آیا زمان مرگ اوبونتو تاچ فرا رسیده است؟

آیا زمان مرگ اوبونتو تاچ فرا رسیده است؟

شرکت کانونیکال اعلام کرده که دیگر اوبونتو تاچ را پشتیبانی نخواهد کرد. اما اگر شما از این سیستم عامل استفاده می کنید و از آن راضی هستید تکلیف چیست؟

پلت فرم اوبونتو تاچ که در سال 2016 منتشر شد ( معمولاٌ به آن اوبونتو فون می گویند) تغییر زیادی در دنیا ایجاد نکرد. البته خیلی هم پروژه ناامید کننده ای نبود. 
اما در سال 2017، به روز رسانی امنیتی اوبونتو تاچ متوقف شد. 
کانونیکال اعلام کرد که پایان نزدیک است وهیچ دستگاه دیگری با این پلت فرم وارد بازار نمی شود و این سیستم عامل مرده است. 


از حالا به بعد دیگر نه نسخه جدیدی منتشر می شود، نه به روز رسانی می شود و نه حتی هیچ پیشرفتی در سیستم همگرایی آن صورت خواهد گرفت. اوبونتو تاچ راهی را می رود که وب او اس و یا خیلی از سیستم عامل های لمسی فراموش شده رفته اند. 
اما اگر شما یک گوشی اوبونتو تاچ دارید چه؟ چگونه می توانید از گوشی خود استفاده کنید؟ 

بیانیه کانونیکال
در تاریخ 5 آوریل سال 2017 مارک شاتلرورث، موسس اوبونتو اعلام کرد که این سیستم عامل تمرکز خود را روی چیز دیگری قرار خواهد داد که نتیجه آن پایان یونیتی دسکتاپ و اوبونتو تاچ خواهد بود. 
برای جذب سرمایه گذاران، کانونیکال دپارتمان هایی که پول ساز نیستند را می بندد. اوبونتو تاچ آنطور که کانونیکال امیدوار بود نتوانست توجه سازندگان موبایل را به خود جذب کند، اما دنیای تکنولوژی اینترنت اشیا رو به پیشرفت است در نتیجه این شرکت تمرکز خود را روی آن ها قرار داده است. 
آیا شما از یک گوشی یا تبلت اوبونتو تاچ استفاده می کنید؟ 
شاید دستگاه شما از اول آن را نصب داشته و یا خودتان روی آن اوبونتو دانلود و نصب کرده اید. به هر حال در این دو حالت ممکن است شما این سیستم عامل را روی گوشی خود داشته باشید. 
گوشی های اوبونتو تاچ
BQ و Meizu گوشی های اوبونتو تاچ بسیار زیادی را منتشر کرده اند. بیشتر این گوشی ها اندروید را نیز به صورت از پیش نصب شده روی خود داشتند. سخت افزار هر دو مشابه است، در نتیجه روی گوشی های هوشمند و تبلت های اوبونتو می توان اندروید را نصب کرد و بالعکس، روی گوشی ها و تبلت های اندروید می توان اوبونتو نصب کرد. 

گوشی هایی که اوبونتو تاچ دارند 

اوبونتو تاچ روی گوشی های زیر قابل اجرا است  :
•    فیرفون 
•    نکسوس5  ( 2013)
•    نکسوس 10
•    وان پلاس وان 
•    وان پلاس ایکس 
•    نکسوس 7 ( 2013)


اگر از هرکدام از این گوشی ها استفاده می کنید و نگران امنیت گوشی و اطلاعات خود هستید، نبود به روز رسانی ها در آینده ممکن است باعث شود که به دنبال یک جایگزین بگردید. 

گوگل اندروید را فراموش کنید: به دنبال یک اندروید منبع باز بگردید
گوگل اندروید منبع باز نیست. گرچه از کرنل لینوکس (هسته لينوكس) استفاده می کند اما بسیاری از تکنولوژی های آن اختصاصی هستند. اگر به دنبال یک جایگزین منبع باز برای اوبونتو فون هستید گوگل اندروید گزینه مناسبی نیست. 
AOSP می تواند گزینه مناسبی باشد. این پروژه منبع باز اندروید را می توان اندروید " خالص" نامید. چرا که اپلیکیشن های گوکل را نداشته و چند تفاوت کوچک دارد. اگرعلاقه شما به اوبونتو تاچ باعث شده که از گوگل متنفر باشید ROM های AOSP بسیار زیادی وجود دارد. 
گزینه هایی مانند  AOKP ( پروژخ اندروید اوپن کانگ)، ColorOS،  Replicant و  Cyanogen نیز می توانند جایگزین های خوبی باشند. اگر شما از یک گوشی Meizu اوبونتو تاچ استفاده می کنید سیستم عامل  Flyme OS که شبیه به iOS است می تواند جایگزین مناسبی  برای شما باشد. 
شما می توانید این ROM های سوم شخص را در وبسایت  XDA-Developers.com بیابید. تنها کافی است نام گوشی خود را جست و جو کنید تا ببینید چه چیزی برای شما موجود است. روش نصب در وبسایت توضیح داده شده است. 
دیگر پلت فرم های موبایل مبتنی بر لینوکس 
آیا پلت فرم موبایل دیگری وجود دارد که با گوشی اوبونتوی شما سازگار باشد؟ 
در حالی که کانونیکال تصمیم گرفته است که اوبونتو را رها کند، سیستم عامل های دیگری وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. یکی از این گزینه ها پلاسما موبایل است، یک نسخه خیلی زیبای موبایل از محیط دسکتاپ پلاسما. 
پلاسما موبایل در حال حاضر برای وان پلاس وان و نکسوس 5 ( 2013) موجود است. همچنین نسخه 64 بیتی نیز برای دستگاه هاص لمسی مبتنی بر اینتل موجود هستند. 
Sailfish OS نیز گزینه مناسبی است. سیستم عاملی مبتنی بر لینوکس که دستگاه های بسیار زیادی را پشتیبانی می کند و توسعه دهندگان هسته ای خیلی زیادی دارد. 
البته عملکرد این سیستم عامل ها روی گوشی شما به خود سیستم عامل و سازگاری آن بستگی دارد. 

می خواهید از اوبونتو تاچ استفاده کنید؟  
همه چیز را گفتیم اما هنوز به یک سوال اساسی پاسخ نداده ایم: کانونیکال اوبونتو تاچ را رها کرده است، اما اگر از آن راضی هستید چه؟ 
در حالی که خیلی به ندرت پیش می آید که گوشی یا تبلت اوبونتو شما به بدافزار دچار شود، باز هم همیشه باید از آخرین نسخه به روز رسانی ها استفاده کنید. به روز رسانی OTA 15 یک تعمیر امنیتی است، به روز رسانی که سیستم عامل اوبونتو تاچ را بیش از پیش قوی کرده و به شما اجازه می دهد تا مدت ها از آن استفاده کنید. 


قابلیت های جدید خوب هستند اما امنیت اطلاعات شما مهم تر است. 
البته تا مرگ کامل اوبونتو زمان زیادی مانده است. سیستم کارت اوبوتو تاچ به این معنی است که اپلیکیشن های استاندارد در بسیاری از موارد دیگر قابل استفاده نیستند. اما شبکه های اجتماعی، مرور وب و ایمیل به کار خود ادامه خواهند داد. 

آیا اوبونتو تاچ می تواند نجات پیدا کند؟ 
خوشبختانه اگر دلتان نمی خواهد هیچ یک از اقدامات زیر را انجام دهید هنوز امیدی هست. تیم  UBports قصد دارد که پروژه اوبونتو تاچ را ادامه دهد. در حال حاضر آن ها به دنبال توسعه دهندگانی می گردند که این سیستم عامل را برای دستگاه های خیلی بیشتری ارائه دهند. 
UBports در حال تلاش برای جذب سرمایه و مهندسین نرم افزار برای دستگاه های مختلف است. این گروه در حال حاضر تبلت های نکسوس 7 و نکسوس 10 را پشتیبانی می کند. 
این گروه می تواند اوبونتو تاچ را نجات داده و آینده آن را تغییر دهد اما این موضوع بستگی به میزان تعهد برنامه نویس ها و سرمایه گذاران دارد. 
با پشتیبانی های مداوم شاید کمی شانس وجود داشته باشد که نسخه موبایل اوبونتو بتواند دوباره نجات پیدا کند. شاید بعضی قابلیت ها تغییر کنند و همگرایی کلاٌ کنار گذاشته شود اما باز هم دلایل زیادی وجود دارد که از اوبونتو تاچ استفاده کنید. 

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

چیا

جمعه, 13 بهمن 1396

داشتم دنبال سرگذشت اوبونتو تاچ می گشتم که این پست رو دیدم ... خیلی نامید شدم ... در کل از جامعه اوپن سورس بعیده پروژه به این خوبی رو ول کنن ... حداقل باید انحصار گوگل رو یه قلقلکی می دادن

ممنون بابت مطلب

پاسخ

ثبت نظر