پنج نکته که باید قبل از خرید لپ تاپ سرفیس بدانید

پنج نکته که باید قبل از خرید لپ تاپ سرفیس بدانید

اگر قصد خرید لپ تاپ سرفیس را دارید این مقاله را حتماٌ بخوانید.

کدام یک بهتر است؟ مک بوک یا لپ تاپ سرفیس؟

مایکروسافت برای معرفی سری جدید سرفیس خود، لپ تاپ سرفیس، یک رویداد مرتبط با تحصیلات را انتخاب کرد. نکته جالب اینجاست که تقریباٌ هرچیزی در مورد لپ تاپ سرفیس گران به نظر می رسد. از جنس بدنه گرفته تا شاهکاری مانند نازک ترین صفحه نمایش ال سی دی لمسی که تا به حال به بازار آمده است. در حالی که بسیاری از دانشجویان از لپ تاپ های مک اپل استفاده می کنند، برای خیلی ها یک لپتاپ با قیمت هزار دلار کمی زیادی گران است. 
در ابتدا شاید لپ تاپ سرفیس با قیمت هزار دلار به نظر جایگزین خوبی برای مک بوک ایر به نظر برسد. لپ تاپ سرفیس صفحه نمایشی با تراکم پیکسل بسیار بالا دارد که لمسی نیز هست. این لپ تاپ همچنین دارای نسل هفت تراشه های اینتل Core i5 و  i7 می باشد. درضمن لپ تاپ سرفیس سبک تر و نازک تر از مک بوک ایر 13 اینچی است. اما باید قبل از خرید این لپ تاپ چند نکته را بدانید. 


1-    هیچ درگاه USB-C وجود ندارد

لپ تاپ سرفیس درگاه USB 3.0 را که در اکثر لپ تاپ های کنون موجود است را دارد. در نتیجه لوازم جانبی شما نیاز به تبدیل ندارند. اما دنیا به سمت USB-C می رود. برای مثال شرکت اپل تنها درگاه USB-C را روی کامپیوترهای جدید خود مانند مک بوک پرو 2016 قرار داده است. شرکت های دیگر هنوز آنقدرها از USB-C استقبال نکرده اند اما حداقل روی دستگاه های مدل بالا از آن استفاده می کنند. 

لپ تاپ سرفیس


برای مثال ریزر بلید استیلث دو درگاه USB3.0 و یک درگاه USB-C با پشتیبانی تاندربولت 3 را دارد که به شما اجازه می دهد لوازم جانبی مثل کارت گرافیکی های اکسترنال را برای جدیدترین بازی ها نصب کنید. گوشی های اندروید نیز جدیداٌ از USB-C استفاده می کنند تا شما بتوانید گوشی خود را با آداپتور برق کامپیوتر خود شارژ کنید. 
مشکل اینجاست که مردم گوشی های هوشمند خود را سریع تر از کامپیوترهای خود به روز رسانی می کنند. در نتیجه اگر هزار دلار برای لپ تاپ سرفیس خود هزینه می کنید انتظار دارید که حداقل سه تا پنج سال از آن استفاده کنید. 

2-    می توانید به رایگان دستگاه خود را به ویندوز 10 پرو ارتقاء دهید

کمی عجیب بود که کامپیوتری به قدرت مندی سرفیس لپ تاپ با ویندوز 10 اس از پیش نصب شده بیاید. ویندوز 10 اس یک نوع محدود ویندوز 10 تحصیل محور است که تنها می تواند اپلیکیشن های ویندوز استور را اجرا کند. از آنجایی که نمی تواند هیچ فایل قابل اجرایی را اجرا کند ويندوز 10 اس باعث بهبود عملکرد کامپیوترهای مدل پایین می شود، چرا که هیچ اپلیکیشنی در پیش زمینه برای خودش کار نمی کند. این سیستم عامل برای کامپیوترهایی طراحی شده است که قیمتشان نزدیک به 190 دلار باشد. 
مایکروسافت حقه های بدجنسانه ای نیز در ویندوز 10 اس زده است، برای مثال نمی توانید یک مرورگر دیگر را به عنوان مرورگر پیش فرض خود انتخاب کنید ( فقط از مایکروسافت اج می توانید استفاده کنید). چیزی که بدتر است این است که موتور جست و جوی پیش فرض شما بینگ موجود در مرورگر اج است. درضمن با ویندوز 10 اس شما همیشه وابسته به تصمیم توسعه گرانتان هستید چرا که آن ها تصمیم می گیرند که چه اپلیکیشنی در ویندوز استور موجود باشد. برای مثال نمی توانید از کروم در ویندوز 10 اس استفاده کنید مگر این که گوگل تصمیم بگیرد که آن را در لیست اپلیکیشن های ویندوز استور قرار دهد. 
خوشبختانه تا تاریخ 31 دسامبر 2017 می توانید یک لپ تاپ سرفیس استور بخرید و فراموش کنید که روزی ویندوز 10 اس روی آن نصب بوده است. چرا که تا آن زمان می توانید لپ تاپ خود را به رایگان به ویندوز 10 پرو ارتقاء دهید. البته عجیب است اگر کسی نخواهد لپ تاپ سرفیس خود را ارتقاء داده و خود را از این محدودیت ها نجات دهد. 

3-    گفته شده است که طول عمر باتری آن 14.5 ساعت است

مایکروسافت ادعا کرده است که طول عمرباتری لپ تاپ سرفیس در حالت پخش ویدئو تا 14.5 ساعت است. این ادعا برای کامپیوتری که از مک بوک ایر سبک تر و نازک تر است و صفحه نمایش با رزلوشن بالا دارد واقعاٌ جالب است. طول عمر باتری ایر نزدیک به 12 ساعت است. اما چند نکته هست که باید به آن ها توجه کنید. 
اول این که اگر اطلاعات لپ تاپ را در وبسایت مایکروسافت بخوانید می بینید که هیچ اشاره ای به شرایط پخش ویدئو نشده است. برای مثال نور چگونه بوده است؟ کیفیت ویدئو چطور بوده است؟ ما می دانیم که اپل ادعا کرده است که در صورت پخش یک ویدئو اچ دی p 1080 با نور صفحه 75 درصد طول عمر باتری دوازده ساعت است. درضمن هیچ توضیحی در این مورد که طول عمر باتری در زمان مرور وب جقدر است می باشد داده نشده است. اپل ادعا کرده است که در صورت مرور وب با وای فای، طول عمر باتری همان دوازده ساعت است. 
نمی گوییم که باتری لپ تاپ سرفیس بد است، اما ممکن است که آنقدرها هم دوام نیاورد. برای مثال مایکروسافت سال پیش سرفیس بوک را ارتقاء داد و ادعا کرد که طول عمر باتری آن تا 16 ساعت است، اما اگر نظرات مردم را بخوانید می بینید که آنقدرها هم طولانی نیست. 

4-    رم مدل پایه آن 4 گیگابایتی است

لپ تاپ سرفیس با هردو مک بوک ایر و مک بوک پرو 13 ( مدل بدون نوار لمسی) رقابت می کند. قیمت هزار دلاری لپ تاپ سرفیس مشابه ایر 13 اینچی است، اما فقط 4 گیگابایت رم دارد. مک بوک پرو ایر مدل پایه 8 گیگابایت رم دارد. 

مک بوک ایر


اگر فقط از چند اپلیکیشن و تب در مرورگر خود استفاده می کنید 4 گیگابایت مشکل ساز نیست، اما کار دیگری نمی توانید بکنید. درضمن 4 گیگابایت رم در صورتی مناسب است که بخواهید از ویندوز 10 اس استفاده کنید. چرا که این سیستم عامل طوری طراحی شده تا اپلیکیشن های پیش زمینه را ببندد تا حافظه، پردازشگر و منابع باتری مصرف نشوند. 
اما اپلیکیشن های وب امروزی مانند فیسبوک، جیمیل، اوت لوک و غیره پیچیده هستند و رم چهارگیگابایتی گاهی برایشان کافی نیست. برای ارتقاء به مدل 8 گیگابایتی هزینه لپتاپ 1300 دلار می شود ( شما همچنین SSD 256 گیگابایتی  به جای درایو 128 گیگابایتی دریافت می کنید.) اما مک بوک پرو 13 اینچی بدون نوار لمسی با قیمت پایین تر هم فروخته می شود. البته لپ تاپ سرفیس صفحه نمایش لمسی و گزینه های بیشتری دارد اما کیفیت صفحه نمایش پرو بهتر است، درگاه یو USB-C دارد و اگر چند دستگاه اپل دیگر داشته باشید با آن ها بهتر همگام می شود. 

5-    باید بین مشخصات و رنگ یکی را انتخاب کنید

این یکی از عجیب ترین تصمیماتی است که باید هنگام خرید لپ تاپ سرفیس بگیرید. این لپ تاپ در چهار رنگ پلاتینی، طلایی گرافیتی، بنفش و آبی کبالتی موجود است. اگر می خواهید مدل هزار دلاری را بخرید فقط گزینه پلاتینی برای شما موجود است. چیزی که عجیب تر است این است که اگر پردازنده  Core i7، رم 16 گیگابایتی یا SSD 512 گیگابایتی می خواهید فقط می توانید رنگ پلاتینی را انتخاب کنید. شما نمی توانید آن رنگ های زیبای دیگر را با این مشخصات داشته باشید، حتی اگر 2000 دلار پول پرداخت کنید. 
تنها پیکربندی که می توانید در بین چهار رنگ انتخاب کنید رم 8 گیگابایتی و SSD 256 گیگابایتی است. منطقی است که بیشتر مردم مدل اول را انتخاب کنند. مایکروسافت باید برای هر چهار رنگ این قابلیت ها را فراهم سازد. 
در نهایت نمی گوییم که لپ تاپ سرفیس نخرید. بلکه خیلی هم خوب است که بالاخره اپل یک رقیب جدی پیدا کرده است. اما به یاد داشته باشید که شما این لپ تاپ را برای چندین سال خواهید داشت پس مطمئن شوید که با مسائلی که مطرح کردیم مشکلی ندارید. 

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر