اینترنت کابلی یا فیبر نوری: کدام بهتر است؟

اینترنت کابلی یا فیبر نوری: کدام بهتر است؟

کدام یک سریع تر و بهتر است؟ فیبر نوری یا اینترنت کابلی؟

به محله جدیدی رفته اید و باید یک تصمیم مهم بگیرید؟ 
قطعا اینترنت 56K دایل آپ را نمی خواهید چرا که زیادی برای دنیای وب مدرن آهسته است. اینترنت ماهواره ای در حال حاضر بسیار گران قیمت و پر از مشکل است چرا که به شدت تاخیر دارد و استفاده از آن محدود است. می توانید از اینترنت DSL استفاده کنید اما گزینه های سریع تری نیز موجود است. 
در نهایت بهترین گزینه های پیش روی شما اینترنت کابلی و فیبری است. اما کدام یک بهتر است؟ 

اینترنت کابلی چگونه کار می کنید؟ 
اینترنت کابلی از تکنولوژی تلویزیون کابلی استفاده می کند: دیتا از طریق کابل هم محور منتقل می شود. محتوا هسته مسی است که توسط یک عایق دی الکتریک، یک سپر مسی بافته شده و یک لایه پلاستیک بیرونی احاطه شده است. 
اینترنت کابلی نیازمند مودم کابلی در خانه  یا محل کار و یک سیستم نقطه پایانی مودم کابلی در محل اپراتور خود است. نکته بعدی چیزی است که مودم شما را به اینترنت متصل می کند. 
یک کابل هم محور این قابلیت را دارد که خیلی چیزهای بیشتری از اتصال اینترنت و دسترسی به تلویزیون به طور همزمان با پهنای باند خیلی زیاد را ارائه دهد. به همین دلیل معمولا هر دو سرویس با هم همراه هستند. 

اینترنت فیبری چگونه کار می کند؟ 
کابل فیبر نوری حاوی فیبرهای شیشه یا پلاستیکی است که به جای برق، نور را منتقل می کند. دیتای شما، چه تماس تلفنی باشد چه یک پادکست توسط نور منتقل می شود. 
این پروسه توسط بازتاب داخلی کلی کار می کند. هر زمان که نور به ماده برخورد کند می تواند جذب شده، بازتاب شده یا تجزیه شده باشد. اگر نور در حالی که در تلاش برای فرار از کابل باشد جذب شود هیچ اتصالی در انتها برقرار نخواهد شد و اگر در کابل منکسر شود، دیتا به آخر خط نمی رسد. در نتیجه نور باید از یک انتها به انتهای دیگر منعکس شود. 
به همین دلیل فیبر از دو لایه تشکیل شده است: هسته و روکش. لایه های بیرونی و درونی هر دو از شیشه، مثل سیلیکون دی اکسید ساخته شده اند، اما روکش بیرونی می تواند از مواد دیگری تشکیل شده باشد تا شاخص شکست پایین تری نسبت به هسته داشته باشد. اگر روکش شاخص بالا تری داشته باشد نور می تواند در زمان انتقال از کابل فرار کند. 


اما کدام یک سریع تر است؟ 
قطعا فیبر سریع تر است. برای مثال گوگل ادعا می کند که گوگل فیبر سرعتش به 1 گیگابیت در ثانیه می رسد. سرعت ماکزیمم کابل کم است،  اما 200 مگابیت بر ثانیه است. در نتیجه در این قسمت برنده فیبر است. 
اما این امر به این معنی نیست که اگر اینترنت فیبری داشته باشید سرعت اینترنت شما بالاتر است. 
سرعت اتصال اینترنت به عوامل زیادی بستگی دارد. برای مثال اگر افراد زیادی در همسایگی شما هستند که به طور همزمان به اینترنت دسترسی دارند ویدئوهای شما دیرتر بارگذاری می شوند. این امر به خصوص در مورد کابل صادق است اما با فیبر نیز شما در امان نیستید. 
نکته دیگر تاثیر منفی رقابت است. برای مثال ممکن است یک شرکت به صورت تئوری از یک شرکت دیگر اینترنت پر سرعت تری را ارائه دهد چرا که یکی از اتصال کابل هم محور و دیگری از کابل های فیبر نوری استفاده کند اما در عمل سرعت و هزینه آن ها مشابه باشد. 
در نتیجه برای انتخاب بین فیبر و کابل باید یک سوال دیگر از خود بپرسید. 

خب کدام یک بهتر است؟ 
فیبرنسبت به کابل مزایای دیگری به جز سرعت نیز دارد. 
از آنجایی که کابل های فیبر نوری دیتا را سریع تر می فرستند، برای تماس های از راه دور مناسب تر هستند به همین دلیل برای اینترنت به کار برده می شوند. همچنین به این دلیل که به برق متصل نیستند در زمان اوج مصرف ضعیف نمی شوند. از آنجایی که از شیشه یا پلاستیک ساخته شده اند نسبت به دخالت خطوط برق، تجهیزات الکتریکی یا برق گرفتگی کم تر حساس هستند. 
اما اینترنت کابلی در دسترس تر است. هرجا که تلویزیون کابلی موجود باشد، در نتیجه بیشتر مکان ها به آن دسترسی دارند. از طرف دیگر اینترنت فیبری به بعضی شهرها محدود می شود و حتی ممکن است در یک شهر فقط بعضی از مناطق به آن دسترسی داشته باشند. 
در مورد قیمت بستگی به شرکت ارائه دهنده دارد. اینترنت کابلی به زیرساخت شرکت موجود بستگی دارد ( چرا که تلویزیون کابلی مدت هاست که موجود است) در حالی که فیبر به ایجاد کابل های جدید در یک منطقه بستگی دارد. از طرف دیگر، فیبر به مرور زمان ارزان تر می شود. در نتیجه با توجه به آنچه انتخاب می کنید با توجه به شرایط و شرکتی که انتخاب می کنید هزینه ها می تواند متفاوت باشد. 

آینده چطور؟ 
بین کابل و فیبر، فیبربرای آینده مناسب تر است. شرکت های زیادی پا در این مسیر گذاشته اند و تعدادشان بیشتر هم می شود. 
البته نمی گوییم که فیبر، آینده دسترسی به اینترنت شهری است. اینترنت ماهواره ای در حال حاضر مشکل تاخیر دارد، اما در سراسر جهان اینترنت پر سرعت به مردم ارائه می دهد. در نتیجه اینترنت ماهواره ای به افرادی که در روستاها زندگی می کنند اینترنت پر سرعت ارائه می دهد و در محیط های شهری جایگزینی برای کابل و فیبر است که به بعضی مناطق محدود می شوند. 
این همه ی داستان نیست. برای مثال، گوگل در حال کار کردن روی امکان دسترسی اینترنت با استفاده از بالون می باشد در حالی که فیس بوک روی دسترسی به اینترنت با استفاده از پهپاد و لیزر تحقیق می کند. 
همچنین نمی توان پیشرفت سریع اینترنت سلولی و LTE را نادیده گرفت. روز به روز تعداد افرادی که از گوشی هوشمند به جای کامپیوتر استفاده می کنند بیشتر و بیشتر می شود. هات اسپات های قابل حمل ، اینترنت پر سرعت تری را نسبت به آنچه مشتریان هم اکنون دریافت می کنند به آن ها ارائه می دهد. از آنجایی که شرکت ها شبکه های خود را می سازند و تکنولوژی پیشرفت می کند باید منتظر گزینه های بهتر باشیم. اما در حال حاضر سهمیه کوچک دیتا، شبکه های سلولی را از اتصال همه دستگاه ها به اینترنت باز می دارد. 

کدام یک مناسب شماست؟
کابل سرعت بسیار عالی را ارائه می دهد و سال هاست که موجود است. از نظر تکنولوژی بهترین گزینه نیست اما آنقدر خوب هست که کار ما را راه بیندازد. با این حال فیبر روز به روز گزینه بهتر و ارزان تری برای بیشتر مردم  می شود. در بین این دو آینده برای فیبر است. 

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید

 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر