شکایت بیش از 100 شرکت مطرح دنیای فناوری از رییس‌جمهور امریکا

شکایت بیش از 100 شرکت مطرح دنیای فناوری از رییس‌جمهور امریکا

بزرگان سیلیکون‌ولی در اقدامی کم سابقه با یکدیگر متحد شدند و از رییس جمهور وقت ایالات متحده به واسطه دستور اجرایی او که مانع از آن می‌شود تا اتباع هفت کشور مسلمان به ایالات متحده سفر کنند، شکایت کردند. آن‌ها در دادخواست خود به این نکته اشاره کرده‌اند که این تصمیم ضرر مالی قابل توجهی را به آن‌ها وارد می‌کند.

پس از آن‌که یک قاضی فدرال در هفته گذشته به طور موقت این فرمان را به حالت تعلیق در آورد و بسیاری از مردم در سراسر ایالات متحده مخالفت خود را با این تصمیم ابزار داشتند، اکنون نوبت به شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری رسیده است تا از منافع خود در مقابل این تصمیم محافظت کنند.

این شکایت در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر دادگاه استیناف ایالات متحده درخواست دولت مبنی بر اجرای مجدد فرمان ترامپ را رد کرده بود. دادگاه از دو طرف دعوی درخواست کرده‌ است دلایل و مستندات قانونی خود را در این خصوص ارائه کنند. در این شکایت نام شرکت‌های بزرگی همچون اپل، مایکروسافت، گوگل، دراپ‌باکس، موزیلا، salesforce، توییتر، Combinator Management، فیسبوک، گیت‌هاب، اینتل و... به چشم می‌خورد. آن‌ها در این دادخواست که در مقر دادگاه استیناف در سان فرانسیکو به ثبت رسیده است، به این موضوع اشاره کرده‌اند که این فرمان ضرر مالی قابل توجهی را متوجه ایالات متحده می‌سازد، در نتیجه این فرمان باید ملغا شود. اما در جبهه مقابل دادگستری به نمایندگی از دولت این موضوع را عنوان کرده است که دولت برای حفاظت از شهروندان ایالات متحده و پیش‌گیری از وقوع حملات تروریستی این فرمان را صادر کرده و تمایل دارد که این فرمان مجددا اجرایی شود. در هفته‌ای که گذشت بسیاری از مهاجران کشورهای یاد شده موفق نشدند به ایالات متحده سفر کنند و بسیاری از آن‌ها در فرودگاه‌های مختلف جهان سرگردان شدند.

در بخشی از دادخواست شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری آمده است: «دستور رییس‌جمهور وقت ایالات متحده مبنی بر عدم مهاجرت شهروندان این هفت کشور با اصول نظام مهاجرتی ایالات متحده که بر مبنای عدالت بوده و از 50 سال پیش تا به امروز وجود داشته منافات داشته و دارای تناقض است. در اسناد و مستنداتی که ضمیمه این شکایت‌نامه شده است ضمن آن‌که جنبه‌های اجتماعی و انسانی این فرمان مورد بررسی قرار گرفته به جنبه‌های مالی و اقتصادی این فرمان که ضررهای فراوانی را به ایالات متحده متحمل خواهد کرد نیز پرداخته شده است. این فرمان به ما اجازه نمی‌دهد تا برترین و ناب‌ترین استعدادها و متخصصانی که می‌توانند در پروژه‌های بزرگ در ایالات متحده به خدمت گرفته شوند را استخدام کنیم.»

نکته جالب توجهی که در این بین وجود دارد، این است که در میان شرکت‌هایی که همچنان به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود و در زمان نگارش این مقاله تعداد این شرکت‌ها از 100 عدد به 127 عدد رسیده است خبری از آمازون و تسلا نبود. اما در اواخر دوشنبه شب شرکت تسلا به همراه شرکت‌های دیگری نظیر ادوبی، اسپیس ایکس، Casper Sleep و.... نیز به جمع این شرکت‌ها پیوستند. امضا کنندگان این دادخواست در بخشی از نامه خود به این موضوع اشاره کرده‌اند که مهاجران و فرزندان آن‌ها در طول تاریخ ایالات متحده بیش از 200 شرکت بزرگ را تاسیس کرده‌اند. شرکت‌هایی که درآمد سالانه آن‌ها در حدود 4.2 تریلیون دلار است.

این‌گونه به نظر می‌رسد که شرکت‌های فعال در عرضه فناوری ایالات متحده از بابت اقداماتی که در آینده ممکن است رخ دهد نگران هستند. بسیاری از شرکت‌های فوق این دغدغه را دارند که در آینده ممکن است دامنه چنین اقداماتی گسترده‌تر شود و این قانون در مورد همه کشورها به مرحله اجرا در آید.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر