چرا اعتماد به امنیت سایبری در حال از بین رفتن است؟

چرا اعتماد به امنیت سایبری در حال از بین رفتن است؟

حملات سایبری رو به افزایشند و تکنولوژی آنقدر با سرعت پیشرفت می کند که سازمان های امنیت سایبری توان مقابله با حملات را ندارند.

به پایان سال 2016 رسیده ام، اما امسال واقعا سال عجیبی بود. حتی یک ماه هم نبود که یک اتفاق بد نیوفتد. از نشت دیتا گرفته تا حمله روز صفر و یا باج افزارهای مختلف، کافی نبودن امنیت سایبری همیشه در سطر خبرها بوده است. 
شما چقدر احساس امنیت می کنید؟ اصلا آیا به امنیت سایبری اعتماد دارید؟ آیا اعتماد به امنیت سایبری جهانی از بین رفته است؟ این امنیت چگونه قابل بازگشت است؟ 

اطمینان به امنیت سایبری
دومین بررسی بین المللی متخصصان امنیت اطلاعات به پایان رسیده است. نتیجه اعلام شده از طرف دفاع در برابر امنیت شبکه (Tenebale Network Security) در بین هفت قطب صنعتی نشان می دهد که اعتماد به امنیت سایبری به شدت کاهش یافته است. 
نتیجه نهایی هفتاد درصد است که شش درصد نسبت به نتایج پارسال کاهش داشته است. آن ها به میزان اعتماد جهانی نمره –C را داده اند. عالی نیست اما هنوز وضعیت خیلی هم وخیم نشده است. 
این چالش به وجود آمده بسیار پیچیده است، چالش ها برای کسانی که در زمینه امنیت حرفه ای هستند بسیار بزرگ است و تهدیدها افزایش یافته اند. پیچیدگی تکنولوژی موقعیت خوبی برای مهاجمان ایجاد کرده است و همه شرکت ها در برابر حملات در خطر هستند. 
خواندن کامل این گزارش اصلا خوشحال کننده نیست و به هیچ وجه به خواننده احساس امنیت نمی دهد. امنیت سایبری در خطر جدی قرار دارد. 

همه کشورها در خطر هستند
در انگلستان امکان ارزیابی ما خطرها از هفتاد و سه درصد به پنجاه و نه درصد کاهش یافته است. البته این چهارده درصد قطعی نیست، بلکه نشان می دهد که شرکت های امینت سایبری با مشکلات بسیار زیادی رو به رو خواهند بود چرا که این تهدیدها رو به افزایش هستند. 

میزان ارزیابی ریسک آلمان از شصت و نه درصد به چهل و چهار درصد کاهش داشته است. مانند انگلستان اعتماد به حفظ امنیت هنوز بالاست. 
از طرف دیگر هند قرار دارد که در طرف دیگر جدول قرار دارد. که حس امنیت در آن در رتبه اول جدول قرار دارد. 


چه چیزی پشت این اعداد است؟ 
اعداد و نمره هایی که در این گزارش می بینید بیان گر صد در صد اعتماد به امنیت سایبری نیست. گزارش امنیت سایبری جهانی روی شرکت ها متمرکز است و میزان اعتماد به امنیت را در قابلیت اندازه گیری تاثیر امنیت و همچنین تلاش های صورت گرفته برای حفظ امنیت شرکت ها اندازه گیری می کند.
ترس شرکت ها و مشتریان شاید متفاوت باشد اما به یکدیگر وابسته است. جالب اینجاست که نشت داده و هک های بسیار زیاد تازه وزن خودش را به مردم امریکا نشان داده است. 
در اکتبر سال 2015، مصاحبه ای در مورد امنیت سایبری صورت گرفت. -چهل و نه درصد افراد گفته بودند که کاملا به شبکه اینترنت و دستگاه های متصل خود اعتماد دارند. سی درصد گفته بودند که تا حدی اعتماد دارند. این در حالی است که در دوازده ماه در یک خانه از پنج خانه امریکایی نشت دیتا گزارش شده است. بیش از پنجاه درصد آن ها بیش از یک بار این اتفاق برایشان رخ داده است. 
در دوازده ماه بعدی این آمار به شدت کاهش داشته است. با این حال، هفتاد و پنج درصد امریکایی ها معتقدند که از دیتا شخصی خود محافظت می کنند، با این حال با بعضی از موارد امنیتی پایه مشکل دارند. 
این کاهش اعتماد کاملا قابل درک است. آیدنتیتی فورس لیست نشت امنیتی امسال را منتشر کرده است. در هر ماه یک اتفاق بزرگ افتاده است. بعضی از این اتفاقات واقعا بزرگ و وحشتناک هستند. 

حریم شخصی در خطر است
حریم شخصی مهم ترین اصل برای هر کاربر است. مشتریان از میزان اطلاعتی که ارائه دهندگان خدمات در مورد آن ها دارند راضی نیستند وهمیشه هم به وبسایت هایی که به آن ها سر می زنند اعتماد ندارند. سایه تبلیغ افزارها، دزدی اطلاعات و مجرمان آنلاین چیزی است که مشتریان ناچارند با آن ها زندگی کنند. 
نگرانی شرکت ها و کاربران معمولی هر دو در مورد پیچیدگی خدمات آنلاین رو به افزایش است. البته دلایل این نگرانی ها متفاوت است. برای مثال، در پژوهشی در امریکا مشخص شد که سی و دو درصد افرادی که از آن ها مشاهده شد فکر می کنند که محافظت از اطلاعات شخصی به صورت آنلاین زیادی پیچیده است، در حالی که سی و هشت درصد دیگر گفتند که روش های مشخص برای پاک کردن اطلاعات شخصی می تواند میزان اعتماد را افزایش دهد. در همین تحقیق مشخص شد که مشتریان خواستار کنترل بیشتر هستند. 
•    45%  خواستار کنترل بیشتر روی افرادی که به اطلاعات شخصی دارند بودند. 
•    42% خواستار کنترل بیشتر روی نحوه استفاده از اطلاعات بودند. 
•    41% خواستار کنترل بیشتر رو نوع اطلاعاتی که ذخیره می شود بودند. 
•    23% می خواهند که اطلاعات شخصی آن ها پاک شود. 
بازخورد در مورد شرکت ها نیز مشابه است. 
کاهش میزان اعتماد نشان می دهد که متخصصان امنیت با مشکل جدی رو به رو هستند، چرا که باید با سرعتی که تکنولوژی رو به پیشرفت است آن ها نیز پیش روند. 
با وجود ده ها میلیارد دلار پولی که صرف برنامه ها و خدمات امنیت می شود، شرکت ها در تمام دنیا هنوز با نشت اطلاعات رو به رو هستند. 

ما فقط می خواهیم که احساس امنیت کنیم 
علت اصلی کاهش اعتماد سرعت پیشرفت تکنولوژی است. به بیان دیگر، افراد نمی توانند با پیشرفت تکنولوژی پیش روند. این سرعت کاهش نمی یابد و آموزش دشوار است. نگرانی ها واقعی و رو به افزایشند. 
متاسفانه تعداد دستگاه های متصل به شدت رو به افزایش است و این موضوع حفظ امنیت زندگی سایبری ما را به شدت دشوار می کند. 
کاربران خانگی با افزایش تعداد دستگاه های متصل رو به رو هستند و شرکت ها با ارزیابی مداوم تکنولوژی های جدید، مانند نرم افزار کلود، زیرساخت ها، پلت فرم های کانتینری و محیط های DevOps رو به رو هستند. در نتیجه اگر شرکت ها نتوانند امنیت خدماتشان را فراهم کنند، مشتریان نیز ضربه خواهند دید. 
آیا اعتماد به امنیت سایبری رو به کاهش است؟ قطعا!

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر