هرآنچه در مراسم I/O 2017 از سوی گوگل معرفی شد

هرآنچه در مراسم I/O 2017 از سوی گوگل معرفی شد

گوگل مانند بسیاری از غول‌های دارنده پلتفرم و سیستم عامل، همه ساله کنفرانس‌هایی را برای آشنایی توسعه دهندگان با ویژگی‌های پلتفرم اندروید و گوگل او اس برپا می‌کند. این مرسام که به اختصار I/O نامیده می‌شود، همه ساله در ماه می برگزار می‌گردد. بر همین اساس شب گذشته نیز شاهد برپایی مراسم I/O 2017 از سوی ساکنین مانتین ویو بودیم، با این حال اگر موفق به دنبال کردن اخبار پیرامون این مراسم نشده‌اید، با ما در ادامه همراه باشید تا به طور جامع بار دیگر هر آنچه در I/O 2017 معرفی شده است را مرور کنیم.

گوگل مانند بسیاری ازغول‌های دارنده پلتفرم و سیستم عامل، همه ساله کنفرانس‌هایی را برای آشنایی توسعه دهندگان با ویژگی‌های پلتفرم اندروید و گوگل او اس برپا می‌کند. این مراسم که به اختصار I/O نامیده می‌شود، همه ساله در ماه می برگزار می‌گردد. بر همین اساس شب گذشته نیز شاهد برپایی مراسم I/O 2017 از سوی ساکنین مانتین ویو بودیم، با این حال اگر موفق به دنبال کردن اخبار پیرامون این مراسم نشده‌اید، با ما در ادامه همراه باشید تا به طور جامع بار دیگر هر آنچه در I/O 2017 معرفی شده است را مرور کنیم.

همان‌طور که گفته شد،  I/O  کنفرانس توسعه دهندگان گوگل است و از این رو نباید طی برگزاری آن انتظار معرفی سخت افزار جدیدی را داشته باشیم. در سوی دیگر شاید برایتان جالب باشد که بدانید این شرکت به قدرت مایکروسافت در پوشش سرویس‌های جامع و کامل برای استفاده شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک در حوزه‌های رایانش ابری پی برده، از این رو به نظر می‌رسد دیگر علاقه‌ای به فعالیت در این حوزه‌ها ندارد و بیشتر سعی می‌کند محصولات و سرویس‌هایی را برای استفاده عموم کاربران را معرفی نماید.

بر کسی پوشیده نیست که اندروید امروزه به عنوان یکه تازه پلتفرم‌های موبایلی بازار است و دلیل این گفته نیز به تعداد گجت‌های قدرت گرفته از این پلتفرم است. طبق اعلام مدیرعامل گوگل ساندار پیچای، در مراسم شب گذشته، تعداد گوشی‌های فعال قدرت گرفته از پلتفرم اندروید به مرز دو میلیارد عدد رسیده است. این رقم معادل سه برابر کل جمعیت ایالات متحده آمریکا و بیش از یک چهارم جمعیت کل جهان است.

نسخه جدید پلتفرم اندروید

حدود دو ماه از معرفی اولیه نسخه جدید پلتفرم اندروید با نام اولیه O می‌گذرد، با این حال گوگل در مراسم شب گذشته اطلاعات بیشتری در رابطه با قابلیت‌های این پلتفرم را منتشر کرد. نسخه جدید اندروید تجربه کاربری بهبود یافته و روانی را در تلفن‌های هوشمند ارائه خواهد کرد و کارهای روزمره کاربران با سرعت بیشتری پیگیری خواهند شد. به عنوان مثال در اندروید O شاهد سبک جدیدی از قابلیت مالتی تسکینگ هستیم. برای بهره‌مندی از این قابلیت که به نوعی می‌توان آن را تصویر در تصویر هم دانست، کافی است در هنگام تماشای فایل ویدئویی در سرویس‌های تحت پشتیبانی و یا برقراری تماس از طریق گوگل هانگوت، دکمه هوم را بفشارید تا ویدیو در صفحه کوچک‌تر پخش شود. این صفحه کوچک و شناور را می‌توان به هر سمت از صفحه نمایش انتقال داد تا در حین تماشای آن، کاربران بتوانند عملیات دیگری را در قسمت دیگر نمایشگر پیگیری کنید. رییس بخش واقعیت مجازی دی دریم گوگل در خلال کنفرانس دیشب اعلام کرد که خوشبختانه مهمترین گوشی های سال 2017 سامسونگ از پلتفرم واقعیت مجازی Daydream پشتیبانی خواهند کرد.

همچنین در اندروید او قابلیت نوتیفیکیشن های شناور تعبیه شده است. این ویژگی برای اولین بار توسط گوگل معرفی نشده است، چرا که iOS و حتی ویندوزفون نیز از آن بهره می‌برند. به عنوان مثال اگر در اپلیکیشن واتس اپ پیام جدید دریافت کرده باشید، تعداد این پیام‌ها بر روی آیکون برنامه نمایش داده می‌شود. قابلیت بعدی تکمیل کننده خودکار فیلدها است. این قابلیت رمز عبور و نام کاربری شما برای صفحات مختلف را حفظ کرده و با یک کلیک آن‌ها را در جای خود قرار می‌دهد. علاوه بر این می‌توان آدرس ایمیل، نام یا آدرس خود را به آن اضافه کنید تا در آینده نیازی به وارد کردن آن‌ها نداشته باشید. 

در نهایت اندروید O به کاربران قابلیت کپی کردن آسان‌تر متن را می‌دهد. اگر بر روی نامی که حاوی چند بخش است دو بار لمس کنید، این سیستم به صورت خودکار کل آن کلمه را های‌لایت می‌کند. با دو بار لمس آدرس‌ها اتفاقی مشابه رخ خواهد داد و حتی پنجره مربوط به اپلیکیشن گوگل مپس ظاهر می‌شود. این موضوع برای شماره‌ تلفن‌ها نیز اتفاق می‌افتد. ناگفته نماند که ما در فیسیت در مطلبی جداگانه به بررسی دقیق‌تر تمامی قابلیت‌های نسخه جدید پلتفرم اندروید خواهیم پرداخت.

Google Lens 

گوگل لمز

در دنیای امروزی همه چیز به سمت هوشمند شدن پیش می رود. هرچند انتظار ما از هوشمند شدن هنوز با چیزی که در فیلم‌های علمی تخیلی نشان داده می‌شود شود فاصله دارد، با این حال غول‌های نرم افزاری می‌کوشند به مرور زمان این دو را به یکدیگر نزدیک‌تر کنند. گوگل نیز که غول یک تازه موتورهای جستجوگر اینترنتی محسوب می‌شود، در کنفرانس I/O 2017 از سرویس جدید تحت عنوان لنز رونمایی کرد.

گوگل لنز در واقع ترکیبی از موتور جستجوی تصاویر این شرکت و دستیار صوتی Google Assistant است. در اپلیکیشن گوگل لنز هنگام که دوربین گوشی را سمت شیئی می‌گیرید، دستیار صوتی به صورت آنلاین به پایگاه داده گوگل متصل شده و پس از شناخت آن شیء، اطلاعاتی پیرامون قابلیت‌های آن را برای شما فهرست می‌کند. به عنوان مثال شما می‌توانید با قرار دادن یک گل در جلوی لنز دوربین، نوع آن گل را از دستیار گوگل بپرسید و یا اگر پوستر مربوط به کنسرتی را در خیابان دیدید، به کمک این قابلیت سریع‌ترین راه دریافت بلیت کنسرت را پیدا کرده، ویدیوهای مربوط به آن هنرمند را ببینید و یا حتی از آخرین وضعیت لغو کنسرت او مطلع شوید.

پردازش تصویر فناوری جدیدی محسوب نمی‌شود، با این حال ادغام آن با یک دستیار صوتی هوشمند امری هیجان انگیز است. البته گوگل لنز نیز در نوع خود اولین نیست، چرا که همین دو ماه پیش سامسونگ در مراسم معرفی گوشی‌های گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس از دستیار بیکسبی با قابلیتی مشابه با این سرویس گوگل رونمایی کرد. طبق اعلام مدیران گوگلی، گوگل لنز تحت یک اپلیکیشن اختصاصی منتشر خواهد شد و به مرور زمان نیز به اپلیکیشن Google Photos نیز اضافه می‌شود.

نسخه به روز شده گوگل هوم

گوگل هوم یا همان اسپیکر هوشمند این شرکت، با دستیار Google Assistant کار می‌کند. از آن سؤال بپرسید یا بخواهید کاری برایتان انجام دهد. گوگل هوم، گوگل خود شماست، همیشه آماده خدمت رسانی بوده و به زبان محاوره‌ای با شما می‌تواند ارتباط برقرار کند. گوگل هوم به سادگی به فنّاوری‌های خانه هوشمند ترموستات‌های Google Nest, لوازم Philips hue و Samsung SmartThing متصل می‌شود. به سادگی می‌توانید بدون اینکه از کاری که مشغولش هستید جدا شوید فقط بگویید “Ok Google, dim the lights in the kitchen” همچنین می‌توانید از گوگل هوم بخواهید تا برنامه‌های سرگرم کننده را از طریق Chromecast روی تلویزیون پخش کند. سال گذشته گوگل اولین نسخه این محصول را برای رقابت با اکوی آمازون وارد بازار کرد و شب گذشته نسخه ارتقاء یافته آن را با چند قابلیت نرم افزاری جدید رونمایی کرد.

گوگل هوم اکنون امکان برقراری تماس رایگان را برای کاربران ساکن ایالات متحده و کانادا ارائه می‌دهد. البته این کار همان‌طور که انظار می رود صرفاً به واسطه فرامین صوتی صورت می‌گیرد و کاربران تنها کافیست عبارت "OK google call" و سپس نام گفتن مخاطب این عملیات را انجام دهند. در حالی که گوگل هانگوت و مایکروسافت اسکایپ را برای دستیاران صوتی خود بهینه کرده‌اند، آمازون هنوز سرویسی را برای افزودن قابلیتی مشابه بر روی اکو ندارد.

قابلیت بعدی اضافه شده به گوگل هوم، تغییر شیوه نمایش نوتیفیکیشن ها است. اسپیکر هوشمند گوگل هم اکنون دو شیوه تعامل و نمایش جدید اعلانیه ها را در اختیار دارد. اگر اعلانیه دریافت شده از اهمیت بالایی برخوردار باشد، نوار سفید رنگی بر روی بدنه گوگل هوم شروع به چشمک زدن میزند. در سوی دیگر هرچند این گجت فاقد نمایشگر است، با این حال زین پس می‌تواند به دستگاه‌های سازگار با کروم کست متصل شود و شیوه تعامل بصری را برای ارتباط با کاربران در پیش گیرد. به عنوان مثال اگر از این دستگاه بهترین شیوه رسیدن به مکانی را سؤال کنید و نتیجه تصویری را بر روی نمایشگر یا تلویزیون متصل به گوگل کست مشاهده کنید. در نهایت این گجت اکنون از سرویس‌های Spotify و به زودی ساند کلود و Deezer نیز پشتیبانی کرده و شما می‌توانید وارد شدن از طریق آن به حساب‌های خود در این سرویس‌ها، به گوگل دادن موسیقی مورد علاقه خود بپردازید. همچنین گوگل هوم اکنون قادر است به گجت‌های دارای فناوری بلوتوث متصل شده و به عنوان یک اسپیکر ساده با قابلیت پخش موسیقی انجام وظیفه کند.

پلتفرم اندروید گو

یکی از معضلات اصلی پلتفرم اندروید، بهینه نبود آن و وابسته بودن به سخت افزار است. به زبان ساده اندروید پلتفرمی است که همه ساله برای بهره‌مندی از قابلیت‌های جدید، حتماً به منابع سخت افزاری جدید دسترسی پیدا کند.این مشکل زمانی بیشتر نمود پیدا می‌کند که شما دارای یک گوشی مقرون به صرفه با سخت افزار پایین رده باشید.

چاره چیست؟ چاره آن ورژنی از پلتفرم اندروید است که شب گذشته از سوی ساکنین مانتین ویو معرفی شد. نسخه اصلاح شده و البته بهینه شده برای دستگاه‌های پایین رده پلتفرم اندروید که با نام اندروید گو به گونه‌ای طراحی شده تا علاوه بر تا هم‌زمان علاوه بر محدود کردن استفاده زیاد از منابع، مصرف دیتای محصولات مبتنی بر این سیستم عامل را نیز به حداقل برسانند. به نوعی از اندروید گو می‌توان به عنوان نسخه جدید پروژه اندروید وان که برای شرکت‌های نوپا ارائه شده نام برد.

این نسخه از پلتفرم اندروید به گونه‌ای بهینه شده تا گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی با حافظه رم 1 گیگابایتی نیز بتوانند از آن استفاده کنند. این بهینه‌سازی‌ها شامل مواردی همچون محدود کردن استفاده از رم و اضافه کردن گزینه‌هایی برای مدیریت مصرف داده هستند. ویژگی Data Saver کروم به صورت پیش‌فرض بر روی اندروید Go نصب خواهد شد. در سوی دیگر اپلیکیشن‌های سازگار با این نسخه  به مراتب از سخت افزار کمتری نسبت به نسخه‌های عادی استفاده می‌کنند.

شرکت گوگل در این راه پیش قدم شده و سرویس‌های مختلفی از جمله یوتیوب گو را معرفی کرده است. یوتیوب گو شامل ویژگی‌هایی جهت کاهش و مدیریت مصرف داده‌ها هستند؛ کاربران قادر خواهند بود تا پیش از تماشای کامل ویدیو، تصاویری به صورت رندوم از بخش‌های مختلف آن را ببینند. همچنین، امکان پخش ویدیوها در کیفیت‌های مختلف نیز در این نسخه از سرویس یوتیوب وجود خواهد داشت. همچنین اپلیکیشن‌های سازگار با این پلتفرم بر روی گوگل پلی با برچسب "برای میلیاردها کاربر" ارائه شده اند و علاوه بر دارندگان دستگاه‌های مبتنی بر اندروید گو، برای استفاده کنندگان از توزیع اصلی پلتفرم اندروید نیز قابل دریافت خواهند بود. به گفته گوگل، دستگاه‌های سازگار با اندروید گو از اوایل سال آینده میلادی به بازار عرضه خواهند شد.

Google for Jobs

کمپانی گوگل در خلال مراسم شب گذشته خود علاوه بر معرفی قابلیت‌های جدید پلتفرم اندروید، از سرویس جدیدی برای افرادی که جویای کار هستند نیز رونمایی کرد. Google for Jobs در واقع یک الگوریتم پیشرفته کاریابی است که به زودی در نتایج جستجوهای فهرست شده توسط این غول موتورهای جستجو اعمال خواهد شد. طبق اعلام ساندر پیچای، شما تنها کافیست شغل مورد نظرتان را  جستجو کنید تا الگوریتم‌های مذکور باقی کار را بر عهده گیرند، موارد همسان با آن را پیدا کنند و برحسب محل زندگی‌تان و موقعیت‌های شغلی آزادی که شرکت‌ها دارند، آن را به شما معرفی کنند.

هرچند هنوز به طور دقیق مشخص نیست که دیتای بیس این سرویس از چه منابعی اطلاعات لازم را فهرست می‌کند و قرار است در کدام شهرها این سرویس ارائه گردید، با این حال در نتایج جستجو گزینه‌های فیلتر خودکار به صورت پاپ آپ نمایان خواهند شد و به شما اجازه می‌دهند آن‌ها را تا حد ممکن، بسته به شغلی که به آن علاقه‌مند هستید شخصی سازی‌های مورد نظر را اعمال کنید.

قابلیت‌های جدید Google Photos

قابلیت‌های جدید Google Photos

بر کسی پوشیده نیست که کمپانی گوگل علی‌رغم تلاش‌های مکرر و بسیار برای ورود به دنیای شبکه‌های اجتماعی مجازی و پیام‌رسان‌های موبایلی، نتوانسته موفقیت چندانی کسب کند و فیس‌بوک را همچنان می‌توان سلطان شبکه‌های اجتماعی دانست که سرویس‌هایی مانند اینستاگرام و واتس اپ نیز تحت نظر آن هدایت می‌شوند. البته این حوزه به قدری سودآور هست که گوگل به سادگی از آن دل نکند و در جدیدترین اقدام، قابلیت‌هایی را به اپلیکیشن گوگل فتو افزوده که آن را در نگاه اول به یک شبکه به اشتراک‌گذاری تصاویر تبدیل می‌کند.

در قابلیت اول یعنی Sharing هوش مصنوعی گوگل به کمک شما می‌آید تا صورت افراد داخل تصویر را تشخیص دهد. بعد تشخیص چهره‌های داخل تصویر، به شما پیشنهاد می‌دهد که عکس را با دوستانتان اشتراک بگذارد. قابلیت Photos Books باعث می‌شود که شما از تصاویرتان یک آلبوم چاپ شده تهیه کنید. البته این سرویس در حال حاضر در اختیار کاربران ساکن ایالات متحده قرار گرفته، توسط هوش مصنوعی گوگل بهترین تصاویر آلبوم پیشنهاد داده خواهد شد و  سپس در صورت تمایل می‌توانید با پرداخت ۹٫۹۹ دلار تصاویر را در قالب یک آلبوم واقعی تحویل بگیرید. در نهایت Shared Libraries به شما این امکان را میدهد تا برای یک بار و به واسطه هوش مصنوعی گوگل فردی را انتخاب کنید تا تصاویری که وی در آن‌ها حضور دارد، با آن به اشتراک گذاشته شود.

پلتفرم واقعیت مجازی دی دریم

پلتفرم دی‌دریم به سازندگان اجازه می‌دهد تا هدست واقعیت مجازی بسازند که برای اجرا شدن، کاملاً بی‌نیاز از گوشی هوشمند است. هدست‌های مبتنی بر پلتفرم دی‌دریم بدون سیم هستند و نیازی به متصل شدن به رایانه‌ی شخصی نخواهند داشت. هرچند این قابلیت سال گذشته برای اولین بار معرفی گردید، با این حال نسخه ارتقاء یافته آن در I/O 2017 معرفی شد. گوگل در حال کار بر روی ساخت یک دستگاه مرجع است. یک نمونه که سایر شرکت‌ها بتوانند در طراحی هدست‌های واقعیت مجازی مستقل Daydream از آن استفاده کنند. HTC و Lenovo در حال کار با گوگل هستند و این هدست‌ها را تا اواخر سال ۲۰۱۷ منتشر می‌کنند. فناوری موقعیت‌یاب VPSS نیز که به این پلتفرم افزوده شده، می‌تواند کاربران را برای رسیدن به فروشگاهی که محصول مورد نظر آن‌ها در آن‌ عرضه می‌شود، راهنمایی و هدایت کند. با توجه به شواهد موجود . به نظر می‌رسد گوگل برنامه مشخصی برای توسعه پلتفرم واقعیت مجازی خود نداشته باشد و این در حالی است که مایکروسافت از ماه آینده هدست‌های ارزان قیمت سازگار با فناوری واقعت مجازی و ترکیبی که با همکاری شرکای سخت افزاری خود ساخته است را به بازار عرضه خواهد کرد.

پشتیبانی از زبان برنامه‌نویسی Kotlin

پشتیبانی از زبان برنامه‌نویسی Kotlin

در مراسم شب گذشته شرکت گوگل اعلام شد که زبان برنامه نویسی Kotlin به طور پیش‌فرض در نسخه 3.0 اندروید استودیو قرار خواهند گرفت و همکاری خود با JetBrains جهت پشتیبانی و توسعه بیشتر این زبان برنامه‌نویسی را ادامه خواهد داد. کوتلین، زبان برنامه‌نویسی متن باز طراحی شده توسط JetBrains، در بین توسعه دهندگان جاوا به طور شگفت انگیزی محبوب شده است. این زبان بیشتر اوقات به عنوان جایگزین جاوا نام برده می‌شود. در مقایسه با جاوا، کوتلین تجربه توسعه بهتری را داراست، به دلیل اینکه آن نوین‌تر، رسا و دقیق‌تر است.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر