دریاچه شهیون ( سد دز )

دریاچه شهیون ( سد دز )

دریاچه شهیون یا دریاچه سد دز در موقعیت جغرافیایی N323800 E482746 در استان خوزستان واقع است. این دریاچه یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران در شمال غربی دزفول و پشت دو کوه شاداب و تنگوان شکل گرفته و چهره زیبایی به منطقه شهیون بخشیده است.

دریاچه شهیون یا دریاچه سد دز در موقعیت جغرافیایی N323800 E482746 در استان خوزستان واقع است. این دریاچه یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران در شمال غربی دزفول و پشت دو کوه شاداب و تنگوان شکل گرفته و چهره زیبایی به منطقه شهیون بخشیده است. این دریاچه زمینه مساعدی جهت انجام ورزش‌های آبی از جمله قایقرانی، اسکی و شنا و … به وجود آورده است. وجود چند جزیره کوچک و بزرگ که روی آن‌ها انبوهی از درختان کُنار و بادام کوهی به چشم می‌خورد، جلوه خاصی به دریاچه داده است به گونه‌ای که جزیره بزرگ وسط دریاچه با مساحتی بالغ بر 60 هزار مترمربع، چشم‌انداز زیبایی را به وجود آورده است. بر روی این جزیره درختان کنار، بادام کوهی، کلخنگ و بید و همچنین جانوران کوچکی همچون روباه و خرگوش در کنار پرندگان زیبایی مانند تیهو و کبک و پرندگان دریایی، حیات وحش بی‌نظیری را به وجود آورده است. این جزیره به دلیل موقعیت جغرافیایی خوب و مسطح بودن زمین آن، شرایط مناسبی را جهت احداث مراکز تفریحی و اقامتی و جذب گردشگران به منطقه فراهم آورده است. در این دریاچه انواع آبزیان پرورش داده می‌شوند به همین دلیل در فصولی از سال محل مناسبی برای صید ماهی می‌باشد.

براي رسيدن به اين درياچه بايد از جاده شهيون تا رسيدن به جاده انحرافي درياچه طي مسير کرد. اين جاده تا پاي درياچه به صورت آسفالته است در قسمتي مشخص از کنار درياچه يک پارکينگ مناسب به همراه تعداد زيادي قايق براي گردشگران قرار داده شده است. با يک ساعت پياده روي مي توانيد به منطقه بسيار زيبا و سرسبز و پوشيده از درختان نخل برسيد. در اين مکان چشمه اي قرار دارد که از بالاي کوه سرازير شده و در قسمت پايين نيز منظره بسيار زيباي درياچه قرار دارد. در قسمتي از محوطه درختان نخلي وجود دارند که 50سال پيش به زير آب رفته و اکنون يکي دو سال است که دوباره سر از آب بيرون آورده اند.

وسعت درياچه دز در شرايط پر آبي و کم آبي کمي متفاوت بوده و در حالت نهايي چيزي در حدود شش هزار هکتار است. عمق درياچه نيز تا ۵۰ متر متغير است. از عجايب درياچه سد دز آن که در درياچه اي که در استان گرمسير خوزستان واقع است با نام قزل آلا(که يک ماهي سرد آبي است) برخورد مي کنيم. قزل آلاي رنگين کمان جزو ماهي هاي غير بومي درياچه دز است، که با توجه به تحمل بيشتر اين نوع قزل آلا- در مقايسه با انواع ديگر اين ماهي-نسبت به دماي محيط، چند سال پيش در درياچه سد رها سازي شده و اکنون توانسته خود را با شرايط محيطي آن وفق دهد. ضمن آن که بايد اشاره داشت؛ درياچه دز بسيار بزرگ است و در نقاط مختلف آن، دمايي واحد و يکسان وجود ندارد، چرا که در برخي نقاط به دليل ورود جريان هاي خنک فصلي از ارتفاعات منطقه يا جوشش چشمه هاي زير زميني از بستر درياچه، دماي آب نسبت به محيط پيرامون تا حد قابل ملاحظه اي کاهش مي يابد که همين مي تواند محيط دلخواه و مناسبي را به عنوان زيستگاه ماهي قزل آلافراهم آورد.

منطقه شهيون از توابع شهرستان دزفول است که در 15 کیلومتری شمال شهر دزفول قرار گرفته و مساحتی بالغ بر 302 کیلومتر مربع را دارا می باشد. راه آسفالته دزفول-شهیون به مسافت تقریبی 75 کیلومتر تا آخرین روستا یعنی آبیدسری کشیده شده و مسافت آن تا اولین روستا یعنی بیشه بزان ۳۴ کیلومتر می باشد. علاوه بر جاده اصلی کنونی جاده های فرعی آسفالته شده و شنی وجود دارد که روستاهای اطراف را به جاده اصلی متصل می کند.

نطقه شهیون از نظر زمین شناسی به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شود. قسمت جنوبی آن از انتهای گلال حیدری در جنوب شروع و تا قلعه شاداب (Shadab) و روستای بیشه بزان ادامه دارد. این قسمت از منطقه را کنگلومرای بختیاری که شامل قلوه سنگ های ریز و درشت با سیمانتاسیون شن و ماسه پوشیده شده است. سازند كنگلومرای بختياری ويژگی رسوبات آبرفتی – كوهپايه‌ای حاصل از فرسايش ارتفاعات را دارد كه بيشتر شامل كنگلومرا و ماسه‎سنگ‎آهكي است كه گاهي به صورت هم‌شيب و گاهي دگرشيب بر روي سازندهاي كهن‌تر نهشته شده است.از ویژگی های مهم این منطقه وجود دره های عمیق و دیدنی می¬باشد که مناظری بدیع از خلقت را نمایان می سازد. قسمت شمال منطقه را سازند آغاجاری تشکیل می دهد. جنس این سازند به طور متناوب شامل مارن های سرخ رنگ همراه با لایه های سیلتی و ماسه سنگ های ریز دانه است. سن این سازند میوسن بالایی تا پلیوسن است. این منطقه ادامه رشته کوه های زاگرس بوده که هرچه به مرکز منطقه نزدیک شویم تپه ماهورها، صخره ها و تخته سنگ های ماسه ای را تشکیل می دهد. این منطقه به دلیل وجود کوهپایه ها، دره های آبرفتی و چشمه هایی که در اغلب سال پربار اند، سرسبزی و زیبایی خیره کننده ای را در بیشتر فصول سال دارند. به علت نزدیکی این منطقه به کوه های زاگرس در شمال و جلگه گرم خوزستان در جنوب، گونه ی آب و هوایی متفاوتی در این منطقه به وجود آمده است. بادی که از جنوب شرق می وزد تابستان هوا راگرم و زمستان معتدل، و باد شمال غربی تابستان هوا را معتدل و زمستان سرد می نماید.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر