پنج دسته طلایی در تلفن همراه که نیاز به حفاظت دارند/ ترفندهایی که باید فرابگیرید

پنج دسته طلایی در تلفن همراه که نیاز به حفاظت دارند/ ترفندهایی که باید فرابگیرید

قطعا استفاده از قفل های ساده نمی تواند از تلفن همراه در برابر ترفند های مختلف سرقت محافظت کند، باید راه های اساسی را فرابگیرید.

برای تامین امنیت گوشی تلفن همراه خود و حفاظت از اطلاعاتتان باید از پنج دسته اصلی از امکانات اسمارت فون ها محافظت کنید، البته فراموش نکنید که این پنج دسته اصلی زیر مجموعه هایی دارند که در تامین امنیت نقش مهمی بازی می کنند، در ادامه این گزارش علاوه بر معرفی امکانات اصلی و زیر مجموعه های آن به شما خواهیم گفت که چگونه از تلفن همراه خود محافظت کنید.

دسته اول؛ دستگاه
تنظیمات امنیتی و تنظیمات اتصال به شبکه های wifi و اینترنت همراه در این دسته قرار می گیرند، مهمترین مساله در به خطرافتادن اطلاعاتتان در تنظیمات اتصال می تواند به سرقت رفتن و یا گم شدن موبایل شما باشد، اما برای تنظیمات امنیتی علاوه بر اینکه باید از تلفن همراه خود به لحاظ فیزیکی محافظت کنید بهتر است این موارد را رعایت کنید: یک برنامه موقعیت یاب نصب کنید تا اگر تلفن شما به سرقت رفت بتوانید با روش های مختلف آن را ردیابی کنید، همچنین از یک برنامه هوشمند استفاده کنید به بتواند اطلاعات شما را از راه دور هم پاک کند، گزینه قفل داخلی را و پاک کردن از راه دور گوشی خود را فعال کنید.
با این چند مورد ساده در دو بخش تنظیمات اتصال و تنظیمات امنیتی بخشی عمده از خطر را دفع کرده اید.

 


دسته دوم؛ شبکه
WIFI و NFC (مخفف عبارت Near Field Communication به معنای ارتباط از فاصله نزدیک است و برای ارتباط وایرلس بین دستگاه های مجهز طراحی شده) را در این دسته باید با چند عمل ساده تحت کنترل داشته باشید، نکته مهم در NFC اینست که مجرمان می توانند اطلاعاتی که در برچسب این قابلیت ثبت شده را به سرقت ببرند، با توجه به اینکه برخی از دارندگان تلفن های همراه از این قابلیت استفاده می کنند برای حفاظت از اطلاعاتشان یا باید دستگاهشان را خاموش کنند و یا تلفن همراه خود را در یک کیسه ضدالکتریسیته قرار دهند تا امواج مسدود شده و اطلاعاتشان به سرقت نرود.
در بخش WIFI نیز در نظر داشته باشید فعالیت آنلاین شما برای دیگران قابل مشاهده است و برنامه های شناسایی اطلاعات را رصد می کنند، برای حفاظت علاوه بر اینکه از انتشار اطلاعات خود در فضای اینترنت مراقبت می کنید، به هات اسپات های عمومی وصل نشوید.

دسته سوم؛ ارتباطات
این دسته خود شامل چهار زیر مجموعه پیامک، چت، تماس ها و ایمیل می شود، از آنجای که تمامی این زیر مجموعه ها محلی برای ارتباط شما با دیگران هستند نکات مراقبتی آنها نیز مشترک می باشد، در این دسته کلاهبرداری های فیشینگ (دریافت اطلاعات کاربران به وسیله سایت ها و شبکه های جعلی از سوی کلاهبرداران) حریم شخصی شما را تهدید می کند.

با رعایت این پنج نکته می توانید از اطلاعاتتان حفاظت کنید: به ناشناس ها بی تفاوت باشید و تلاش کنید که هیچگاه پاسخ آنها ندهید، زیرا باز شدن باب آشنایی با افراد غریبه می تواند برای شما دردسرساز باشد، اگر نیاز بود اطلاعات کاربری خود به افراد مورد اعتماد بدهید یا حضوری این کار را انجام دهید یا راهی امن بیابید، فضای چت به خصوص در شبکه های اجتماعی برای این کار ناامن است، بسیار پیش آمده که ایمیل یا شبکه اجتماعی که عضو آن هستید را باز کرده و لینک های ناآشنا و حتی جذاب دیده اید، اصلا بر روی آنها کلیک نکنید ممکن است هر یک از آنها برای شما مشکل ساز شود، حساب های کاربری تان را بدون فعال کردن گزینه خروج، نبندید و آخرین نکته از ترفندهای حفاظت در این دسته عدم ذخیره سازی رمز ورودتان بر روی برنامه های مختلف است.

دسته چهارم؛ سایت ها و اپلیکیشن ها

این دسته یکی از شلوغ ترین دسته ها از منظر تعداد زیرمجموعه ها است، خریدهای آنلاین، بازی ها، وب گردی با تلفن همراه، اپلیکیشن ها، اشتراک گذاری عکس و فیلم با برنامه های مختلف و شبکه های اجتماعی خود را در مجموعه چهارم از پنج دسته طلایی جای داده اند و هر یک از آنها می توانند تهدیدی برای حریم شخصی شما باشد اما ترفندهایی وجود دارد که تلفن همراهتان را حفاظت کند.

پنج دسته طلایی در تلفن همراه که نیاز به حفاظت دارند/ ترفندهایی که باید فرابگیرید

ابتدا به سراغ اپلیکیشن ها می رویم: همیشه تبلیغات بسیار برنامه هایی که مورد استفاده هستند کلافه کننده است، بهتر است بدانید برخی از این تبلیغات با هدف ردیابی اطلاعات کاربران در این اپپلیکیشن ها فعال هستند و می توانند به اطلاعات تلفن همراه شما دسترسی داشته باشند، این دو مورد خطری بود برای تهدید اسمارت فونها از سوی اپلیکیشن ها.

برای حفاظت علاوه بر اینکه از برنامه های امنیتی استفاده میکنید از نصب برنامه هایی که برای شما ضرورت ندارد نیز خودداری کنید، حتما قبل از نصب هر برنامه میزان دسترسی های آن را بررسی کنید و اگر برنامه ای گزینه ردیابی داشت آنرا غیر فعال نمایید.

در بخش اشتراک گذاری عکس و فیلم و داده از طریق اپلیکیشن های انتقال یک نکته امنیتی و دو ترفند به شما خواهیم گفت، در نکته امنیتی باید گفت که متاسفانه کاربران بسیاری با بی دقتی اطلاعات شخصی خود را به صورت آنلاین منتشر می کنند که این کار می توانند با سوء استفاده افراد سودجود برای آنها مشکل آفرین باشد، ساده ترین روش ها برای حفاظت شخصی سازی حساب و منتشر نکردن عکس و فیلم و داده های شخصی تان است.

بسیاری از مردم این روزها به خریدهای آنلاین روی آورده اند، حتی آژانس های داخل شهری را نیز به صورت آنلاین رزو می کنند، در استفاده از فضای آنلاین برای خرید در نظر داشته باشید که در دام سایت های جعل شده که سرقت اطلاعات تنها هدف آنهاست نیفتید و به آدرس دقیق سایت ها و نکات امنیتی آن توجه کنید، اگر می خواهید خرید آنلاین از طریق برنامه های نصب شده بر روی گوشی خود داشته باشید حتما این برنامه های را از آپ استورها نصب کنید و سایت های مورد نیاز برای خرید را بوک مارک کنید.

بازی ها بخش دیگری از زیر مجموعه اپلیکیشن ها و سایت ها را شامل می شوند، دو نکته امنیتی و دو ترفند را در این مجموعه با شما به اشتراک می گذاریم، بسیاری از بازی های نسخه به روزرسانی شده خود را به فید شبکه که از آن استفاده می کنید می فرستند این موضوع علاوه بر اینکه موجب ترغیب کاربر برای آپدیت می شود یک تهدید برای امنیت تلفن همراه است نکته حفاظتی آن اینست که ابتدا ببنید در آپدیت جدید این بازی به بخشی از اطلاعات شما می خواهد دسترسی داشته باشد و آیا این بازی ارزش نقض حریم شخصی شما را دارد؟
نکته دوم، اپلیکیشن هایی که برای سرقت اطلاعات طراحی شده اند معمولا معروف ترین بازی ها را جعل می کنند این یک زنگ خطر است پس قبل از نصب از اعتبار بازی مطمئن شوید.

به سراغ وب گردی می رویم، امکانات رنگارنگ و جذاب گوشی های هوشمند و اتصال راحت آن به اینترنت به خصوص نت همراه کاربران بسیاری را سرگرم وب گردی با تلفن همراه کرده است، اما در نظر داشته باشید اطلاعات خود را در مرورگرها ذخیره نکنید، این اطلاعات حتما برای تبلیغات هدفمند مورد استفاده قرار می گیرند، به رعایت سه نکته می توانید در این بخش نیز حافظ اطلاعات خود باشید.

 

کَش (Cache)  و کوکی (Cookies) را از مرورگری که استفاده می کنید پاک کنید، ( برای این کار وارد تنظیمات شده و زیر شاخه امنیت را باز کنید و انواع اطلاعاتی را که قصد دارید پاک کنید انتخاب کنید)، از مرورگرهایی استفاده کنید که امکان استفاده شخصی دارند و اگر ممکن بود از تنظیمات عدم ردیابی استفاده کنید.

و در شبکه های اجتماعی این نکته را فراموش نکنید که هر اطلاعاتی که منتشر شده دیگر خصوصی و شخصی نیست و ممکن است مورد استفاده قرار گیرد حتی از سوی افرادی که به آنها اعتماد دارید، پس جزئیات اطلاعات شخصی خود را به هیچ وجه به اشتراک نگذارید.

دسته پنجم؛ ذخیره رسانه ای
در دسته آخر هم با وجود اینکه زیر مجموعه اندکی برای آن تعریف شده است اما اهمیت آن بسیار بالاست، ابتدا باید گفت ابزارهای جاسوسی که به راحتی بر روی گوشی تلفن همراه شما قرار می گیرند حتی در قالب بازی و شبکه های تعاملی به سهولت اطلاعاتتان به سرقت می برند پس از اپلیکیشن امن و بومی استفاده کنید، در ابتدا گفتیم که در مرحله اول باید مراقب فیزیک گوشی همراه خود باشید تا به سرقت نرود، همه افراد اطلاعاتی فراوانی در تلفن خود دارند اگر سرقتی رخ دهد و یا گوشی شما گم شود! همه آنچه ذخیره داشته اید از دست خواهید داد، بک آپ گیری ساده ترین راه برای ذخیره یک نسخه از اطلاعاتتان است.

و در پایان؛
امنیت تلفن همراه خود را در دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری تامین کنید، در بخش نرم افزار نکته طلایی قبل از نصب برنامه هاست، ببینید که نرم افزار اجازه دسترسی به کدام بخش های تلفن همراه شما را می خواهد، حواستان باشد این قراردادهای مجازی را نخوانده امضا نکنید!، بخش سخت افزار هم برای افرادی پیشنهاد می شود که یک گوشی ساده برای مکالماتشان دارند و امکانات سخت افزاری گوشی هوشمند خود را برای ارتباطات امن در فضای اینترنت محدود می کنند.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر