بررسی نوکیا 6؛ جدیدترین تجربه اندرویدی فنلاندی‌ها!

بررسی نوکیا 6؛ جدیدترین تجربه اندرویدی فنلاندی‌ها!

نوکیا 6 را می‌توان قدرتمندترین میان رده اندرویدی نوکیا پس از بازگشت به بازار گوشی‌های هوشمند دانست که به همراه نوکیا 3 و 5 در نمایشگاه MWC 2017 معرفی گردید. همراه ما باشید تا به طور مفصل ویژگی‌های این گوشی نوکیا را در ادامه بررسی نماییم.

نوکیا 6 را می‌توان قدرتمندترین میان رده اندرویدی نوکیا پس از بازگشت به بازار گوشی‌های هوشمند دانست که به همراه نوکیا 3 و 5 در نمایشگاه  MWC 2017 معرفی گردید. همراه ما باشید تا به طور مفصل ویژگی‌های این گوشی نوکیا را در ادامه بررسی نماییم.

 دوستداران برند نوکیا در جریان هستند که این شرکت پس از روی کار آمدن پلتفرم اندروید در سال ۲۰۱۲، برخلاف دیگر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند مطرح به واسطه جهت‌دهی‌های استیو اولمر، به سمت استفاده از پلتفرم ویندوز فون مایکروسافت در گوشی‌های هوشمند خود روی آورد. از آنجا که ویندوز فون در آن زمان از قابلیت‌های کنونی (ویندوز ۱۰ موبایل) بهره نمی‌برد، روز به روز میزان استفاده کنندگان آن نیز کاهش می‌یافت و همین امر نیز باعث افول روز افزون نوکیا گردید.

البته نوکیا که در سال ۲۰۱۲ به نوعی وفادارترین شریک سخت افزاری مایکروسافت در بخش گوشی همراه محسوب می‌شد، در سال ۲۰۱۳ سعی کرد با عرضه گوشی‌های سری ایکس، علاقه‌مندان به این برند که می‌خواستند محصولات آن با طعم پلتفرم اندروید نیز تجربه کنند را به بازار عرضه کرد، با این حال این خانواده هیچ‌گاه نتوانست موفقیت سری لومیا را تکرار کند.

در هر حال هیئت مدیره نوکیا در پایان آن سال با پیشنهاد ۷٫۲ دلاری مایکروسافت در جهت خرید کارخانه جات تولید گوشی‌های هوشمند این برند را پذیرفت و به نوعی از این بازار کنار رفت. البته نام، برند و هویت نوکیا چیزی نبود که رؤسای این شرکت آن را به ردموندی‌ها واگذار کرده بودند، به نوعی که در آن زمان تصویب شد که شرکت مادر (Nokia) از حق عرضه گوشی هوشمند جدیدی با برند خود تا پایان سال ۲۰۱۶ منع شد.

البته نوکیا در این مدت (۲۰۱۲_۲۰۱۶) تمرکز خود را بر روی دیگر حوزه‌های فناوری از جمله واقعیت مجازی و عرضه گجت‌های هوشمند مرتبط با سلامتی معطوف کرد. این شرکت حتی در سال ۲۰۱۴ بخش تولید تجهیزات مخابراتی آلکاتل را به مبلغ هنگفت 16 میلیارد دلاری تصاحب کرد. به هر حال با پایان یافتن زمان محدودیت نوکیا، این شرکت در نمایشگاه MWC  2017 از ۳ گوشی هوشمند و یک گوشی کلاسیک جدید رونمایی کرد. قدرتمندترین میان رده فنلاندی‌ها، نوکیا 6 نام دارد که هرچند برخی سخت افزار آن همچون تراشه مرکزی نسبت به پرچم‌داران بازار یک سر و گردن پایین‌تر است، با این حال برخورداری از 4 گیگابایت حافظه رم و دوربین باکیفیت، نوکیا 6 را به یکی از ایده‌آل ترین میان رده‌های اندرویدی بازار تبدیل کرده است.

مروری اجمالی بر مشخصات سخت افزاری نوکیا 6:

  • ابعاد ۱۵۴ در ۷۵٫۸ در ۸٫۴ میلی‌متر
  •  وزن ۱۶۹ گرم
  •  دو سیم‌کارت با پشتیبانی از شبکه‌های GSM / HSPA / LTE
  •  نمایشگر آی‌پی‌اس ال‌سی‌دی ۵٫۵ اینچی با وضوح Full HD (رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل) / تراکم پیکسلی ۴۰۳ پی‌پی‌آی / نسبت صفحه به بدنه ۷۰٫۷ درصد / محافظت با گوریلا گلس نسخه  ۳
  •  سیستم عامل اندروید ۷٫۱٫۱ نوقا
  •  چیپست اسنپ‌دراگون ۴۳۰ شامل هشت هسته ۱٫۴ گیگاهرتزی  Cortex-A53
  •  پردازنده گرافیکی Adreno 505
  •  ۳ یا ۴ گیگابایت رم
  •  ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی / پشتیبانی از کارت حافظه تا ۲۵۶۶ گیگابایت
  •  دوربین اصلی ۱۶ مگاپیکسلی/ اپرچر f2.0 / دارای فلاش ال‌ای‌دی / فیلم‌برداری با رزولوشن ۱۰۸۰p
  •  دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی/ اپرچر f2.0
  •  باتری غیرقابل تعویض ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با قابلیت شارژ سریع
  •  دارای حسگر اثر انگشت

طراحی

گوشی‌های ساخت نوکیا از دوام و ظرافت خاصی برخوردار هستند، نوکیا 6 نیز با پیروی از این مقوله، دارای بدنه‌ای یکپارچه آلومینیومی مینیمالیستی با گوشی‌هایی گرد است. نمایشگر این محصول که تقریباً 71.4 درصد قاب جلویی را پوشش داده، توسط گوریلا گلس 2.5D محافظت شده که به دلیل برخورداری از شیشه خمیده، جلوه خاصی به آن داده است.

در بالای گوشی در یک سمت آن درگاه جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون جای گرفته است و در سمت مقابل آن یک باند آنتن مشاهده می‌شود. شاید جالب باشد که بدانید هرچند سبک طراحی به کار رفته در این گوشی، بسیار شبیه با سایر محصولات اندرویدی میان رده در بازار است، با این حال ظرافت ساخت و آرگونومی ویژه‌ای در طراحی این محصول استفاده شده که تنها می‌توان آن را از نوکیا انتظار داشت. حاشیه کناری صفحه نمایش نه زیاد است و نه کم و در سوی دیگر در قسمت پایین آن دکمه فیزیکی هوم که با سنسور اثر انگشت یکپارچه شده قرار گرفته است.

 نوکیا 6 دارای ابعادی حدود 154 میلی‌متر در 75.8 میلی‌متر و ضخامتی در حدود 8.4 میلی‌متر است. این گوشی با ابعاد ذکر شده وزنی معادل 169 گرم را به خود اختصاص داده است. همان‌طور که گفته شد، دور گوشی نوکیا ۶ توسط یک قاب آلومینیومی با باندهای قابل مشاهده آنتن پوشیده شده است و دو دکمه تنظیم صدا و پاور در سمت راست گوشی نقش بسته‌اند و جایگاه هیبریدی سیم‌کارت در سمت چپ گوشی قرار گرفته است.

نمایشگر

از آنجا که نوکیا 6 را می‌توانیم یک میان رده قلمداد کنیم، نباید انتظار تعبیه سخت افزاری بسیار قدرتمند در آن را داشته باشید. بر همین اساس این گوشی فنلاندی از نمایشگری 5.5 اینچی iPS LCD با رزولوشن تصویر فول اچ‌دی و چگالی تصویر 401 پیکسل در هر اینچ بهره برده که از وضوح و شفافیت خوبی حتی در زیر نور مستقیم خورشید برخوردار است.

پردازنده

نوع و قدرت پردازنده یکی از عوامل اصلی در تصمیم گیری بسیاری از افرادی است که قصد خرید گوشی هوشمند دارد. چیپ اسنپ‌دراگون ۴۳۰ مورد استفاده در نوکیا ۶ یکی از معدود بخش‌های آن است که بسیاری از مردم، نوکیا را بابت انتخاب این پردازنده سرزنش می‌کنند. این پردازنده دارای فرکانس کاری ۱٫۴G گیگاهرتز بوده و متشکل از هشت هسته‌ Cortex-A53 هست.

 در گوشی‌های هوشمند امروزی، پردازنده‌ی گرافیکی نیز بسیار مهم است. نوکیا ۶ نیز بر همین اساس مجهز به یک پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 505 است. به طور کلی تراشه مرکزی و واحد پردازش گرافیکی نوکیا هرچند می‌تواند در حال حاضر اغلب نیاز تمام کاربران را مرتفع کند و از پس اجرای تمامی اپلیکیشن‌های موجود درآید، با این حال در نظر داشته باشید که گوگل توسعه دهندگان را به توسعه برنامه‌های 64 بیتی سوق می‌دهد، از این رو به نظر می‌رسد اسنپ‌دراگون 430 در سال‌های آینده و به مرور زمان از رده خارج شود.

حافظه

نوکیا 6 در نسخه با 3 و 4 گیگابایت حافظه رم به بازار عرضه خواهد شد که به ترتیب از 32 و 64 گیگابایت حافظه ذخیره سازی داخلی بهره می‌برند. در نظر داشته باشید که این محصول از دو سیم کارت پشتیبانی کرده، با این حال می‌توان از خشاب سیم کارت دوم برای قرار دادن کارت حافظه جانبی استفاده کرد. هرچند پردازنده 430 را نمی‌توان یک تراشه تاپ و رده اول کوالکام دانست، با این حال نوکیا با استفاده از 4 گیگابایت حافظه رم شرایطی را فراهم کرده که هیچ‌گونه لگی در اجرا برنامه‌ها احساس نشود و در سوی دیگر وجه تمایزی میان نوکیا 6 و سایر میان رده‌های بازار که اغلب از 2 یا 3 گیگابایت حافظه رم بهره می‌برند را ایجاد کرده باشد.

باتری

نوکیا 6، همچون گلکسی اس 8 به یک باتری 3 هزار میلی آمپر ساعتی مجهز شده است. البته در نظر داشته باشید که نمایشگری پرچم‌دار سامسونگ دارای نمایشگری با وضوح تصویر QHD است و این در حالیست که نوکیا 6 دارای نمایشگری فول اچ‌دی می‌باشد که به مرتب انرژی کمتری نسبت به پنل اس 8 مصرف می‌کند. به هر حال ظرفیت باتری نوکیا 6 نسبت به میان رده‌های اندرویدی بازار میزانی عادی محسوب می‌شود.

دوربین

گوشی مذکور دارای یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی مجهز به سیستم تشخیص فاز و فوکوس خودکار لیزری است. در قاب جلویی نیز یک دوربین ۸ مگاپیکسلی برای عکاسی سلفی قرار گرفته است. رابط کاربری برنامه دوربین این گوشی با چند کلید میانبر در دو طرف همراه است که از جمله آن‌ها می‌توان به تنظیمات فلاش و حالت HDR اشاره کرد. تنظیمات سرعت شاتر نیز در دسترس است که با استفاده از آن می‌توان به عکس‌برداری در محیط‌های کم‌نور پرداخت.

پلتفرم و رابط کاربری

نوکیا 6 به طور پیش‌فرض از اندروید 7.1.1 بهره می‌برد و این در حالیست که رابط کاربری آن نزدیک به نسخه خالص پلتفرم موبایلی گوگل است. سیستم عامل اندروید یک اکوسیستم اپن سورس بوده و این موضوع باعث می‌شود تا هر شخص یا شرکتی بتواند کدهای اندروید را انتخاب و با اضافه کردن چند ویژگی برای کارهای مختلف ماهیت آن را تغییر دهد. از این رو اگر شما از یکی از گوشی‌های سامسونگ، اچ تی سی و شیائومی و غیره استفاده می‌کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که شما با نسخه‌ای از اندروید سرو کار دارید که به نسخه اصلی گوگل شباهت ندارد و اگر مایل باشید اندروید خالص را تجربه کنید باید یکی از گوشی‌های پیکسل گوگل، نکسوس و یا سری موتو شرکت موتورولا را خریداری کنید که البته تمامی این گوشی‌ها در لیست پرچم‌داران بازار قرار می‌گیرند و برای استفاده از آن‌ها باید هزینه زیادی را بپردازید. به هر حال نوکیا با تجهیز گوشی جدید خود به اندروید خالص یک عامل جذب دیگر برای کاربرانی که می‌خواهند از رابط‌های کاربری پیچیده دوری کنند را ایجاد کرده است.

 

 

"با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید "


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر