فاصله حداقل فاصله مطلوب است.

نمایشگر تمیز باشد

صفحه نمایش را پاک کنید تا به درخشان ترین حد ممکن برسد و مطمئن شوید که درخشان‌ترین چیز در اتاق است و بر این اساس نور اتاق خود را تنظیم کنید چرا که نور بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

بیشتر از حالت دارک مد استفاده کنید

همچنین زمینه‌ خاکستری نسبت به سفید برای چشم شما مفیدتر است. چرا که نور کمتری به عنبیه شما منعکس خواهد شد و در نتیجه مردمک چشم گشودگی کمتری خواهد داشت.

قانون 20-20-20 را فراموش نکنید

با نگاه به پدیده‌ای که آن را ۲۰-۲۰-۲۰ می نامند: هر ۲۰ دقیقه برای خودتان ۲۰ ثانیه فرصت دهید که آن چه در ۲۰ فوتی شما قرار دارد چک کنید.

عینک و محافظ صفحه‌نمایش

اگر بتوانید از عینک های مخصوص کامپیوتر استفاده کنید می تواند تشعشعات و را کم و کنتراست را بالا ببرد. همچنین اگر استفاده از عینک را دوست ندارید می‌توانید از محافظ‌های نمایشگر استفاده کنید که باعث می‌شود نور آبی کمتری به چشم شما برسد. البته باید بدانید که بیشتر مانیتورهای جدید قابلیت محافظت از چشم را دارا می‌باشند اما مانیتورهای قدیمی CRT و برخی از مانیتورهای جدید از این قابلیت محروم هستند

bjk,lihl;oi;o;.jpg
-

اشک مصنوعی زمان خستگی

هر وقت احساس کردید چشمانتان خشک یا قرمز شده، از قطره‌های اشک مصنوعی استفاده کنید. البته این نکته مهم را فراموش نکنید که استفاده نامناسب از هر نوع دارو می‌تواند خطرناک باشد.

با چشمتان ورزش کنید

ورزش چشم فراموش نشود، چشم هم ورزش‌های خاص خود را دارد که نیاز است پس از ساعت‌های طولانی کار با کامپیوتر انجام شود. می‌توانید چند بار پشت سر هم پلک‌ها را باز و بسته کنید. همچنین خوب است پلک‌ها را برای چند ثانیه بسته و سعی کنید چشم را در جهت عقربه‌های ساعت و خلاف آن بچرخانید تا فشار روی چشم کاهش یابد. البته این کارها را باید حداقل سه بار در طول مدت کار خود انجام دهید.

نورهای خیره کننده را کاهش دهید

اخیرا با پیشرفت تکنولوژی صفحه نمایش ها و همچنین محافظ های آن همچون Corning Gorilla Glass یا سایر تجهیزات، سعی در کاهش نورهای خیره کننده و در نتیجه کاهش آسیب های چشمی دارند ولی همه از این امکانات استفاده نمی کنند و حتی اگر استفاده کنند شدت این نورها به حدی است که به طور کامل از بین نمی روند و چشم شما مادامی که به صفحه نمایش، نگاه می کنید از تشعشعات در امان نیست.

gkuoili;;.jpg
-

سایز فونت گوشی را تنظیم کنید

تنظیم کردن سایز و کنتراست به راحتی فشار را از روی چشمان شما برمی دارد. این کار باعث راحت تر شدن خواندن و مطالعه و چک کردن گزینه های مختلف می شود که به راحتی از بخش تنظیمات گوشی قابل دسترس است.

گوشی را با فاصله از چشم های خود قرار دهید

نگران نباشید قرار نیست گوشی را از شما جدا کنیم. بسیاری از کاربران گوشی های هوشمند تمایل دارند تا گوشی خود را در فاصله های نزدیک به چشمان خود نگه دارند تا با جزئیات بیشتری موضوعی را بخوانند و یا ببینند که این اصلا عادت خوبی نیست. بهترین فاصله ها همانطور که گفته شد حدود ۱۶ تا ۱۸ اینچ که چیزی حدود ۴۰ سانتی متری است. شاید در ابتدا نشدنی و خنده دار به نظر بیاید ولی با چند بار تلاش به راحتی به آن عادت خواهید کرد.

به خاطر بسپارید بینایی نعمت بزرگی است که نباید به راحتی آن را از دست داد. چنانچه کار شما به استفاده ی دائمی از کامپیوتر وابسته است، بیشتر مراقب باشید تا بتوانید همیشه با چشمانی سالم، کار و زندگی‌تان را ادامه دهید.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: فیسیت

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر