هر آنچه در روز اول کنفرانس بیلد 2017 مایکروسافت اتفاق افتاد

هر آنچه در روز اول کنفرانس بیلد 2017 مایکروسافت اتفاق افتاد

گل سرسبد فراهمایی توسعه دهندگان مایکروسافت را می‌توان بیلد دانست که همه سال در ماه می برگزار می‌شود. ردموندی‌ها در این کنفرانس ویژگی آپدیت‌های بعدی سیستم عامل ویندوز و قابلیت تعبیه شده در آن‌ها را تصریح می‌کنند و در خلال دو روز برگزاری مراسم، کلاس‌های آموزشی فشرده‌ای را هم برای توسعه دهندگان تدارک می‌بیند که در آن جدیدترین APIهای سیستم عامل ویندوز معرفی می‌شود.

گل سرسبد فراهمایی توسعه دهندگان مایکروسافت را می‌توان بیلد دانست که همه سال در ماه می برگزار می‌شود. ردموندی‌ها در این کنفرانس ویژگی آپدیت‌های بعدی سیستم عامل ویندوز و قابلیت تعبیه شده در آن‌ها را تصریح می‌کنند و در خلال دو روز برگزاری مراسم، کلاس‌های آموزشی فشرده‌ای را هم برای توسعه دهندگان تدارک می‌بیند که در آن جدیدترین APIهای سیستم عامل ویندوز معرفی می‌شود.

بیلد ۲۰۱۷ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در اولین روز برگزاری آن، مایکروسافت اطلاعاتی در رابطه با مسیرحرکت سال آینده خود در بخش نرم افزاری و به خصوص سیستم عامل ویندوز ارائه کرد. ما در ادامه به طور مفصل به جمع بندی اطلاعات سرویس‌های مذکور خواهیم پرداخت.

جمع بندی کنفرانس بیلد 2017 مایکروسافت 

معرفی کیت توسعه کورتانا در گجت‌های هوشمند

کورتانا اسکیل کیت

خوب یا بد، کاربرد دستیاران صوتی هوشمند روز به روز در زندگی روزمره ما بیشتر می‌شوند و غول‌های نرم افزاری هر یک به توسعه هرچه بیشتر دستاران صوتی خود می‌اندیشند. مایکروسافت نیز که برخلاف گوگل، آمازون و اپل، دسترسی به کورتانا را بر روی گجت‌های اندرویدی و آیفون نیز محیا کرده، امسال در کنفرانس بیلد ۲۰۱۷ کیت توسعه و به کار گیری این دستیار صوتی در گجت‌های هوشمند را معرفی کرده است.

توسعه‌دهندگان با استفاده از ابزار توسعه Cortana Skills Kit  می‌توانند سرویس‌های خود را با کورتانا ادغام کنند. به عنوان مثال، اسپاتیفای در حال توسعه یک Cortana Skill است که به کاربران اجازه می‌دهد موسیقی مورد نظر خود را از طریق اپلیکیشن اختصاصی این شرکت و اسپیکرهای مبتنی بر کورتانا پخش کنند. 

به علاوه، Cortana Skills با دستگاه‌های مجهز به ویندوز ۱۰، اندروید، آی او اس و اسپیکرهای مبتنی بر دستیار صوتی مایکروسافت سازگاری کامل دارد. مایکروسافت یک قدم فراتر از گوگل و آمازون عمل کرده، چرا که دستگاه‌های سازگار با کورتانا از طیف وسیعی از گجت‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند و تنها در این فهرست دستگاه‌های ویندوزی گنجانده نشده است.

سرویس Video Indexer

Video Indexer یکی از جدیدترین برنامه‌های مایکروسافت می‌باشد که تحت وب کار خواهد کرد. کار اصلی این برنامه طبقه بندی ویدیوها در سطوح مختلف می‌باشد و همچنین این سرویس می‌تواند توسط Microsoft Translator متن ویدیوها را به ۱۰ زبان مختلف ترجمه کرده و در انتها آن را به عنوان زیرنویس به ویدیو اضافه کند. یکی دیگر از خدمات این سرویس تشخیص چهره افراد در ویدیوها است که حتی اگر فرد را به خوبی بشناسد نام آن را نیز یادآوری خواهد کرد. البته کاربر قادر خواهد بود تا خودش یک نام را برای چهره مورد نظر تعریف کند. 

پایگاه داده چند منظوره  Azure Cosmos DB

 Azure Cosmos DB

سرویس Azure Cosmos DB برای ارائه خدمات ابری در مقیاس جهانی و کاربری‌های نیازمند به اطلاعات فشرده ساخته شده است. مایکروسافت معتقد است که پایگاه داده چند منظورهAzure Cosmos DB اولین نمونه در نوع خود بوده که در مقیاس‌پذیری افقی، زمان به کار و تضمین فعال بودن ۹۹ درصدی به کاربران خود سرویس ارائه می‌دهد.

توسعه‌دهندگان امکان مانور زیادی را با استفاده از این پایگاه داده که تنها دیتابیس بدون Schema است و از رابط‌های برنامه‌نویسی کاربری NoSQL پشتیبانی می‌کند دارند. اهالی ردموند تضمین داده‌اند که هیچ‌گونه محدودیت افزایش تعداد توسعه دهنده در Azure Cosmos DB  وجود نداشته و بر اساس تفاهم نامه SLA، آپ تایم و عدم بروز هرگونه تأخیر در ارائه سرویس دهی به صورت مالی تضمین شده است.

سرویس ابری Azure IoT Edge

بسیار از شرکت‌ها و حتی کاربران تجاری ترجیح می‌دهند به جای به کار گیری از سرورهای خانگی و جمع کردن ابرسیستم هایی به منظور پردازش حجم عظیمی از اطلاعات، به استفاده از سرویس‌های پردازش ابری غول‌های نرم افزاری که به مراتب از قدرت و امنیت بیشتری برخوردار است روی آوردند. مایکروسافت نیز طی چند سال اخیر توانسته تسلط آمازون بر بازار سرویس‌های پردازش ابری را کاهش دهد.

آژور نام پلتفرم پردازش ابری مایکروسافت است که سرویس‌های متنوعی را بسته به نیاز کاربران در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. آژور به عنوان یک پلتفرم رایانش ابری، هر دو سرویس PaaS و IaaS را ارائه می‌دهد و به همین جهت بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی رایج، نرم افزارها و ابزارها را پشتیبانی می‌کند و تمامی این ها شامل مواردی که مایکروسافت به صورت اختصاصی توسعه داده و آن‌هایی که توسط شرکت‌های همکار توسعه داده شده‌اند، می‌شود. این پلتفرم برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ معرفی گردید و در بیلد ۲۰۱۷ نیز شاخه‌ای جدید از آن به توسعه دهندگان معرفی شد.

سرویس ابری Azure IoT Edge

Azure IoT Edge قابلیت جدید سرویس آژور است که تمرکز آن بر روی کنترل گجت‌های سازگار با فناوری اینترنت اشیا بنا شده است. به زبان ساده توسعه‌دهندگان به جای تمرکز بر روی سرویس ابری و یا گجت‌های مذکور می‌توانند با استفاده از دستگاه‌هایی که قابلیت عملکرد محلی بر اساس داده‌هایی که ایجاد می‌کنند را دارند، از هر Azure IoT Edge استفاده کنند.

Azure IoT Edge همچنین به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا وب‌سایت‌هایی را با استفاده ازASP.NE ،PHP ،Node.js و یا پایتون بسازند و با استفاده از نرم افزار مدیریت منبع کد Git، نرم افزارMercurial، پروتکل FTP و یا Team Foundation Server که یک نرم افزار کنترل پروژه میان اعضاء یک تیم برنامه نویسی است، آن را گسترش دهند. درنهایت دستگاه‌هایی  قدرت گرفته از این پلتفرم حتی می‌توانند در حالت آفلاین نیز به فعالیت خود ادامه دهند و هنگامی که بار دیگر به شبکه متصل شدند، اطلاعات را همگام سازی کرده و فرامین جدید را دانلود کنند.

برنامه جدید مایکروسافت آژور

یکی از سیاست‌های اصلی  ساتیا نادلا بهره‌مندی کاربران دستگاه‌های اندرویدی و حتی iOS از سرویس‌های محبوب شرکت متبوعش است. در همین راستا این شرکت روز گذشته اپلیکیشن اندرویدی و سازگار با آیفون آژور را معرفی کرد. برنامه‌ی آژور این امکان را به شما می‌دهد که به راحتی بتوانید وضعیت ماشین‌های مجازی و برنامه‌های تحت وب خود را در هر زمان ببینید. این اپلیکیشن در حقیقت رابطی میان دستگاه‌های قدرت گرفته از پلتفرم آژور و کاربران بر روی گوشی هوشمند است. کاربران می‌توانند با بهره گیری از آن بر وضعیت دستگاه خود نظارت داشته و آن را از طریق گوشی همراه کنترل کنند. علاوه بر این در خلال این مراسم عنوان شد که به زودی نسخه یونیورسال آژور هم منتشر خواهد شد که از آن به راحتی می‌توان بر روی هر گجت مبتنی بر ویندوز ۱۰ استفاده کرد.

کیت توسعه رباتی Adaptive Cards

کیت توسعه رباتی Adaptive Cards

شاید بسیاری از عموم افراد مایکروسافت را صرفاً با سیستم عامل ویندوز بشناسند و این در حالیست که ردموندی‌ها در بسیاری از کیت‌ها توسعه گجت‌ها و حتی پلتفرم‌های دیگر نیز سهیم هستند. شاید جالب باشد که بدانید مایکروسافت در ازای فعال شدن هر گوشی هوشمند اندرویدی حق لاینسی دریافت می‌کند که این رقم بیشتر از درآمد حاصل از فروش گوشی‌های ویندوزی است! به هر حال در بیلد ۲۰۱۷ مایکروسافت کیت توسعه رباتی جدید به نام  Adaptive Cards را معرفی کرده که تکمیل کننده پلتفرم Bot Framework است. 

Adaptive Cards زیر ساختی را ایجاد می‌کند که از یک سینتکس و کد دستوری در تمامی پلتفرم‌ها می‌توان استفاده کرد. همچنین این سرویس قابلیت ایجاد کارت‌های مجازی سلامتی را به توسعه دهندگان می‌دهد که در صورت بروز هرگونه مشکل در ربات، ساز و کار رفع خود کار آن را اجرا می‌کند. نکته حائز اهمیت این سرویس، پشتیانی از سایر پلتفرم‌ها و بهره گیری از رابط برنامه نویسی بسیار ساده است. درنهایت Adaptive Cards امکان آوردن سرویس پرداخت امن در بات‌ها را ایجاد می‌کند.

سازگار شدن Adobe Creative Cloud با Microsoft Teams

با اضافه شدن سرویس Adobe Creative Cloud به ابزار Microsoft Teams ، کاربران می‌توانند مستقیماً از طریق این پلتفرم به فایل‌های خود دسترسی داشته باشند. امکان استفاده از قابلیت ورود امن Adobe Sign و سیستم اعلانات برای فایل‌های اشتراکی از طریق ربات ادوبی، از دیگر قابلیت‌های جدید پلتفرم اختصاصی مایکروسافت هستند.

نسخه جدید پایگاه داده PostgreSQL و MySQL

نسخه جدید پایگاه داده PostgreSQL و MySQL

همان‌طور که میدانید اوراکل و مایکروسافت دو غول ارائه سیستم پردازش داده‌های عظیم در جهان هستند. برخی از سیستم های اوراکل به عنوان قدرتمندترین سرویس موجود یاد می‌کنند که البته ضعف اصلی آن رابط کاربری پیچیده است. این همان نقطه قوت مایکروسافت SQL است که در سال‌های اخیر شرکت‌های بیشتری به استفاده از آن روی آورده‌اند.

مایکروسافت در کنفرانس شب گذشته از قابلیت انتقال آسان داده‌ها به سرویس‌های PostgreSQL و MySQL رونمایی کرد که می‌تواند زنگ خطری برای اوراکل باشد. توسعه دهندگان پایگاه داده شخص  ثالث و یا اس کیو ال سرور می‌توانند با استفاده از سرویس جدید مایکروسافت، اطلاعات خود را به صورت یکپارچه و بدون هیچ‌گونه خرابی به پایگاه داده اس کیو ال آژور منتقل کنند.

 پروژه سنتنیال

همان‌طور که میدانید تمامی دستگاه‌های قدرت گرفته از ویندوز ۱۰ از پلتفرم یکپارچه و واحدی به نام یونیورسال پشتیانی می‌کنند. برنامه‌های توسعه یافته بر مبنای این پلتفرم می‌توانند بر روی طی وسیعی از گجت‌های ویندوز ۱۰ از گوشی همراه گرفته تا هدست هولولنز اجرا شوند. به لطف یکپارچگی نوع برنامه نویسی این برنامه، مایکروسافت اکنون به یک استور واحد برای تمامی دستگاه‌های ویندوزی دست یافته که روز به روز بر تعداد برنامه‌های موجود در آن افزوده می‌شود.

البته از آنجا که دست کم ۲۰ سال است توسعه دهندگان ویندوز برنامه‌های خود را با فرم ورک های سنتی موسوم به وین ۳۲ توسعه می‌دهند، هنوز بسیاری از آن‌ها راه ورود به استور را در پیش نگرفته‌اند و همین امر مایکروسافت را مجاب به انتشار برنامه سنتنیال کرده است. سنتنیال در واقع ابزاری در جهت به روز کردن رابط‌های برنامه نویسی برنامه‌های وین ۳۲ به پلتفرم یونیورسال است. این سیستم در سال گذشته معرفی گردیده و مدیران مایکروسافت شب گذشته اعلام کرده‌اند که دست کم هزار اپلیکیشن سنتی ویندوز با استفاده از سنتنیال نتوانسته‌اند خود را برای ورود به استور ویندوز ۱۰ بهینه کنند.

سرویس Microsoft Graph

مایکروسافت گرپس

مایکروسافت طی سال‌های اخیر همواره به سمت یکپارچه سازی سرویس‌های خود پیش رفته و Microsoft Graph نیز بر همین اساس آمده تا امکان دسترسی راحت به سرویس‌های پردازش ابری، آفیس ۳۶۵۵ و وان درایو، وان نوت را برای توسعه دهندگان مقدور کند. سرویس Microsoft Graph  امکان استفاده از رابط‌های برنامه نویسی ترجمه لحظه‌ای مایکروسافت در پاورپوینت میسر کرده و کاربران می‌توانند زبان مورد نظر خود یا ترجمه آن در زبان‌های مختلف را به صورت زیرنویس به اسلاید مورد نظر خود اضافه کنند. همچنین رابط‌های برنامه نویسی شیر پوینت و وان نوت و پلنر دیتا در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفته و آن‌ها می‌توانند از سرویس‌های مذکور در اپلیکیشن‌های خود استفاده کنند. در سوی دیگر رابط‌های برنامه نویسی جدید Insights و Delta queries زیر ساخت استفاده از سرویس‌های ابری و هوش مصنوعی مایکروسافت را برای به کارگیری در برنامه‌های شخص ثالث را به وجود آورده است.

قابلیت‌های جدید مایکروسافت تیمز

مایکروسافت تیمز

مایکروسافت در نظر دارد تا ربات‌های نرم‌افزاری هوشمند بیشتری را با قابلیت درک زبان طبیعی توسعه دهد که روش تعامل با رایانه‌ها را در آینده تغییر خواهند داد را در این کنفرانس معرفی کند. مدیرعامل این شرکت معتقد است که مکالمه و ایجاد ارتباط صوتی می‌تواند در ادامه‌ی رابط گرافیکی کاربر و اینترفیس‌های کنونی مورد استفاده، به همراه تعامل از طریق لمس، دنیای فناوری را تحت تأثیر قرار دهد.

در این بین دستیار صوتی هوشمند در حقیقت رابط بین انسان و چت‌بات ها است. دستیار صوتی می‌تواند بر اساس سلیقه‌ فرد به چت‌بات ها متصل شده و اطلاعات مورد نظر را وارد کرده و سپس خروجی را به کاربر ارائه کند. بات‌هایی که با استفاده از Bot Framework ساخته می‌شوند به کورتانا، بینگ و اسکایپ خواهند آمد. با استفاده از هوش مصنوعی توسعه یافته توسط ردموندی‌ها، بات‌ها زین پس قادر هستند کارهای به مراتب بیشتری نسبت به قبل انجام دهند. به طور مثال در آینده نزدیک می‌توان از آن‌ها به منظور سفارش بدون دردسر یک محصول استفاده کرد. در همین حال روز گذشته مدیران مایکروسافت از امکان پشتیبانی  مایکروسافت تیمز در تمامی پلتفرم‌های شناخته شده سخن به میان آوردند. طبق اطلاعات منتشر شده از کنفرانس بیلد ۲۰۱۷، هم اکنون توسعه دهندگان قادر هستند به لطف فروشگاه آفیس، اپلیکیشن‌های مختص سرویس مایکروسافت تیمز را بفروشند. همچنین در محیط چت مایکروسافت تیمز کاربران می‌توانند اپلیکیشن مورد علاقه خود را به شخص و یا افراد موجود در یک گروه پیشنهاد دهند.

دیگر قابلیت افزوده شده به مایکروسافت تیمز که سکوت خبری قابلیت‌های بسیاری زیادی را تجربه کرده، می‌توان به Actionable Messages اشاره کرد که امکان تعامل کاربران با یک پیام خاص را می‌دهد. گفته می‌شود مایکروسافت با Salesforce، Freshdesk، Wrikee و چندین کمپانی دیگر برای به ارمغان آوردن این قابلیت در سرویس مایکروسافت تیمز و سایر سرویس‌های این نرم افزار همکاری کرده است. درنهایت این سرویس اکنون از قابلیت شخصی سازی نوتیفکیشن ها یا همان اعلانیه ها Activity Feed پشتیانی می‌کند که به زبان ساده امکان تعامل و شخیص سازی Compose Editor یا  همان اعلانیه های شناور را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد.

سیستم تشخیص هویت و شناسایی حرکات جدید مایکروسافت

جدا از بحث‌های برنامه نویسی و رابط‌های برنامه‌های نویسی، مایکروسافت شب گذشته دمویی از سیستم تشخیص هویت و شناسایی حرکات بدن جدیدی را به نمایش گذاشت که در توسعه الگوریتم‌های آن از نسل جدید هوش مصنوعی این شرکت استفاده شده است. این سرویس کارمندان را از  روی از فرم صورت و حرکات بدن شناسایی می‌کند و اسم و مشخصات آن‌ها را نشان می‌دهد. همچنین این فناوری جدید مایکروسافت می‌تواند به خوبی صحنه‌های ویدیویی را تفسیر کند.

معرفی پلتفرم خانه هوشمند هوم هاب

هوم هاب

 خانه‌ هوشمند یکی از فناوری‌های نوین دوران کنونی محسوب می‌شود که محدودیت در تعریف کاربرد آن وجود ندارد، با این حال می‌توان با در نظر گرفتن یک سری مشخصه‌ کلی آن را در قالب یک مجموعه عنوان کرد. ابزارهای اتوماسیون خانگی یا همان خانه هوشمند ممکن است برای روشن یا خاموش کردن وسایل منزل به کار روند یا تنظیمات عملکرد دستگاه‌ها را بر اساس زمان‌های از پیش تعیین‌شده تغییر دهند. این ابزارها همچنین ممکن است به گونه‌ای تنظیم شوند که عملکرد تجهیزات را با توجه به تغییرات پیش‌آمده در محیط خانه تغییر دهند. اتوماسیون خانگی یا همان هوشمند سازی خانه ممکن است به روش متمرکز و برنامه پذیر اجرا شود و یا اینکه به روش غیرمتمرکز و با حسگرها و کنترل‌کننده‌های جدا از هم اجرا شود.

با افزایش گجت‌های سازگار با فناوری اینترنت اشیا، مایکروسافت نیز پلتفرمی یکپارچه برای کنترل و هماهنگی این دستگاه‌ها را توسعه داده که نسخه‌ای خاصی از ویندوز ۱۰ محسوب می‌شود. هوم هاب نه تنها تمامی دستگاه‌های ویندوزی شما را به یکدیگر متصل می‌کند، بلکه می‌تواند به کامپیوتر مرکزی خانه هوشمند افراد در آینده تبدیل شود که قرار ملاقات، زمان سرویس خودرو، لیست مواد غذایی موردی نیاز خانه را هم به کاربر پیشنهاد می‌دهد. نقطه قوت این سیستم، پشتیبانی از دستگاه‌های ساخته شده به واسطه پلتفرم‌های Phillips Hue،Google Nest،Insteon،Wink و Samsung SmartThings هست. انتظار داریم که این پلتفرم به طور رسمی در به‌روزرسانی بعدی ویندوز ۱۰ یا همان رداستون ۳ معرفی گردد.

"با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید "


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر