کارت گرافیکهای 6144 (bit-bus) و حافظه های داخلی HBM 48GB سامسونگ (Samsung)

کارت گرافیکهای 6144 (bit-bus) و حافظه های داخلی HBM 48GB سامسونگ (Samsung)

کارت گرافیکهای 6144 بیت باس (bit-bus) و حافظه های داخلی HBM 48GB سامسونگ (Samsung)


ازاینرو شرکت سامسونگ تصمیم دارد از ساخت حافظه های نسل اول HBM صرف نظر کند و به ساخت محصولاتی هماهنگ با ویژگیهای نسل دوم HBMها بپردازد که ظرفیتها و نرخ زمان سنجی بیشتری دارند . چنین رویکردی بازار بزرگتری را برای محصولات HBM شرکت سامسونگ فراهم می کند . هم اکنون می توان از HBM تنها در کارتهای گرافیکهای غیرحرفه ای و برخی از محصولات دارای فروش زیاد استفاده کرد اما HBM2 عملکرد واحدهای پردازشگر تصویر حرفه ای و دارای کارایی بالا را که به حافظه های داخلی زیادی نیازمند هستند ، ممکن می سازد .
براساس اسلایدی که در نمایشگاه IDF نشان داده شد سامسونگ در حال ساخت بسته های HBM چندگانه است که دارای دو دستگاه حافظه 2Hi ، چهار 4Hi . هشت 8Hi می باشد و برروی قطعات سیلیکونی منطقی با واسط 1024 بیتی ساخته می شود . حداکثر میزان انتقال داده های محصولات HBM شرکت سامسونگ 2Gb/s است که در هر تراشه تا پهنای باند 256GB/s را پشتیبانی می کند .

amd radeon fiji gpu1

شرکت سامسونگ بر این باوراست که حافظه های HBM ساخت تراشه های مختلف برای بخشهای مختلف بازار را ممکن می سازد . طراحان تراشه های منطقی ( نظیر واحد پردازشگر تصویر ، واحد پردازشگر رایانه و تصویر و پردازشگرهای شبکه و... ) قادر خواهند بود تعداد مناسب کنترل کننده های HBM را برای کاربردهای گوناگون به تراشه ها متصل کنند . درحال حاضر کارت گرافیکهای ای ام دی (AMD) و فیجی (Fiji) در واسطه های 4096 خود تا چهار HBM را پشتیبانی می کنند . طبق گفته های شرکت سامسونگ سرانجام تراشه های منطقی خواهند توانست دستگاه های فرمان HBM بیشتری را پشتیبانی کنند و  دامنه پردازش خود را 6144 بیت برسانند .
بطور مثال کارت گرافیک اصلی تنها می تواند از یک تراشه 2Hi HBM جهت پشتیبانی یک بافر ناحیه ای 2GB دارای پهنای باند 256GB/s استفاده کند . اداپتورهای گرافیک پیشرفته تر غیرحرفه ای و حرفه ای می توانند چهار پشته HBM 2Hi یا 4Hi را پشتیبانی و پهنای باندی برابر با 1TB/s همچنین حافظه هایی برابر با 8GB ، 16GB یا 32GB را فراهم کنند . شتابدهنده های پردازشهای سنگین و واحدهای پردازشگر تصویر تا 6 HBM را پشتیبانی می کند که کارت گرافیکهایی با حافظه داخلی 12GB ، 24GB یا 48GB دارای پهنای باند 1.5TB/s را ارائه می دهند .

تاکنون نه شرکت AMD و نه شرکت ان ویدیا (Nvidia) توانسته اند واحدهای پردازشگر تصویری تولید کنند که شش تراشه حافظه HBM داشته باشد . پردازشگر جانبی Xeon Phi اینتل از DRAM (حافظه های قابل دسترسی تصادفی دینامیکی) HMC ( مکعب حافظه پیوندی ) بعنوان حافظه موقتی بهره می برد و انتظار نمی رود که بتواند HBM را پشتیبانی کند .

nvidia-rumored-working-two-next-gen-gpus-featuring-hbm2

سامسونگ انتظار دارد سال اینده از حافظه های HBM در ساخت کارت گرافیکهای غیرحرفه ای و شتاب دهنده های پردازش پیشرفته پردازشگرهای گرافیک Arctic Islands شرکت AMD و Pascal شرکت Nvidia استفاده شود . محصولات شبکه نیز در سال 2017 از این حافظه های جدید بهره می برند . طبق گفته های شرکت سامسونگ تا سه سال اینده دیگر محصولات نیز از HBM استفاده می کنند  .
سامسونگ ، بزرگترین سازنده حافظه های DRAM جزییات تراشه های واقعی HBM ( ظرفیتها ، نرخ زمان سنجی و ...) و جزییات ساخت HBM  را منتشر نکرده است اما در نظر دارد محصولاتی با فرکانسها و ظرفیتهای مختلف بسازد .

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر