اگر به دنبال یک پرواز امن هستید، گوشی همراه را خاموش کنید

اگر به دنبال یک پرواز امن هستید، گوشی همراه را خاموش کنید

بسیاری از مردم بر این باور هستند که در حین پرواز و زمانی که هواپیما در آسمان قرار دارد، دیگر امکان استراق‌سمع ارتباطات امکان‌پذیر نیست و آن‌ها به راحتی قادر به مبادله داده‌ها هستند. اما باید بدانید حتی زمانی که در هواپیما نشسته‌اید، سازمان‌ها باز هم این توانایی را دارند تا از روی زمین به ردیابی فعالیت‌های شما بپردازند، اما این‌کار چگونه امکان‌پذیر است؟

گزارشی که به تازگی در روزنامه لوموند فرانسه به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد که سازمان‌های اطلاعاتی از سال 2005 تا به امروز در تلاش بوده‌اند تا تماس‌های مسافران در حین پرواز و همچنین داده‌هایی که در این مدت مبادله می‌کردند را مورد پویش قرار دهند. در این گزارش آماده است که تماس‌ها و ارتباطات مبتنی بر نسل دوم استاندارد GSM هدف اصلی این سازمان‌ها قرار داشته است. در همین ارتباط پروازهای خطوط هوایی فرانسه جزء اولین اهدافی بودند که تماس‌های آن‌ها مورد رهگیری‌ قرار گرفته بود. در این گزارش آماده است که تماس‌های مبتنی بر GSM که از سوی رییس‌جمهور پاکستان، قاچاقچیان، افراد مشکوک به اقدامات تروریستی و دلالان سلاح انجام شده است، همگی مورد استراق‌سمع قرار گرفته‌اند.

آژانس اطلاعاتی آمریکا گزارش کرده است که تنها در سال 2009 میلادی بیش از صد هزار نفر از مسافران در طول پروازهای خود تماس تلفنی داشته‌اند. با توجه به این‌که GSM از قابلیت بالایی برخوردار بوده، امکان شنود این ارتباطات در هواپیما در مقایسه با شنودی که روی زمین انجام شده و همواره ممکن است خللی در رهگیری آن‌ها به وجود آید راحت بوده و بسیاری از مسافران بر این باور هستند که هزینه کمی بابت این تماس‌ها پرداخت می‌کنند، دست به دست هم داده‌اند تا رهگیری تماس‌های مسافران پروازی در اولویت کاری سازمان‌ها اطلاعاتی قرار گرفته است.

در این گزارش آمده است که آژانس GCHQ از سال 2012 طرحی موسوم به Southwinds را به مرحله اجرا در آورده است که بر مبنای آن تمامی فعالیت‌های مبتنی بر شبکه‌های سلولی همچون انتقال داده‌ها و حتا تماس‌های صوتی مسافران را ذخیره و ثبت می‌کند. در این برنامه حتا تماس‌هایی که مسافران از طریق ماهواره اینمارست انجام داده‌اند و این تماس‌ها در ارتباط با خاورمیانه، افریقا و اروپا بوده است، جمع‌آوری شده است. این برنامه به GCHQ این توانایی را داده است تا هر زمان مسافران به شبکه سلولی خود سوییچ می‌کردند، قادر به ردیابی هر فردی باشند که در نقطه‌ای از جهان با او در ارتباط است. مسافران در مدت زمان پرواز باید به یک ایستگاه پایه سلولی در حالت پروازی وارد می‌شدند و در هواپیمایی که رومینگ آن روشن بود سیگنالی را برای شبکه خانگی خود ارسال می‌کردند.

GCHQ در ارتباط با گزارش منتشر شده گفته است: «ما این موضوع را تایید می‌کنیم. ما یکسری افراد را همراه با زمان دقیق پروازهای آن‌ها انتخاب می‌کردیم تا در سریع‌ترین زمان ممکن گروه‌‌های نظارتی و دستگیری خود را آماده کنیم. این افراد هر زمان داده‌ای را ارسال یا دریافت می‌کردند، ما این توانایی را داشتیم تا آدرس ایمیل، شناسه منحصر به فرد فیسبوک و آدرس اسکایپ این‌گونه افراد را به دست آوریم.»

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر