چگونه از طریق ویندوز، لینوکس را از راه دور کنترل کنیم؟

چگونه از طریق ویندوز، لینوکس را از راه دور کنترل کنیم؟

با این روش ها به راحتی می توانید با ویندوز کامپیوتر لینوکس خود را از راه دور کنترل کنید.

می خواهید یک سرور لینوکس راه بیاندازید؟ شاید در حال اجرای یک بازی ویدئویی است، یا شما آن را بعنوان وسیله ای برای فضای ذخیره سازی شبکه قرار داده اید. یا شما یک مرکز رسانه لینوکس، سیستم عامل ماشین بازی، یا یک کامپیوتر ساده ثانویه دارید.
هرکدام که باشد، گاهی اوقت زمانی نیاز دارید تا به راحتی از کامپیوتر یا لپ تاپتان به کامپیوتر لینوکس یا سرور لینوکس ( ما در این مقاله به آن یک " جعبه" می گوییم) دسترسی داشته باشید. بنابراین، راه حل چیست؟
کاربران ویندوز تعدادی ابزار در دسترس دارند که میشود آنها را برای کنترل از راه دور دستگاه لینوکس استفاده نمود. می خواهید بیشتر بدانید؟ بخوانید!


شما به آدرس آی پی دستگاه لینوکس خود نیاز دارید


قبل از شروع، شما باید آدرس آی پی دستگاه لینوکس خود را بدانید. ساده ترین راه برای این کاراین است که به سیستم لینوکس خود وارد شوید، ترمینال را باز کنید و دستور زیر  را وارد کنید:
ifconfig
آی پی آدرسی که برای وصل شدن نیاز است، نشان داده می شود. اگر جعبه لینوکس اتصال اترنت داشت، آدرس در کنار eth0 فهرست می شود. اگر به صورت بیسیم متصل است، در فهرست مقابل wlan0 جستجو کنید.

دستگاه های متصل


اگر این کار آسان نیست، روش ساده تری نیز وجود دارد. در مرورگر ویندوز خود، به روتر متصل شوید. در این مکان معمولاً یک آدرس مانند 192.168.0.1 یا 192.168.0.100 ... وجود دارد. شما آن را در روتر یا در مستنداتی که همراهش وجود دارد پیدا خواهید کرد.
آدرس آی پی را در جایی یادداشت کنید چرا که بعداٌ به آن نیاز پیدا خواهید کرد.  اطمینان پیدا کنید که شناسه کاربری و رمز عبور کامپیوتر یا سرور لینوکس خود را دارید.


دسترسی به جعبه لینوکس از طریق SSH


  SSH روش بسیار خوبی است که به دستگاه لینوکس خود دسترسی از راه دور پیدا کنید. اگرچه در ویندوز وجود ندارد، اما اپلیکیشن PuTTY  به راحتی دانلود می شود. PuTTY نصب نمی شود – شما به راحتی فایل EXE را دانلود می کنید. برای راحت تر شدن کار خود بهتر است که یک میانبر روی دسکتاپ خود بسازید.

Putty


برای استفاده از PuTTY برای SSH، اپلیکیشن را باز کنید و Session را انتخاب کنید. در قسمت Host Name، نام شبکه کامپیوتر لینوکس، یا آدرس آی پس را وارد کنید. SSh را انتخاب و باز کنید. گواهی نامه مربوط به اتصال را قبول می کنید؛ تمام کاری که مانده این است که از شناسه کاربری و رمز عبوردستگاهتان برای ورود استفاده کنید تا بتوانید محل نوشتن دستور را ببینید.
فواید SSH: استفاده از این روش تغییرات سریعی را بدون زحمت زیاد در لینوکس ایجاد می کند. مخصوصاً مناسب نصب نرم افزار و تغییرات مدیر سایت است. هچنین برای تنظیمات گزینه بعدی مناسب است. SSH برای سرور ها بدون نصب در دسکتاپ مفید است.


تنظیم یک اتصال از را دور با VNC


زمانی که شما می توانید SSH را استفاده کنید، یک اتصال شبکه ای مجازی (VNC) می تواند به دسکتاپ جعبه لینوکس شما دسترسی داشته باشد. اما برای شروع کار باید تعدادی نرم افزار VNC نصب کنید. یک اپلیکیشن سرورVNC و  یک client  نیاز است؛ 
یکی از گزینه های محبوب برای اتصال به لینوکس برتراز VNC ،  TightVNC  است. شما نرم افزار سرویس گیرنده های ویندوز را در وب سایت پیدا می کنید، اما مطمئن شوید که نسخه مناسب را انتخاب کرده اید- در ویندوزنسخه 32 بیتی و 64 بیتی قابل دانلود است. 
هنگامی که شما مراحل را انجام دادید، tightvncserver را روی سیستم Linux خود نصب کنید. این روند ممکن است از طریق SSH و یا دسترسی فیزیکی به کامپیوتر صورت گیرد.
بعد از چک کردن بروزرسانی ها:
sudo apt-get update
دستور زیر را اجرا کنید:
sudo apt-get install tightvncserver
پس از نصب، اجرا tightvncserver، و یک رمز عبور تعیین کنید.
sudo tightvncserver
محدوده هشت کاراکتری برای رمزعبور وجود دارد. در tightvncserver در حال اجرا، شما اطلاع رسانی را مشاهده می کنید که به شما شماره پورت را اطلاع می دهد.

VNC


آن را یادداشت کنید، سپس برنامه نمایشگر TightVNCرا در ویندوز اجرا کرده وآدرس IP و شماره پورت مورد نیاز را وارد کنید. این کار را با رمز عبور و کلیک روی اتصال ادامه دهید. پس از آن دسکتاپ از راه دور باز خواهد شد و شما می توانید از این برنامه استفاده کنید.
مزایای VNC: برای ارائه دسترسی سریع به کامپیوتر از راه دور، TightVNC محدودیتهای خود را دارد. در حالی که شما می توانید کارهای محاسباتی استانداردی را انجام دهید، بازی کردن و پخش ویدئو به شدت محدود است. اگر تماشای فیلم ها مورد نیاز است، شما به RDP نیاز دارید.


کنترل جعبه لینوکس شما از طریق RDP


گزینه نهایی RDP است، پروتکل دسکتاپ از راه دور، که برای ویندوز ساخته شده است. این بارلازم نیست هیچ چیزی بر روی کامپیوترتان نصب کنید.

Remote desktop connection


با این حال شما نیاز به اضافه کردن نرم افزار xrdp به لینوکس خود دارید. بهترین روش از طریق SSH با یک فرمان واحد انجام می شود:
sudo apt-get install xrdp
صبر کنید تا نصب شود، سپس RDP را بر روی دستگاه ویندوز خود اجرا کنید. در ویندوز 8 و بعد از آن، نرم افزار از راه دور دسکتاپ را می توان از طریق جستجو به سادگی با وارد کردن سه حرفRDP پیدا کرد. در پنجره باز دسکتاپ اتصال از راه دور، آدرس IP را وارد کنید و Connect را بزنید. اگر نیاز به اتصال پیشرفته دارید، روی Show Options کلیک کنید و قبل از اقدام به اتصال گزینه های مورد نیاز را وارد نمایید.
مزایای RDP: در حالی که ممکن است زمان طولانی تری برای راه اندازی نیاز داشته باشد، استفاده از RDP حداقل قابلیت اطمینان بیشتری را برای رسانه های پخش فراهم می کند. البته، اگر شما شدیداً علاقمند به تماشای فیلم های ذخیره شده در سرور هستید، می توانید به سادگی یک اپلیکیشن سرور رسانه برای پخش در دستگاه های موجود در خانه خود نصب کنید.


سه راه برای کنترل از راه دور لینوکس!


با سه گزینه برای اتصال از راه دور به سیستم Linux خود،  انتخاب استفاده از SSH، VNC و یا RDP باید کاری ساده باشد. به یاد داشته باشید، SSH ارزش راه اندازی دارد، همانطور که نصب دو گزینه دیگر را به مراتب آسان تر می سازد!
 در مورد اتصال از راه دور به کامپیوتررزبری پای نگران نباشید، هر سه این روش  ها با آن کامپیوتر کوچک قابل اجرا هستند.    

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید

 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر