عواملی که باعث سریع تر شارژ شدن باتری گوشی میشود

عواملی که باعث سریع تر شارژ شدن باتری گوشی میشود

این روزها یکی از اصلی‌ترین معیارهای خرید یک گوشی هوشمند جدید، ظرفیت بالا باتری است. در سوی دیگر فناوری‌های شارژ سریع به کمک تولید کنندگان آمده‌اند تا گوشی‌هایی با قابلیت شارژ به مراتب سریع‌تر نسبت به نسل قبلی را به بازار عرضه کنند؛ اما به یاد داشته باشید حتی اگر گوشی هوشمند شما از هیچ یک از فناوری‌های شارژ سریع پشتیبانی نکند هم می‌توان با به کار گیری چند ترفند ساده سرعت شارژ شدن باتری آن را افزایش داد.

این روزها یکی از اصلی‌ترین معیارهای خرید یک گوشی هوشمند جدید، ظرفیت بالا باتری است. در سوی دیگر فناوری‌های شارژ سریع به کمک تولید کنندگان آمده‌اند تا گوشی‌هایی با قابلیت شارژ به مراتب سریع‌تر نسبت به نسل قبلی را به بازار عرضه کنند؛ اما به یاد داشته باشید حتی اگر گوشی هوشمند شما از هیچ یک از فناوری‌های شارژ سریع پشتیبانی نکند هم می‌توان با به کار گیری چند ترفند ساده سرعت شارژ شدن باتری آن را افزایش داد.

افزایش سرعت شارژ باتری به روش‌های مختلف و با اسامی مختلف شارژ سریع نام دارد. اصول کلی یکسان است و پیاده‌سازی و کمیت‌ها متفاوت. روش کلی این است که توان الکتریکی منتقل شده به باتری گوشی یا تبلت و دیگر وسایل را افزایش دهیم. از آنجا که در روابط فیزیک توان برابر است با ولتاژ ضرب در جریان در واحد زمان ثابت، به جای استفاده از ولتاژ معمولی پورت USB یعنی 5 ولت، از ولتاژ بالاتری مثلاً 9 ولت استفاده می‌شود و جریان الکتریکی هم محدودیت کمتری دارد. بر این اساس انتظار می‌رود فناوری Quick Charge 4 کوالکام، قابلیت انتقال توان به باتری را حداکثر با توانی معادل 28 وات همراه داشته باشد که مقدار ولتاژ ورودی را تا مرز 5 تا 5.6 ولت افزایش می‌دهد. به جز گوشی‌های سری آیفون، تقریباً سایر مدل‌های پرچم‌دار و حتی میان رده بازار اکنون از فناوری‌های شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند؛ با این حال با رعایت کردن نکات زیر به راحتی می‌توان سرعت شارژ شدن باتری گوشی‌های قدیمی را هم افزایش داد.

شاید این جمله را شنیده باشید که تا شارژ باتری به صورت کامل تخلیه نشده است، آن را به شارژر متصل نکنید چرا که به دستگاه صدمه وارد می‌شود! این موضوع برای گوشی‌های قدیمی درست بود. در گوشی‌های قدیمی با توجه به جنس باتری آن‌ها، وقتی گوشی مدام به شارژر متصل بود، دستگاه بیش از حد داغ می‌شد و بعد از گذشت زمان کارایی آن پایین می‌آمد. افزایش دمای گوشی نیز به باتری آسیب جدی وارد می‌کرد؛ اما این موضوع در گوشی‌های هوشمند امروزی برطرف شده است چرا که در دستگاه‌های هوشمند جدید مدیریت انرژی هوشمندانه‌تر عمل می‌کند و اگر گوشی پس از شارژ کامل باز هم به شارژر متصل باشد، برای آن هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

در میان بعضی افراد این تصور رایج است که استفاده از شارژر‌هایی که در ماشین تعبیه می‌شوند به گوشی‌ها آسیب می‌رسانند؛ اما باید به این نکته توجه داشت که این شارژر‌ها انواع مختلفی دارند و قیمت‌های آن‌ها نیز با هم تفاوت دارد. این تفاوت ناشی از کارکرد این شارژرهاست. ولتاژ برق ماشین به صورت دائم در حال بالا و پایین شدن است. شارژر‌هایی با قیمت بالا‌تر دارای فیلتری یک سو کننده در خازن خود هستند که جلوی این نوسانات برق را می‌گیرد و مانع از آسیب دیدن گوشی می‌شوند اما شارژر‌های ارزان‌قیمت به طور کلی فاقد این فیل‌تر هستند و به همین دلیل هم ارزان‌ترند. 

عواملی که باعث سریع تر شارژ شدن باتری گوشی میشود

به کار گیری آداپتور و کابل رابط مناسب

به کار گیری آداپتور و کابل رابط مناسب

همان‌طور که گفته شد فناوری شارژ سریع تغییری در ساختار باتری ایجاد نمی‌کند و صرفاً به واسطه یک معادله ساده الکتریکی جریان را با آمپراژ بیشتر به باتری انتقال می‌دهد. بدون شک اولین مقوله‌ای که می‌تواند باعث افزایش سرعت شارژ باتری دستگاه شما شود، به کار گیری یک آداپتور با توان انتقال بالا است. آداپتور در حقیقت یک مدار ساده الکترونیکی است که برق ورودی را به ولتاژ و آمپر مناسب برای تزریق به باتری دستگاه تبدیل می‌کند. آداپتور ۵ ولتی و ۱ آمپری، قدرت ۵ واتی دارد. با چنین آداپتوری انتظار نداریم که سرعت شارژ ذره‌ای تغییر کند. برای شارژ سریع باید جریان آداپتور یا ولتاژ آن و یا هر دو بیشتر باشد. به عنوان مثال یک آداپتور ۹ ولتی با جریان ۲ آمپر، ۱۸ وات انرژی الکتریکی در اختیار گوشی قرار می‌دهد. ۳٫۶ برابر بیشتر از آداپتور معمولی اشاره شده و لذا سرعت شارژ بیشتر می‌شود.

توجه داشته باشید سوکتی که به گوشی متصل می‌شود، می‌تواند از انواع مختلف و متفاوتی باشد اما همیشه دو پین در آن وجود دارد که اتصالات مثبت و منفی باتری را تأمین می‌کند. زنگ‌زدگی، کثیف بودن و یا شکستگی این پین‌ها می‌تواند علت شارژ نشدن باتری باشد. آن‌ها را با دقت از نظر وجود شکستگی و تمیز بودن بررسی کنید. از سوزن و یا نوک یک چاقو برای پاک‌سازی زنگ‌زدگی های روی پین‌ها بهره بگیرید. پین‌ها را با استفاده از یک دستمال کتان که روی آن الکل 90 درصد زده شده است، تمیز کنید. دو شاخه را هم با این روش تمیز کرده و سپس هر دو طرف را، پیش از اتصال شارژر به برق، خشک کنید.

رابط برق یا همان کابل یواس‌بی دومین عاملی است که می‌تواند بر سرعت شارژ شدن دستگاه شما تأثیر بگذارد. کابل‌های یو‌اس‌بی ممکن است دچار خمیدگی یا کشش زیاد قرار گرفته باشند یا به خاطر ماندن در اتومبیل، در معرض سرمای شدید مانده باشند. تمام این موارد در کنار استفاده روزمره باعث بروز مشکل در این کابل‌ها می‌شود. همچنین در نظر داشته باشید که هر نوع کابل یواس‌بی برای اتصال به شارژر مناسب نیست. کابل ضخیم مقاومت الکتریکی کمتری دارد، کابل کوتاه هم مانع اتلاف انرژی الکتریکی به صورت گرما می‌شود؛ بنابراین کابل ضخیم و کوتاه، بهترین گزینه برای شارژ سریع است. پیشنهاد می‌کنیم که از شارژرهای کامپکت که داخل باکس آن یک کابل یواس‌بی نیز تعبیه شده استفاده نمایید و یا آنکه با فروشنده در میان گذارید که از این کابل صرفاً برای اتصال به شارژر می‌خواهید استفاده کنید.

عدم فعالیت اپلیکیشن‌ها در پس زمینه

شاید صفحه‌نمایش اصلی‌ترین مصرف‌کننده شارژ موبایل شما باشد ولی باید نگران اپلیکیشن‌های فعال در پس‌زمینه نیز باشید. برخی این اپ‌ها به صورت پیوسته در حال استفاده از شارژ هستند و اگر در زمان شارژ فعال باشند سرعت شارژ شدن گوشی را کاهش می‌دهند. مشکل وقتی شدیدتر می‌شود که یک اپ مشکل‌دار هم مصرف باتری و هم عملکرد گوشی را مختل کند. خوشبختانه اندروید در مدیریت منابع سیستم در حال پیشرفت است. بهترین راهی که به شما پیشنهاد می‌شود نصب یک تسک منیجر خوب و بررسی اپلیکیشن‌های اجرا شده است. پس از بررسی اپ‌ها توسط تسک منیجر، اپ‌های مشکل‌دار را پاک کنید و شاهد افزایش سرعت شارژ شدن گوشی باشید.

قرار دادن گوشی در حالت Airplane mode

قرار دادن گوشی در حالت Airplane mode

ممکن است برایتان جالب باشد که بدانید هرچه میزان آنتن دهی گوشی کمتر باشد، انرژی بیشتری را مصرف می‌کند! بدین ترتیب اگر در منطقه‌ای با سیگنال آنتن دهی ضعیف زندگی می‌کنید، احتمالاً آنتن شبکه تأثیر قابل توجهی در کاهش شارژ گوشی شما دارد. اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید، بهتر است در زمان اتصال شارژر، گوشی خود را در حالت عدم آنتن دهی یا همان ایر پلن مود قرار دهید. در اصل شما با این کار هنگامی که در حال شارژ گوشی‌تان هستید سبب می‌شوید که دستگاه برای تأمین نمودن شارژ خود از باتری استفاده نکند. حالت هواپیما در مقایسه با حالت عادی حدود ۲ برابر می‌تواند بر سرعت شارژ تأثیرپذیر باشد.

از شارژ شدن دستگاه اطمینان کسب کنید

در پلتفرم اندروید می‌توان پس از اتصال کابل یواس‌بی به دستگاه، ورودی را برای یک نوع فعالیت خاص تنظیم کرد. به زبان ساده شما می‌توانید تعیین کنید که از طریق کابل متصل شده صرفاً به منظور شارژ و یا انتقال دیتا استفاده شود. در گاهی اوقات تنظیمات این قسمت به طور خودکار بر صرفاً انتقال اطلاعات قرار می‌گیرد و همین امر نیز سرعت شارژ دستگاه را به شدت کاهش می‌دهد. برای بازگرداندن تنظیمات به حالت اولویت به ترتیب به بخش Settings > About Phone رفته و گزینه Build Number را هفت بار لمس کنید. اکنون مسیر Settings > Developer Options > Select USB Configuration را دنبال کرده و درنهایت از منوی پیش روی گزینه Charging را انتخاب کنید.

استفاده از پاور بانک به جای شارژر فندکی

استفاده از پاور بانک به جای شارژر فندکی

اگر روزانه زمان زیادی را در خودرو خود سپری می‌کنید، یک شارژر فندکی ماشین خوب یکی از ضروری‌ترین چیزهایی است که نیاز دارید. گجت‌های الکترونیکی امروزی همه به وسیله پورت USB شارژر می‌شوند؛ بنابراین داشتن یک شارژر فندکی USB ماشین می‌تواند نیاز وسایل شما به شارژ را در هر جایی که با ماشین خود باشید برطرف کند. البته توجه داشته باشید که خروجی شدت جریان این نوع شارژرها متفاوت است، از این رو یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مورد توجه، شدت جریان یا آمپر شارژر است. اگر توجه کرده باشید آمپر و شدت جریان مورد نیاز برای شارژ برخی گجت‌ها با یکدیگر فرق می‌کند. اکثر گوشی‌های موبایل به نسبت قدیمی‌تر و پلیرها نیاز به آمپر معمول و پایین داشتند. با این حال، برخی از دستگاه‌ها برای شارژ درست نیاز به آمپر بیشتری دارند. اگر دستگاه شما نیاز به آمپر بیشتری دارد، پس باید به دنبال یک شارژر USB فندکی باشید که جریان 2.1 آمپر را حداقل از یکی از پورت‌های خود فراهم کند. بسیاری از شارژرهایی که دارای دو پورت هستند، تنها یک پورت آن‌ها قابلیت ارائه شدت جریان 2.1 آمپر را دارد، در حالی که پورت دیگرشان روی 1.0 آمپر محدود است.

به طور متوسط با توجه به منبع انرژی که در خودروها استفاده می‌شود، خروجی شارژرهای فندکی به بیش از 1 آمپر نمی‌رسد و همین امر نیز می‌تواند باعث کاهش سرعت شارژ شدن باتری گوشی شود؛ اما در سوی دیگر یک راه حل آسان و مطمئن برای شارژ گجت‌هایی مانند موبایل و یا تبلت در زمانی که به پریز برق دسترسی ندارید نیز وجود دارد و آن هم استفاده از پاور بانک است. پاور بانک در واقع یک منبع ذخیره‌سازی انرژی است که می‌توان آن را به راحتی جابجا نمود. نام آن از دو لغت لاتین پاور و بانک گرفته شده که به معنی بانک انرژی است. به طور متوسط هر پاور بانک دو یا سه خروجی دارد که هر یک از آن‌ها به طور ثابت می‌تواند 2 آمپر جریان را انتقال دهد از این رو پاور بانک به مراتب از شارژر فندکی قابلیت‌های بیشتری را ارائه می‌دهد و حال آنکه در نظر داشته باشید برای انتقال خروجی 2 آمپر حتماً بایستی از کابل مناسب استفاده کنید.

عدم استفاده از شارژر بی‌سیم

عدم استفاده از شارژر بی‌سیم

از فناوری انتقال بی‌سیم انرژی الکتریکی می‌توان در کاربردها و محیط‌های گوناگون استفاده کرد. این فناوری توانایی انتقال انرژی را به صورت ایمن، کارا و در فواصل زیاد را دارد و باعث بهبود دستگاه‌ها و وسایل مختلف می‌شود. البته از آنجا که ممکن است در این بین عواملی که باعث افزایش مقاومت الکتریکی از جمله فاصله، غلظت آلاینده‌ها و یا کم بودن رطوبت شود، به مراتب سرعت شارژ گوشی‌های هوشمند از طریق شارژر بی‌سیم نسبت به شارژرهای کابل کمتر است.

عوامل جانبی

گرما یکی از عوامل اصلی بالا رفتن مقاومت الکتریکی بوده و این قاعده برای باتری گوشی نیز صدق می‌کند؛ از این رو پیشنهاد می‌شود در هنگام اتصال شارژر، در حد ممکن قاب محافظ را خارج کنید. نکته دیگر اینکه هر گوشی بسته به سیستم‌عامل قدرت گرفته از آن، دارای یک برنامه بهینه سازی مصرف انرژی است که در هنگام اتصال به شارژر به طور خودکار غیر فعال شده و محدودیتی در مصرف انرژی توسط اپلیکیشن‌ها اعمال نمی‌کند. تمام این مسائل را گفتیم، چون نباید در هنگام اتصال شارژر به گوشی از آن استفاده کرد. جدا از بحث خطرات امنیتی، استفاده توأم از اپلیکیشن‌هایی مانند مسنجر فیس‌بوک و یا اینستاگرام در هنگان اتصال به شارژر، می‌تواند سرعت شارژ شدن دستگاه را کاهش دهد. عوامل فوق برای تمامی گوشی‌های هوشمند کارایی دارند، با این حال پیش از هر چیز این نکته را بایستی در نظر داشته باشید که میزان سرعت شارژ باتری گوشی در وهله اول به سالم بودن سخت افزاری آن بستگی دارد و اگر رعایت موارد ذکر شده نتوانست تغییری در سرعت معمول شارژ شدن گوشی ایجاد کند، به بررسی صحت عملکرد سخت افزار آن بپردازید.

"با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید "


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر