‌خالق وب در بیست و هشتمین سالگرد تولد وب هشدار داد

‌خالق وب در بیست و هشتمین سالگرد تولد وب هشدار داد

همه ما با سر تیم برنرز لی خالق وب آشنا هستیم. دانشمند علوم کامپیوتر که نزدیک به بیست و هشت سال پیش سنگ بنای وب را پایه‌گذاری کرد. او درباره اتفاقی که در یک سال گذشته میلادی به وقوع پیوست هشدار داد.

برنرزلی در ارتباط با اوضاع و احوال این روزهای وب گفت: «در یک سال گذشته با نگرانی شاهد شکل‌گیری سه روند جدید بودم. سه روندی که به دنبال آن هستند تا ماهیت اصلی وب را مخدوش سازند و به مردم اجازه ندهند به شیوه صحیح و درست از وب استفاده کنند. این سه روند مخرب به سرعت وب را با چالش اساسی روبرو خواهند ساخت. داده‌های در معرض تهدید قرار گرفته، اخبار جعلی و نظارت گسترده بر فعالیت‌های مردم همانند آتشی هستند که به سرعت در حال زبانه کشیدن و گسترش هستند. حتا کشورهایی که مدعی هستند دولت‌شان مدافع منافع شهروندانشان هستند به طور مداوم در حال رصد کردن شهروندان خود هستند و این‌کار را در کمال راحتی و به سادگی هر چه تمام‌تر انجام می‌دهند. آن‌چه در قالب گزارش‌های چند وقت اخیر منتشر شده نشان می‌دهد که آژانس‌های دولتی در ابعاد گسترده‌ای در حال انجام چنین کاری هستند. رویکرد اتخاذ شده در درازمدت باعث دلسردی شده و مانع از آن می‌شود تا وب کارکرد عینی خود که همانا کمک به مردم در ارتباط با کشف موضوعات مهم، بررسی مسائل مربوط به سلامت و مسائل اجتماعی می‌شود را دنبال کند.»

زمانی که برنرزلی ایده خود را برای اولین بار مطرح می‌کرد، این‌گونه تصور می‌کرد که در حال آماده‌سازی پلتفرم کاملا بازی است که به هر کاربری اجازه خواهد داد در هر مکانی اطلاعات را به اشتراک قرار داده و به فرصت‌های جدید و همکاری‌های جدید بدون مرزبندی‌های جغرافیایی و فرهنگی دست پیدا کند. اما برنرزلی همراه با مدافعان حریم خصوصی و کارشناسان امنیت سایبری با توجه به هک‌هایی در ابعاد گسترده و انتشار اخبار جعلی که از طریق ارتشی از روبات‌ها و نرم‌افزارهای علم داده انتشار پیدا می‌کنند نگران شده‌اند.

اسناد منتشر شده نشان می‌دهد آژانس‌ها با یکسری ابزارهای هک بسیار پیشرفته به راحتی قادر هستند دستگاه‌های محبوبی همچون آی‌فون، تلویزیون‌های هوشمند و اسمارت‌فون‌های اندرویدی را تحت نظارت خود قرار دهند. کارشناسان امنیتی می‌گویند: «کافی است به اطراف خود نگاه کنید. میلیون‌ها دستگاه هوشمند از قبیل ترمستات‌های دیجیتالی و هشداردهنده‌های آتش درون اکوسیستم اینترنت اشیا در کنار شما قرار دارند.»

برنرزلی تنها تکنولوژیست سطح بالایی نیست که نگرانی خود را از بابت این مسائل به صراحت ابزار داشته است. در همین ارتباط مونیک مارو، مدیر اسبق اجرایی سیسکو خواستار بازنگری مسائل مربوط به حریم خصوصی و امنیت شده است. او در جلسه‌ای که روز شنبه در آستین تگزاس برگزار شد این پرسش را مطرح کرد: «ما چگونه می‌توانیم به شکل مسئولانه‌ای از فناوری استفاده کنیم؟ دستگاه‌های پزشکی به آرامی در حال ورود به صنعت بهداشت و درمان هستند. نقص‌های امنیتی در این دستگاه‌ها به راحتی می‌توانند سوابق بیماران را در معرض تهدید قرار دهند.»

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر