چگونه با رمزواژه از ویندوز 10 محافظت کنیم؟

چگونه با رمزواژه از ویندوز 10 محافظت کنیم؟

ویندوز 10 روش های مختلفی برای قفل گذاری و حفظ امنیت کامپیوتر شما دارد. شما کدام را بیشتر می پسندید؟

کامپیوتر شما گاوصندوقی از اطلاعات شخصی و خصوصی شماست. اسناد تجاری، اطلاعات بانکی، عکس های شخصی و حتی بیشتر. خوشبختانه ویندوز 10 روش های قفل سازی خیلی خوبی دارد که می تواند از دیتای شما محافظت کند. 

نگاهی می اندازیم به همه ی روش هایی که توسط آن ها می توانید ویندوز 10 خود را با رمزواژه در امان نگاه دارید 

رمزواژه ها
رمزواژه ها انواع مختلفی دارند که بسته به حساب کاربری که روی ویندوز خود دارید می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید. همه این روش ها خوب هستند و تنها تفاوت های کوچکی بین آن ها دیده می شود. 
حساب کاربری مایکروسافت 
بیشتر کاربران ویندوز 10 با استفاده از رمزواژه حساب کاربری مایکروسافت کامپیوتر خود را قفل می کنند. هنگام نصب ویندوز 10 از شما آدرس ایمیل حساب کاربری مایکروسافت و رمزواژه پرسیده می شود. این کار به این خاطر است که مایکروسافت یک حساب کاربری برای شما می سازد که با رمزواژه امنیت آن تضمین می شود. 
حفظ امنیت کامپیوتر ویندوز 10 با رمزواژه حساب کاربری نقاط قوت و ضعف خود را دارد. 
نقطه مثبت این است که کامپیوتر شما با یک رمزواژه خیلی قوی محافظت می شود. استفاده از حساب کاربری مایکروسافت نقاط قوت دیگری نیز دارد. برای مثال کلید مجوز ویندوز 10 مستقیماٌ به حساب کاربری مایکروسافت متصل است و نه فقط سخت افزار سیستم. ارتباط حساب کاربری مایکروسافت به کلید محصول نصب سخت افزار جدید را ساده تر می کند. 
مزیت دیگر استفاده از حساب کاربری مایکروسافت همگام سازی با تنظیمات است. تنظیمات شخصی شما با ورود به هر دستگاه همگام سازی می شود و در زمان شما صرفه جویی می شود.  
نقطه منفی این است که هرگاه که کامپیوتر خود را روشن کردید باید رمزواژه حساب کاربری مایکروسافت خود را وارد کنید. علاوه بر آن اگر فراموشش کنید نمی توانید وارد کامپیوتر خود شوید و ناچارید رمزواژه خود را به طور کامل عوض کنید. 
هنگام متصل بودن به حساب کاربری مایکروسافت حریم شخصی نیز به خطر می افتد. ویندوز 10 به خودی خود مشکلات امنیتی زیادی دارد و وقتی شما به حساب کاربری مایکروسافت خود متصل می شوید مایکروسافت اطلاعات ورود شما از جمله تاریخ و زمان، اطلاعاتی در مورد سرویسی که به آن متصل شده اید و همچنین آدرس IP شما و حتی موقعیت مکانی شما را ضبط می کند. 

حساب کاربری محلی 
دوست ندارید از حساب کاربری مایکروسافت خود برای امن سازی ویندوز 10 استفاده کنید؟ می توانید در عوض از حساب کاربری محلی استفاده کنید. یک حساب کاربری محلی به اندازه حساب کاربری مایکروسافت امنیت شما را فراهم می کند و به آدرس ایمیل شما هم متصل نیست. 
البته مایکروسافت به شما نمی گوید که چنین گزینه ای وجود دارد. اما شما به راحتی می توانید از این روش استفاده کنید. اما حتما از یک رمزواژه قوی استفاده کنید. 
علاوه بر آن، اگر تازه می خواهید ویندوز 10 نصب کنید می توانید از Offline account به جای به اشتراک گذاری حساب کاربری مایکروسافت خود استفاده کنید. 

پین 
ویندوز 10 روش های جایگزین بسیار زیادی برای حفظ امنیت سیستم شما دارد. استفاده از پین یکی از آن هاست. استفاده از پین مزایای زیادی دارد. یکی از آن ها کاهش طول رمزواژه است. نقطه منفی؟ پین شما بسیار کوتاه تر و در نتیجه ناامن تر است. شکستن یک پین چهار رقمی به شدت ساده است. 


چگونه پین تنظیم کنیم
برای باز کردن منو تنظیمات Windows Key + I را فشار دهید. به  Accounts > Sign-in options بروید. زیر PIN گزینه Add را انتخاب کنید. 


رمزواژه حساب کاربری ویندوز 10 کنونی خود را وارد کنید. حال پین مورد نظر را وارد کنید. پین شما نمی تواند یک الگوی عددی باشد. درضمن از انتخاب تاریخ تولد، شماره تلفن و دیگر الگو ها نیز خودداری کنید ( برای مثال 753159 که رقم های قطر پد شماره گیری است) 
وقتی که یک پین قوی انتخاب کردید گزینه OK را انتخاب کنید. 


اگر پین خود را فراموش کردید گزینه  I forgot my PIN را انتخاب کرده و آخرین رمزواژه حساب کاربری خود را وارد کنید. به این روش می توانید پین خود را ریست کرده و یک پین جدید انتخاب کنید. 

 

رمزواژه تصویری 
رمزواژه تصویری قابلیت جدیدی در ویندوز 10 است. در این روش تصویری که خودتان انتخاب کرده اید را باید بکشید. البته این روش مناسب صفحات لمسی است نه کامپیوترهای شخصی با صفحه کلید و موس. 


تنظیم رمزواژه تصویری
از صفحه Sign-in options گزینه Picture Password را انتخاب کنید. رمزواژه کنونی حساب کاربری خود را وارد کنید. 
سپس یک عکس انتخاب کنید. حال سه حرکت را روی صفحه نقاشی کنید. حرکت ها را به خاطر بسپارید چرا که رمزواژه شماست. طرح ها و الگوهای ساده بکشید. 
حرکات را دوباره بکشید تا تثبیت شوند. دفعه بعدی برای ورود به این رمزواژه نیاز دارید. 


اگر رمزواژه خود را فراموش کردید هنوز راهی برای دسترسی به ویندوز 10 خود دارید. حذف رمزواژه تصویری ساده است. به صفحه Sign-in options رفته و گزینه Remove را انتخاب کنید. 
قفل دینامیک 
قفل دینامیک روش جدید قفل ویندوز 10 است که به شما اجازه می دهد وقتی که گوشی شما در دسترس نیست کامپیوتر خود را قفل کنید. 
اگر قفل دینامیک شما فعال باشد دیگر نیازی نیست که  Windows Key + L را وارد کنید و یا در منو استارت چیزی را کلیک کنید. بلوتوث اینجا همه کاره است. شما به یک آداپتور بلوتوث و یا یک دستگاه با بلوتوث متصل نیاز دارید. 


اول با استفاده از بلوتوث گوشی خود را به ویندوز متصل کنید. سپس Windows Key + I را فشار داده و به Accounts > Sign-in options بروید. گزینه Allow Windows to detect when you’re away and automatically lock the device را تیک دار کنید. 
وقتی که گوشی شما که با بلوتوث به کامپیوتر متصل است دیگر مجاور کامپیوتر نیست سیستم ویندوز 10 قفل می شود. 
قفل دینامیک گزینه خوبی برای قفل کردن کامپیوتر است اما عالی نیست. چرا که در بعضی مواقع می تواند درست عمل نکند. برای مثال شما در یک کافه نشسته و روی اسناد خصوصی خود کار می کنید. قفل دینامیک شما فعال است. شما برای مدتی به جایی می روید و فکر می کنید که چون گوشی همراهتان است و از منطقه خارج شده اید کامپیوتر شما قفل می شود. اما ممکن است کاملاٌ از منطقه خارج نشده باشید و شخصی در نبود شما اطلاعات شخصی شما را بدزدد. 
شاید این سناریو کمی عجیب باشد اما احتمالش هست. 

همیشه از رمزواژه استفاده کنید
در این مقاله همه ی روش های حفظ امنیت ویندوز 10 را بررسی کردیم. نقاط مثبت و منفی آن ها را بررسی کردیم. اما مهم ترین نکته؟ همیشه از یک رمزواژه قوی و منحصر به فرد استفاده کنید!

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید

 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر