چیپست‌های Intel یا TSMC ؟ برنده این نبرد کدام است؟

Untitled-1.jpg

شرکت Intel به عنوان رقیب اصلی TSMC در زمینه ساخت تراشه، تلاش می‌کند تا بهترین عملکرد را داشته باشد اما شرکت TSMC خود را بسیار پیشرفته‌تر از اینتل می‌داند. رئیس شرکت TSMC اعلام کرده است که حتی بهترین تراشه‌های اینتل به پای ما نخواهد رسید و همیشه از آن‌ها جلوتر خواهیم بود؛ اما پت گلسینگر (مدیرعامل شرکت اینتل)، نظر متفاوتی دارد و به گفته او، شرکت اینتل در سال آینده از نظر قدرت و کارایی پیشی خواهد گرفت.

موسس و رئیس شرکت TSMC، موریس چانگ، ادعای اخیر مدیرعامل اینتل را بی‌اساس خواند و در این رابطه گفته است که اگر شرکت اینتل موفق به بهبود تراشه و تکنولوژی خود شود و قیمت محصولات خود را نزدیک به رقابت کند، همچنان در سایه شرکت TSMC خواهد بود.

طبق صحبت‌های موریس چانگ می‌توان نتیجه گرفت که شرکت TSMC بسیار از روند کار خود راضی است. همانطور که ممکن است بدانید، تمام تراشه‌های اپل توسط شرکت TSMC ساخته و تولید می‌شود، بنابراین این صحبت می‌تواند یک پیام مثبت برای کاربران محصولات اپل باشد تا به آن‌ها نشان دهد که آیفون و مک تا سال‌ها بهتر از رقبا عمل خواهند کرد.

تراشه‌های آیفون 15 پرو با استفاده از فناوری سه نانومتری ساخته شده است؛ بنابراین انتظار می‌رود که نسل بعدی تراشه‌های TSMC به کار رفته در مک، یعنی M3 نیز از همین قاعده پیروی کند البته این شرکت اعلام کرده است در سال 2025، به سمت ساخت تراشه‌های بهبودیافته 2 نانومتری پیش خواهد رفت. احتمالا به همین دلیل است که این شرکت خود را جلوتر از اینتل می‌بیند.

در حال حاضر، بسیاری از تراشه‌های اینتل قابلیت رقابت را دارند، حتی در بعضی موارد دارای قدرت بالاتری نسبت به تراشه‌های TSMC هستند اما نکته منفی که وجود دارد، افزایش دما و مصرف انرژی بالا نسبت به رقیب خود است و مشکل اصلی این شرکت، پایین نگه‌داشتن موارد ذکر شده در عین بالا بودن کارایی است.

شرکت Intel تمام تلاش خود را برای رقابت و بهترشدن نسبت به TSMC به کار گرفته و قصد رقابت هر چه نزدیک‌تر با او را دارد. از تلاش‌های شرکت اینتل می‌توان به نسل جدید تراشه‌های خود به نام Meteor Lake اشاره کرد (در این فناوری‌ پکیجینگ پیشرفته، گره کاملاً جدید و هسته‌های بهبود یافته استفاده شده و 40 درصد سرعت پردازش افزایش پیدا می‌کند).

INTEL-METEOR-LAKE-1-e1695139567715-1200x570.jpg
نسل بعدی تراشه‌های اینتل با نام Meteor Lake -

البته تمام این صحبت‌ها جزو اظهارات اعلام شده اینتل است و صحت آن را باید هنگام انتشار رسمی بررسی کرد. با این حال، به نظر می‌رسد که شرکت TSMC هیچ ترسی نسبت به نسل جدید اینتل ندارد و آنقدر به تراشه‌ها و تکنولوژی خود اعتماد دارد که تلاش‌های اینتل را بیهوده می‌بیند.

به نظر می‌رسد باید یک‌ سال تا رونمایی از نسل جدید تراشه‌های هر دو شرکت صبر کنیم و پس از انتشار به بررسی این دو محصول بپردازیم. هنگام رونمایی نیز خبر آن از طریق فیسیت پشتیبانی می‌شود و اخبار جدید درباره رقابت چیپست‌ها را پشتیبانی خواهیم کرد. آیا به نظر شما زمانی فرا خواهد رسید که این دو محصول تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته باشند؟ آیا اینتل می‌تواند در این رقابت پیروز شود؟

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: digitaltrends.com

photo_2023-11-11_16-30-34.jpg

امیرحسین چروم - تولید کننده محتوا

من یک نویسنده و تولیدکننده محتوا هستم که به دنیای گیم و تکنولوژی و همچنین فیلم و سریال علاقه مندم.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر