چرا انویدیا در بازار تراشه‌های هوش مصنوعی به عنوان حاکم برتر شناخته می‌شود؟

nvidia.jpg

هوش مصنوعی امروزه یک واژه است که شرکت‌های بسیاری در آن گره خورده‌اند و هر یک به روش‌ها و ابزارهای نوآورانه در این حوزه ادامه می‌دهند تا بقا و رشد خود را حفظ کنند.

انویدیا یکی از این شرکت‌هاست که بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند رونق و ارزش سهامش به توسعه هوش مصنوعی برمی‌گردد. ارزش سهام این شرکت از ژانویه ۲۰۲۳ به‌حدود ۴۵۰ درصد افزایش یافته و با عبور از ۲ تریلیون دلار، رتبه سوم را پس از مایکروسافت و اپل در اختیار دارد. همچنین درآمد انویدیا در سه‌ماهه اخیر ۲۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۶ میلیارد دلار افزایش یافته است.

انویدیا در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد بازار تراشه‌های هوش مصنوعی را در اختیار دارد و تحلیلگران از احتمال چیرگی کامل این شرکت بر این بازار خبر می‌دهند. اما چگونه این پیشرفت‌ها رخ داده است؟ چیزی که تراشه‌های انویدیا را از سایر رقبا متمایز می‌کند چیست؟ با ما همراه باشید تا به جواب این سؤالات برسیم.

طراحی و پردازش تراشه‌ها

کارت گرافیک انویدیا
-

پردازشگرهای گرافیکی انویدیا، که به نام "شتاب‌دهنده" هم شناخته می‌شوند، ابتدا برای پردازش بازی‌های ویدیویی طراحی شدند. این قطعات با استفاده از پردازش موازی، محاسبات مختلف را به قطعات کوچک‌تر تقسیم می‌کنند و سپس با توزیع آن‌ها بین هسته‌های تراشه، محاسبات سریع‌تر و انجام راحت‌تر مولتی‌تسکینگ را برای کاربران فراهم می‌آورند. چنین رویکردی برای اجرای بازی‌ها ایده‌آل بود و حالا تراشه‌های انویدیا، قادر به پردازش ۸۰ درصدی گرافیک بازی‌ها هستند.

دنیای تراشه‌های این شرکت روزبه‌روز گسترده‌تر شد و اکنون در حوزه‌های مختلفی مانند استخراج ارزهای دیجیتال، ماشین‌های خودران، آموزش مدل‌های هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین به‌عنوان زیربنای هوش مصنوعی به‌کار می‌روند. چیزی که تراشه‌های انویدیا را متمایز می‌کند، طراحی آن‌هاست که با بهره‌مندی از هسته‌های متعدد، می‌تواند پردازش سریع مولتی‌تسکینگ و اجرای برنامه‌های سنگین را فراهم آورد. انویدیا با توجه به این موضوع که تراشه‌هایش در آموزش مدل‌های هوش مصنوعی بسیار کارآمد هستند، روی بهینه‌سازی آن‌ها و عرضه‌شان به بازار تمرکز کرده است. این روند در دهه منتهی به سال ۲۰۲۳ منجر به افزایش ۱۰۰۰ برابری سرعت پردازش تراشه‌ها شد و پردازشگرهای انویدیا توانستند با مدل‌های هوش مصنوعی پیچیده‌تر همگام شوند.

تقویت شبکه‌ها و مراکز داده

تراشه انویدیا
-

برتری انویدیا تنها به‌خاطر تولید تراشه‌های قدرتمند نیست، بلکه تمرکز استراتژیک این شرکت روی توسعه شبکه داده‌ها و توانایی آن‌ها در استفاده از قدرت پردازنده‌های گرافیکی‌ است که انویدیا را در صنعت هوش مصنوعی زبانزد می‌کند.

با توسعه مدل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، مراکز داده‌ نیاز به پردازشگرهای متعددی برای مدیریت آن‌ها و افزایش قدرت عملکردی‌شان دارند. برخلاف عموم سیستم‌ها که از پردازشگرهای گرافیکی کمی بهره می‌برند، انویدیا تراشه‌های متعدد خود را با اتصال از طریق شبکه‌‌ مبتنی بر محصولات ملانوکس، تأمین‌کننده حوزه شبکه فناوری که در سال ۲۰۱۹ توسط انویدیا خریداری شد، به بازار عرضه می‌کند. با انجام این کار، عملکرد شبکه تراشه‌های انویدیا به‌گونه‌ای بهینه‌سازی شد که سایر سازندگان پای رقابت با آن را نداشتند.

پلتفرم‌ نرم‌افزاری قدرتمند

NVIDIA-CUDA
-

دلیل دیگری که منجر به پیروزی انویدیا در دنیای هوش مصنوعی شده، Cuda، پلتفرم نرم‌افزاری این شرکت است که امکان تنظیم عملکرد پردازشگرها را به مشتریان می‌دهد. انویدیا از اواسط دهه ۲۰۰۰ روی این پلتفرم سرمایه‌گذاری کرده و مدت‌‌هاست که توسعه‌دهندگان را به استفاده از آن برای آزمایش و طراحی برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی تشویق می‌کند.

سود سرشار انویدیا از بازار شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی و رشد سریع این بازار، سایر شرکت‌ها را نسبت به حضور در این عرصه تشویق کرده است. اکنون آمازون و آلفابت (شرکت مادر گوگل) به ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی برای مراکز داده‌ خود مشغولند و در دسامبر ۲۰۲۳ نیز AMD از تراشه‌ای با برتری دو برابری در برخی معیارها در مقایسه با قوی‌ترین تراشه انویدیا رونمایی کرد. همچنین سایر استارتاپ‌ها نیز آرزوی داشتن بیزینسی مشابه انویدیا را در سر می‌پرورانند.

به‌طورکلی فراهم‌کردن بهترین سخت‌افزار نیز نمی‌تواند تضمینی برای برتری باشد. انویدیا به‌این‌دلیل توانست در بازار تراشه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی موفق شود، زیرا بهترین کیت شبکه و پلتفرم نرم‌افزاری را در کنار تراشه‌های قدرتمند ارائه می‌دهد. بنابراین اگر شرکتی مانند AMD به‌دنبال شکست انویدیا در این رقابت تقریباً یک‌طرفه است، باید بتواند در هر سه بخش بالا بهترین عملکرد ممکن را داشته باشد.


اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: economist

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر