اپل و گوگل احتمالا به‌زودی برای محتوای ویکی‌پدیا هزینه پرداخت می‌کنند

Untitled-1.jpg

در ادامه سال جای میلادی شاهد راه‌اندازی سرویس‌های جدیدی هستیم که قرار است بنیاد ویکی‌مدیا برای محتوای غول‌های فناوری در ویکی‌پدیا ایجاد کند. این سرویس قرار است پولی باشد و نام آن ویکی‌مدیا اینترپرایز است؛ این سرویس جدید بر روی عملکرد این وبسایت تاثیری نخواهد داشت.

سرویس ویکی‌مدیا اینترپرایز برای کمپانی‌ها و غول‌های فناوری است که هر روزه از محتوای ویکی‌پدیا استفاده می‌کنند. این شرکت‌ها نظیر اپل، گوگل و فیسبوک است.

هنوز نحوه عملکرد این سیستم مشخص و نهایی نشده است، اما براساس شایعات آن چیزی که انتظار می‌رود، شاهد نسخه پریمیوم API ویکی‌پدیا باید باشیم. مشتریان سازمانی با استفاده از این سرویس، سریعتر به داده‌ها دسترسی پیدا می‌کنند و اطلاعات مورد نظرشان در اختیارشان قرار می‌گیرد، به نوعی سرعت آن‌ها افزایش می‌یاید.

آقای لین بکر مدیر ارشد بنیاد ویکی‌مدیا، گفته است که اکنون کمپانی‌ها در حال پرداخت هزینه به کارکنان برای پاکسازی داده‌ها در ویکی‌پدیا هستند همین کار را قرار است که سرویس اینترپرایز در منبع انجام دهد. به همین دلایل کمپانی‌ها و شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از API به طور رایگان ادامه دهند.

WikiPedia.jpg
-

تقریبا می‌توان گفت که تمامی غول‌های تکنولوژی به سرویس اینترنتی ویکی‌پدیا نیاز دارند و در هنگام جستجو درباره آن، این وب‌سایت یک باکس برای آن‌ها ارائه می‌کند. به همین دلیل ویکی‌پدیا توسط کاربران تبدیل به یک منبع برای راستی‌آزمایی داده‌ها شده است چرا که برخی از وبسایت‌ها اطلاعات نادرستی را منتشر می‌کنند.

اکنون برخی از کمپانی‌ها به دلیل رایگان بودن سرویس ویکی‌مدیا به این شرکت کمک مالی می‌کنند، اما هستند تعدادی از شرکت‌ها که بدون اطلاع به این نهاد و با استفاده از سرویس‌هایش، دست به کارهای بزرگی می‌زنند.

از همین روی این کمپانی اعلام کرده است که سرویس اینترپرایز، کمپانی‌های بزرگ را مجبور به پرداخت هزینه نمی‌کند اما برخی از مشکلات خاص را برطرف خواهد کرد. یکی از سرویس‌های احتمالی نسخه اینترپرایز می‌تواند نمایش قابل اطمینان‌ترین داده‌ها جای جدیدترین آن‌ها باشد.

تیم ویکی‌مدیا اینترپرایز بر این باور هستند که هنوز این سرویس ماموریتش ارائه دانش و دسترسی رایگان است. به همین دلیل باید تا چند ماه دیگر شاهد امضا قراردادهایی میان کمپانی‌های بزرگی مانند گوگل و اپل و... باشیم که از محتوای ویکی‌پدیا به صورت روزانه استفاده می‌کنند.

اگر به اخبار دنیای تکنولوژی علاقه مند هستید، ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام و آپارات همراهی کنید.

منبع خبر: wired

پویان معصومی.jpg

پویان معصومی - کارشناس تولید محتوا

نویسندگی در حوزه تکنولوژی یکی از تفریحات و علاقه مندی‌های من به عنوان یک فارغ التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار است که به کار اصلی بنده تبدیل شده و تولید محتوا را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنم.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتی با من در ارتباط باش.



حتما در اینستاگرام من را دنبال کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر