Wannacry و دیگر حملات سایبری: چگونه از کامپیوتر خود محافظت کنیم؟

Wannacry و دیگر حملات سایبری: چگونه از کامپیوتر خود محافظت کنیم؟

باج افزار واناکرای کامپیوترهای زیادی را در دنیا درگیر خود کرده است. اما چگونه می توان از این حملات در امان بود؟

مواظب باج افزار واناکرای و حملات مشابه باشید! 

همانطور که می دانید یک نوع بسیار پلیدانه از باج افزار کامپیوترهای زیادی را در دنیا درگیر خود کرده است. این باج افزار فایل ها را رمز گذاری می کند تا دیگر کاربر نتواند به داده های خود دسترسی داشته باشد. مجرمانی که پشت این حمله ها هستند از قربانیان درخواست 300 دلار بیت کوینت می کنند تا فایل ها را پس دهند، اما هیچ ضمانتی وجود ندارد که پرداخت پول مشکل را حل کند. 
خوشبختانه راهی برای پیش گیری از این باج افزار و حملات مشابه وجود دارد. در این مورد مایکروسافت یک پچ برای تغمیر و پشتیبانی از نسخه های ویندوز ساخته است. برای دستیابی به این پچ کاربران ناچارند به روز رسانی خودکار خود را فعال کنند و یا به صورت دستی کامپیوترهای خود را به روز کنند. آن ها همچنین باید نسخه ای از ویندوز را داشته باشند که مایکروسافت آن را پشتیبانی می کند. 
بسیاری از کسانی که دچار باج افزار واناکرای ( Wannacry) شدند از مایکروسافت XP استفاده می کنند که مایکروسافت دو سال است که دیگر پشتیبانی نمی کند. با این حال به دلیل تأثیر این حملات مایکروسافت در حرکتی نامعمول راه حلی برای این مشکل حتی برای ویندوز XP و نسخه های قدیمی تر ارائه داده است. 


پیش گیری

بهترین روش پیشگیری از واناکرای و حملات دیگر این است که همیشه آخرین نسخه سیستم عامل را داشته باشید و به روز رسانی خودکار را همیشه روشن نگاه دارید تا به روز رسانی های امنیتی به صورت خودکار انجام گیرند. همچنین همیشه باید از نرم افزار ضد بدافزار مانند ویندوز دیفندر (Windows Defender) استفاده کنید. بعضی از شرکت های اینترنتی نسخه های رایگان نرم افزارهای تبلیغاتی را ارائه می دهند. برای مثال کامکست (Comcast) نرم افزار امنیتی نورتون (Norton) را به کاربران ارائه می دهد. 


بکاپ گرفتن کار دشواری نیست 

اگر یک بکاپ از کامپیوتر خود ندارید همین لحظه این کار را انجام دهید. ما سرویس های فضای ابری مثل دارپ باکس، مایکروسافت وان درایو یا کربونیت را به شما پیشنها می کنیم که به صورت خودکار از فایل های شما روی سرور های از راه دور بکاپ می گیرند. این کار نه تنها داده های شما را از باج افزارها حفظ می کند، بلکه اگر کامپیوتر شما نابود، دزدیده و یا خراب شود نیز شما اطلاعات خود را از دست نمی دهید. چه شما از یک فضای ابری استفاده کنید یا داده های خود را روی دی وی دی یا یک درایو هارد اکسترنال ذخیره کنید بکاپ شما باید در جایی دیگر باشد تا در صورت بلایایی مثل آتش سوزی، زلزله و یا سیل در امان بماند. 
دراپ باکس و دیگر سرویس های بکاپ و هماهنگ سازی خودکار نیاز دارند که همه ی فایل های شما در دایرکتوری آن ها باشد. شاید این کار عذاب آور به نظر برسد اما انتقال داده ها به آن دایرکتوری و ساخت نام مستعار برای دسترسی راحت به آن کار سختی نیست. 


گوشی و مک نیز به مراقبت نیاز دارد 

اگر یک کاربر مک هستید مغرور نشوید. گرچه این کامپیوترها نسبت به این حمله مصون هستند، قبلاٌ مورد حمله قرار گرفته اند و در آینده نیز خواهند گرفت. گوشی شما نیز در معرض خطر است در نتیجه حتماٌ از اطلاعات خود بکاپ بگیرید. 

 

گذرواژه های مطمئن، اجنتاب از فیشینگ و دیگر اقدامات احتیاطی

همیشه باید مواظب بود. یک گذرواژه قوی و منحصر به فرد و یک پسوورد منیجر داشته باشید. 
حملات معمولاٌ از طریق ایمیل ها، در فایل های ضمیمه یا لینک وبسایت هایی که بدافزار دارند و یا به دنبال اطلاعات شخصی هستند و می خواهند از آن ها برای دزدیدن پول یا دیتا استفاده کنند فرستاده می شود. هیچ گاه فایل های ضمیمه ایمیل ها را باز نکنید مگر این که منتظر آن بوده باشید و بدانید امن است. مواظب کلیک کردن روی هر لینکی که توسط ایمیل ارسال می شود باشید، حتی اگر به نظر برسد که از منبعی معتبر فرستاده شده اند. بهتر است که آدرس وبسایت را به طور مستقیم در URL تایپ کنید تا مطمئن باشید که به وبسایت درست رفته اید. 

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر