حاشیه‌های حضور وزیر ارتباطات در نمایشگاه الکامپ

حاشیه‌های حضور وزیر ارتباطات در نمایشگاه الکامپ

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه اگر استارت آپ های ما به دنیا معرفی نشوند و متخصصان ما نتوانند درآمد کسب کنند، این نوآوری ها شکوفا نمی شود، از بودجه 140 میلیاردی در لایحه بودجه سال آینده برای حمایت از استارت آپ ها و شرکت های نوپای داخلی خبر داد.

به نقل از سایت وزارت ارتباطات،دکتر محمود واعظی در حاشیه بازدید از نمایشگاه الکامپ اشاره به فعالیت گسترده و نهضت شروع شده در شرکت های نوپا و استارت آپ ها، گفت: نخست اینکه باید این حجم از دستاوردها و نوآوری هایی که جوانان ما بدست آورده اند را معرفی کنیم. ضمنا باید بدانیم تا زمانیکه استارت آپ های ما به دنیا معرفی نشوند و متخصصان ما نتوانند درآمد کسب کنند، این نوآوری ها شکوفا نمی شود.

پاک کردن جامعه از خبرهای آلوده
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره الزام شورای عالی فضای مجازی برای ثبت مشخصات مدیران کانال های تلگرامی بالای 5هزار عضو توضیح داد: در ایران، اروپا و آمریکا همه کسانیکه از آی پی ها و سیم کارت های مختلف استفاده می کنند، دارای هویت معلوم هستند و نظام به حریم خصوصی همه آنها احترام می گذارد و ما به عنوان دولت نیز تحت هیچ شرایطی اجازه نمی دهیم که غیر از حکم قضایی، هیچکسی به حریم کاربران بخواهند وارد شوند.


دکتر واعظی با اشاره به زیاد شدن گستره شبکه های اجتماعی افزود: وقتی شبکه اجتماعی بیش از 10 یا 20 یا 30هزار بیننده دارد که بیشتر از تیراژ بسیاری از روزنامه های فعلی است، آیا می تواند بدون اینکه در جایی ثبت شده باشد بتواند هر حرفی را بزند.

وی با بیان اینکه نظام دست بسته نیست و اگر می خواست تا الان با آنها برخورد می کرد، افزود: اینکه صادقانه با مخاطبان حرف می زنیم به این دلیل است که نمی خواهیم چیزی را پنهان کنیم و فکر می کنم این شفاف سازی در مورد پاک کردن جامعه از خبرهای آلوده است.


چالش کسب و کارهای جدید و قدیمی
بالاترین مقام مسوول حوزه ICT در کشور همچنین در مورد چالشی که میان کسب و کارهای قدیمی و سنتی و کسب و کارها جدیدی که اخیرا به خصوص در زمینه مسکن و حمل نقل رخ داده است، اظهار کرد: در گذشته زمانیکه در ایران و بسیاری از کشورها مراکز خرید بزرگ می خواست راه اندازی شود نیز این چالش بوجود آمد و همه فکر می کردند با آمدن این مراکز خرید دیگر کسی از مغازه و لبنیاتی های کوچک خرید نمی کند اما در عمل شاهد بودیم که هم آنها مشتری های خاص خود را پیدا کردند و رقابت بین آنها زیادتر شد و در نهایت مردم از آن استفاده کردند.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه دنیا به دلیل وجود ICT و فضای مجازی به سرعت درحال تغییر است، خاطرنشان کرد: نمی توانیم ابزار مدرن داشته باشیم ولی به سبک قدیم زندگی کنیم و باید بخش هایی مانند کشاورزی، صنعت و سلامت مجهز به ابزار مدرن و کسب و کارهای جدید شوند.


دکتر واعظی وظیفه دولت را ایجاد فضایی مناسب برای کسب و کارهای قدیمی و به اصطلاح سنتی دانست و تصریح کرد: البته آنها نیز نباید برای کسب و کارهای جدید ایجاد مزاحمت کنند چراکه آنها مقابل یکدیگر و رقیب نیستند و همه همکار به شمار می روند.

وی با اشاره به بزرگ شدن روز به روز تهران و افزایش جمعیت کلانشهرها و مراکز استان ها افزود: این تغییرات نیازمند آن است که مردم در یک روز کاری بتوانند از همه امکانات برای انجام همه کارهایشان استفاده کنند. بنابراین نه سنتی ها باید مزاحمتی برای کسب و کارهای الکترونیکی ایجاد کنند و نه آنها باید روشی در پیش بگیرند که به درآمد کسب و کارهای قدیمی ضربه بزنند که حتما تعادل را میان آنها برقرار می کنیم.


نیاز به قوانین جدید داریم
بالاترین مقام مسوول حوزه ICT کشور با بیان اینکه مشکلات قانونی فقط در حوزه کسب و کار تنها نیست، گفت: در کنار فعالیت های واقعی کشور و هرآنچه که در عرصه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، شاهد آن هستید، همین اتفاقات در فضای مجازی هم رخ می دهد که در برخی مواقع با کمبود مقررات و قانون مواجهیم که به شدت بدنبال برطرف کردن آن هستیم که در همین دو تا سه سال گذشته میان سازمان فناوری اطلاعات و سازمان رگولاتوری و بخش خصوصی جلسات متعددی برگزار کردیم و موضوع را به دولت بردیم که دولت خوشبختانه با درک درستی که از حوزه ICT، می داند اگر این حوزه را تقویت کند یعنی ایجاد شغل و فرصت های جدید برای کشور و صادرات خدمات، نرم افزار و محصول که بر همین اساست دولت همواره حمایت کرده و به این امید هستیم که هم مجلس و هم دولت کمک کنند تا این خلا قانونی رفع شود.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد میزان رقم صادرات نرم افزار با اشاره به راحتی انتقال و ارسال نرم افزار بدون عبور از گمرک، گفت: در جاهای مختلف رقم هایی اعلام شده اما هر رقمی بگویم، قطعا رقم پایینی گفته ام چون در این دو سه سال گذشته به سرعت نهضت نرم افزار و اپلیکشین نویسی و تولید محتوا در کشور گسترش پیدا کرده است و خودم در نقاط مختلف کشور آن را از نزدیک دیده ام.


140 میلیارد تومان برای حمایت از استارت آپ ها
وی با تقدیر از فعالیت جوان ها و دانشجویان در حوزه راه اندازی استارت آپ های مختلف در کشور، افزود: برای حمایت از این جوانان و استارت آپ هایی که راه اندازی کرده بودند، امسال بودجه ای به میزان 120 میلیارد تومان از بودجه وزارتخانه کنار گذاشتیم و سال آینده این رقم 140 میلیارد تومان است. ضمن اینکه در استان های مختلف شورایی را درست کردیم که کار شرکت های نوپا و محصولاتشان را ارزیابی کنند تا اگر کار و محصول آنها تکراری نباشد از طریق وام وجوه اداره شده با نرخ سود 4 یا 8 درصد و اگر کار تجاری شده باشد و نیاز به کمک داشته باشد حداکثر با نرخ سود 14 درصد بعد از شش تا یکسال و بازپرداخت سه ساله به آنها کمک شود.


دکتر واعظی با اشاره به فضای جدید بوجود آمده در کشور پس از اجرای برجام گفت: امروز به راحتی پژوهشگران، اساتید و صاحبان شرکت ها به راحتی می تواند رفت و آمد کنند و دستاوردهای خودشان را با معرفی کنند. ضمن اینکه هم اکنون با 700 بانک خارجی رابطه کارگزاری برقرار شده بطوریکه پست بانک که بیشتر بر کارهای داخلی متمرکز است با بیش از 40 بانک خارجی قرارداد کارگزاری امضا کرده است که برای استارت آپ ها چیزی بنام مشکل نقل و انتقال پول از خارج کشور وجود ندارد.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان با بیان اینکه با فضایی که در نمایشگاه الکامپ و پژوهش وجود داشت به آینده بسیار خوشبین هستم، اظهار کرد: درآمد کشور نباید منحصر به درآمد نفتی باشد و حوزه ICT برای کشور می تواند درآمدزایی بالایی داشته باشد.

قطع سیم کارت های بی هویت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی توضیح داد: همه کسانیکه در ایران و حتی دنیا از IP و سیم کارت استفاده می کنند، دارای هویت مشخصی هستند اما در گذشته برخی از سیم کارت هایی که خریداری شده بود، پرونده کاملی نداشتند و هویت استفاده کننده آن معلوم نبود که شورایی برای رسیدگی به آن تشکیل شد تا به استفاده کنندگان آن سیم کارت ها تذکر دهند که درصورت جواب ندادن و نیاز به قطع سیمکارت مصوبه نیاز بود که بر همین اساس شورای عالی فضای مجاز یک ماه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فرصت داد تا آنهایی که هویتشان مشخص نشده و ضمن اینکه تذکری بدهد، اگر ظرف مدت معین پاسخ ندادند این وزارتخانه یا شرکت مخابرات یا اپراتورها همه اجازه را برای قطع کردن اینگونه سیمکارت ها داشته باشند که البته باوجود قطع شدن سیم کارت حقوق مالکان سرجایش باقی بماند تا اگر ودیعه ای دادند و یا بعدا در فرصتی، مدارک احراز هویتی مثل کارت ملی را آوردند این حقوق درنظر گرفته شود.
وی افزود: بر همین مبنا کمیته ای تشکیل دادیم و هر سه اپراتور را مامور کردیم تا در سراسر کشور کسانیکه از تلفن ثابت، همراه یا اینترنت استفاده می کنند دارای هویت معلوم باشند.
دکتر واعظی با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از 100 میلیون سیم کارت در اختیار مردم است، خاطر نشان کرد: از این تعداد، 100 میلیون سیمکارت تلفن همراه و همچنین همه مشترکان تلفن ثابت و همه آی پی هایی که توسط کاربران استفاده می شود، دارای هویت معلوم هستند.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر