آیا مرورگر اج از مرورگرهای دیگر امن تر است؟

آیا مرورگر اج از مرورگرهای دیگر امن تر است؟

مایکروسافت ادعا می کند که مرورگر اج از مرورگرهای کروم و فایرفاکس امن تر است.

به گزارش فیسیت، به نقل از سایبران، مایکروسافت ادعا می کند که مرورگر اج از مرورگرهای کروم و فایرفاکس امن تر است. در ادامه با فیسیت صحت و سقم این ادعا را در این خبر بررسی می کنیم.

ادعای مایکروسافت بر اساس گزارشی است که توسط آزمایشگاه های NSS منتشر شده است. کار اصلی NSS Labs فروش اطلاعات در زمینه خطرات و تهدیدات سایبری موجود و هم چنین روش های پیشگیری از آن ها می باشد. آن ها به این نتیجه رسیدند که SmartScreen که یک ویژگی امنیتی در مرورگر اج محسوب می شود، توانسته است ۹۹ درصد از نمونه های بدافزارهای مهندسی شده اجتماعی را مسدود کند.

SmartScreen تنها یک تصویر نیست

برای این که بتوانید این موضوع را درک کنید قبل از هر چیز باید بدانید که SmartScreen چیست. Microsoft SmartScreen برای اولین بار در مرورگر اینترنت اکسپلورر ۷ به عنوان یک فیلتر فیشینگ رونمایی شد و تا به امروز با ارائه هر نسخه از آن اتقاء چشمگیری یافته است. بررسی های NSS Labs به این نتیجه قطعی رسیده است که وقتی صحبت از صفحات فیشینگ یا بدافزار می شود، لیست های مایکروسافت بهتر عمل می کنند.

ابزارهایی مانند SmartScreen بسیار مفید هستند اما طبیعتاْ نمی توان تنها به آن ها متکی بود. شما باید در کنار این ابزارها از یک آنتی ویروس مناسب به اضافه برنامه هایی مانند MalwareBytes استفاده کنید تا از خودتان در برابر کلاهبرداری ها محافظت کنید و سایر مسیرهای ممکن برای حمله به سیستم خود را مسدود نمایید.

(مرورگرهای کروم و فایرفاکس نیز دارای چنین ویژگی مشابه‌ای هستند و هشدار مشابه‌ای را نشان می دهند اما به هیچ وجه شبیه صفحات هشدار قرمز رنگ و درخشان مرورگر اج نیستند.)

به روز رسانی های خودکار مرورگر

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا مرورگر شما مدام در حال به روز رسانی است؟ زیرا توسعه دهندگان به طور مداوم در حال افزودن پچ های جدید به منظور برطرف کردن مشکلات امنیتی مرورگرها هستند. به روز رسانی خودکار موجب می شود تا توسعه دهندگان این اطمینان خاطر را داشته باشند که کاربرانشان از آخرین نسخه ارائه شده که مشکلات آن نیز برطرف گردیده است، استفاده می کنند. مرورگر اج نیز به خوبی به روز رسانی های خودکار را انجام می دهد، اما این به روز رسانی ها در زمان آپدیت ویندوز انجام می گیرد. به همین دلیل است که شما نباید آپدیت ویندوز را غیرفعال کنید.

البته یک نکته منفی در مورد مرورگر مایکروسافت این است که...

آپدیت های ویندوز نسبت به آپدیت های مرورگر کروم و فایرفاکس در دوره های زمانی کمتری انجام می شود و از طرفی دیگر کاربر باید حتماْ ویندوز خود را پس از آپدیت ریست نمایید تا به روز رسانی های مرورگر اج اعمال شود. ( البته مایکروسافت اعلام کرده است که آن ها قصد دارند در آینده نزدیک برخی از به روز رسانی های مرورگر اج را از طریق فروشگاه ویندوز (Windows Store) عرضه کنند که این امر سبب می شود تا کاربران این مرورگر بتوانند با سرعت بیشتری آپدیت های خود را دریافت نمایند.)

گوگل کروم نیزدر زمینه به روز رسانی خودکار مرورگر پیشتاز است. این مرورگر به سرعت و بدون سروصدا زمانی که کاربر مرورگر را می بندد، خود را آپدیت می کند.

Sandboxing

مرورگر اج و کروم هر دو به طور کامل از فناوری Sandboxing استفاده می کنند. از طرفی دیگر مرورگر فایرفاکس در سال ۲۰۰۴ در حالی کار خود را آغاز نمود که مفهوم Sandboxing هنوز خیلی جدید بود. در حال حاضر این مرورگر تنها پلاگین های چندرسانه‌ای را Sandbox می نماید. برخلاف اینترنت اکسپلورر که توانست در نسخه ۱۰ خود ویژگی Sandboxing را معرفی نماید، فایرفاکس باید نگران حفظ سازگاری خود با افزونه هایی باشد که در طول این ۱۳ سال منتشر شدند و باید پاسخگوی این سوال باشد که چرا این روند تغییر را (استفاده کامل از ویژگی Sandboxing) تا این حد کند در پیش گرفته است.

بنابراین وقتی صحبت از ویژگی Sandboxing می شود به جرات می توان گفت که مرورگر اج کاملاْ به مرورگر فایرفاکس در این زمینه غلبه می کند اما تقریباْ با مرورگر کروم در رقابتی برابر قرار دارد.

تنظیمات حریم خصوصی

هر سه مرورگر بزرگ دنیای وب به نوعی دارای ویژگی حریم خصوصی هستند (این ویژگی در مرورگر اج با نام InPrivate، در مرورگر کروم با نام Incognito و در مرورگر فایرفاکس با نام Private Browsing شناخته می شود.)

 در سال ۲۰۱۵ فایرفاکس ویژگی Tracking Protection را معرفی نمود. این ویژگی تمام عناصر مسیریابی را از صفحاتی که در حالت Private Browsing دیده‌شده‌اند، حذف می‌کند.
علاوه بر این، مرورگر Tor بر اساس سورس کد فایرفاکس ایجاد شده است که با استفاده از ویژگی های امنیتی جدیدی که در آن گنجانده شده است به کاربران کمک می‌کند تا به‌صورت ناشناخته و بدون این‌که حتی قابل‌ردیابی باشند، وبگردی کنند.

مسئله با ارزش دیگری که درباره فایرفاکس وجود دارد آن است که این مرورگر برخلاف مرورگرهای شرکت های مایکروسافت و گوگل از بابت ردیابی کردن کاربران  یا فروش تبلیغات هدفمند هیچ گونه درآمدزایی برای خود نمی‌کند. درواقع می‌توان گفت کمپانی های بزرگ تر انگیزه ای برای بهبود حریم خصوصی کاربران ندارند.

سخن آخر

در حال حاضر مرورگر کروم و اج دارای ویژگی های امنیتی مشابه‌ای هستند. این ادعا که گفته می شود مرورگر اج از مرورگر کروم امن تر است تنها از آن جایی ناشی می شود که شرکت مایکروسافت لیست بهتر و کامل تری از وب سایت های نامناسب به نسبت شرکت گوگل تهیه کرده است. مرورگر فایرفاکس بعد از این دو مرورگر بزرگ قرار دارد اما سعی می کند تا فاصله خود را در سال ۲۰۱۷ با این دو رقیب خود کمتر کند. با این وجود این مرورگر بهتر می تواند حریم خصوصی شما را حذف نماید. بنابراین حداقل به نوبه خود دارای مزایایی است.

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید

 


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر